Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Säkerhetskontroll vad ansökt tjänst.

Hello! Lite förnedrande men gick bra! Fick förklara hur alla skulder blivit till och hur det ser ut nu. Ville bara ha en förklaring o att jag hade ordning nu. Berättade att jag hade skuldsanering o har hjälp av kommunens skuldrådgivare. Blev godkänd till den säkerhetsnivå som krävdes. Säkerhetsklass 2.

Tack för svaret jobaby, är det likadana frågor om det är säkerhetsklass 3?

Vid säkerhetsklass 3 så är det endast slagningar i systemen för brott. Vid klass 2 görs en ekonomisk utredning samt slagning på ev familj. Så är man inte misstänkt eller dömd för brott så ska det inte vara några problem för klass 3.

Ska på säkerhetsintervju, då är det säkert klass 2. Eller körs intervju även i klass 3. Det är någon från HR som håller i den. Vad är det för sorts frågor som kommer.

Ingen intervju för mig till klass 3, intervju med nån på verksamhetsskyddet på myndigheten till klass 2.

Tror att säkkoll 2 har med brott/misstanke register att göra

Japp, vid klass 3 koll i brotts o misstanke register på berörd o vid klass 2 samma plus ekonomisk koll via kfm samt slagning på närstående. Säpo som gör detta

Jag har fått en chans till ett nytt jobb och har varit på säkerhetsintervju då jag ska säkerhetsklassas i nr 3. Men då jag har en skuldsanering sa hon att det kan ev bli ett problem.
Men jag ser att du jobaby, lyckades klara dig. Några andra som varit i liknande situation?

En skuldsanering bör inte vara några problem för säkerhetsklass 3.

För säkerhetsklass 2 (och 1) görs som det har påpekats en ekonomisk kontroll samt man får redogöra för sin ekonomi under intervjun. Skuldsanering eller enstaka betalningsanmärkningar behöver inte ställa till det. Är ekonomin inte under kontroll eller man inte visar att man tar ansvar så kan det ställa till det då man är extra mottaglig för påtryckningar. Dessutom vägs detta in i en allmän pålitlighetsbedömning.

Finns man med i polisens belastningsregister eller misstanksregister (dvs brott) - brukar ligga kvar i 10 år (lägre om man var under 18 år), längre om det är något allvarligt då kommer per automatik inte anses vara lämplig.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp