Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Säkerhetsklassade tjänster

Jag söker en del jobb inom administration och många tjänster är säkerhetsklassade. Jag har skulder och undrar om det kan göra att jag inte går igenom säkerhetsintervjun och övriga kontroller?

Jag har blivit nekad jobb pga skulderna och fick nästan inte jobbet som jag har idag av samma anledning tyvärr :(

Utgör inte ett hinder i sig däremot så kan orsaken/orsakerna till varför skulderna uppkommit vara besvärande.

Beror på vilken säkerhetsklass det rör sig om och hur öppen du är om dina skulder. Alla säkerhetsprövningar som görs är individuella, i de fall att de går till SÄPO för vidare utredning så återkommer SÄPO med en bedömning om hur arbetsgivaren bör göra, men det är arbetsgivaren som bestämmer i slutändan. Återigen, skillnad på "Informationsansvarig på MUST" eller "Handläggare för jordbruk på Länsstyrelsen" *typ*

Beror på vilken säkerhetsklass det rör sig om och hur öppen du är om dina skulder. Alla säkerhetsprövningar som görs är individuella, i de fall att de går till SÄPO för vidare utredning så återkommer SÄPO med en bedömning om hur arbetsgivaren bör göra, men det är arbetsgivaren som bestämmer i slutändan. Återigen, skillnad på "Informationsansvarig på MUST" eller "Handläggare för jordbruk på Länsstyrelsen" *typ*

Säpo ansvarar för registerkontrollen för säkerhetsklass 2 och 3, så Säpo är alltid inblandad. För säkerhetsklass 1 så genomför Säpo även säkerhetsintervjun.

Jag har blivit nekad jobb pga skulderna och fick nästan inte jobbet som jag har idag av samma anledning tyvärr :(
Är det med välskötta skulder som du blivit nekad? Alltså inte något till kronofogden.

Men du fick det till slut? Var du öppen med dina skulder? Jag har inget hos kfm osv och har aldrig haft.
Ja, alltså jag arbetar på ett amerikanskt företag och de har sina principer. Under rekryteringsprocessen så anlitade de en tredjeparts säkerhetsfirma som gjorde en fullständig bakgrundskontroll och drogscreening. Under denna upptäckte de skulderna. Jag jobbade som konsult och fick verkligen visa framfötterna så jag fick jobbet till slut ändå även om de var mycket tveksamheter. Men företaget har sina principer och jag förstår varför. Mina skulder ligger hos KFM.

Anledning till varför ekonomiska problem skulle vara en nackdel för en säkerhetsklassad tjänst är för att det finns risk för ekonomisk utpressning, tänker de sig. "Du får så här mycket pengar om du ger oss information om XXX". Men i slutändan, en helhetsbedömning. Ska du söka sådana jobb, ta upp det redan innan en intervju tänker jag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp