Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ryker min semesterersättning nu när jag behövt vabba?

Hej!

Den här månaden får jag utbetalt en del av min semesterersättning. Dock har jag varit tvungen att vabba 2 dagar. Min fråga är om vabben kommer dras från den summa som ska mätas ut den här månaden eller från min lön som jag får behålla efter avdrag? Har utmätning av min lön.

Hej!

Den här månaden får jag utbetalt en del av min semesterersättning. Dock har jag varit tvungen att vabba 2 dagar. Min fråga är om vabben kommer dras från den summa som ska mätas ut den här månaden eller från min lön som jag får behålla efter avdrag? Har utmätning av min lön.
Det enkla svaret är att din arbetsgivare ska följa beslutet från Kronofogden.
Du får ju ersättning för VAB från FK...?

Hej!

Arbetsgivaren kommer göra avdrag enligt beslut. Oavsett vab eller ej.

Vab betalas ut av f-kassan.

Det verkar som att jag var otydlig l min frågeställning. Jag tar det igen:

Låt säga som exempel att jag får ut 22.000 kr den här månaden varav 2000 kr är semesterersättning, resten är förbehållsbeloppet. KFM mäter ut 8000 kr.

Jag har vabbat 3 dagar vilket för enkelhetens skull innebär att arbetsgivaren ska dra 3.000 kr från min lön.

När jag har vabbat vid andra tillfällen har jag alltid fått behålla förbehållsbeloppet plus vabb-ersättning, vilket innebär att det belopp som mäts ut har minskat. Vad gäller denna månad när jag får ut MER än förbehållsbeloppet? Kommer det fortfarande vara så att det utmätta beloppet minskar och att jag får behålla lön+semesterersättning+vabb-ersättning från FK?

Låt säga som exempel att jag får ut 22.000 kr den här månaden varav 2000 kr är semesterersättning, resten är förbehållsbeloppet. KFM mäter ut 8000 kr.

Jag har vabbat 3 dagar vilket för enkelhetens skull innebär att arbetsgivaren ska dra 3.000 kr från min lön.

När jag har vabbat vid andra tillfällen har jag alltid fått behålla förbehållsbeloppet plus vabb-ersättning, vilket innebär att det belopp som mäts ut har minskat. Vad gäller denna månad när jag får ut MER än förbehållsbeloppet? Kommer det fortfarande vara så att det utmätta beloppet minskar och att jag får behålla lön+semesterersättning+vabb-ersättning från FK?
Du är inte otydlig.

Låt oss säga att du har 22.000 ut varje månad minus 8000.
Denna månaden har du 22.000 - 3.000 för vabb.
Sen har du + 5000 för semester ersättning.
KFM kommer fortfarande få 8.000 i utmätning.
Du får mao behålla 2000 av din semesterersättning samt ersättning från fkassan.

Dvs, Arbetsgivaren följer KFM's beslut...

Senast ändrad:

Dem kommer dra 8000 om dem kan utan att du kommer under ditt förbeållsbelopp

Du är inte otydlig.

Låt os säga att du har 22.000 ut varje månad minus 8000.
Denna månaden har du 22.000 - 3.000 för vabb.
Sen har du + 5000 för semester ersättning.
KFM kommer fortfarande få 8.000 i utmätning.
Du får mao behålla 2000 av din semesterersättning samt ersättning från fkassan.

Dvs, Arbetsgivaren följer KFM's beslut...
Ja, arbetsgivare kan inte dra mer än KFMs: beslut, i det här exemplet 8000 kr per månad. Det fattar jag också. Min fundering är om min arbetsgivare kommer dra 3000 från min nettolön det här månaden, vilket innebär att det jag får ut landar på det som jag normalt sett skulle få ut, dvs 20.000 kr + ersättning från FK, vilket i sig betyder att min semesterersättning ryker.

Landar i att det istället är en fråga som ska ställas till min arbetsgivare.

Ja, arbetsgivare kan inte dra mer än KFMs: beslut, i det här exemplet 8000 kr per månad. Det fattar jag också. Min fundering är om min arbetsgivare kommer dra 3000 från min nettolön det här månaden, vilket innebär att det jag får ut landar på det som jag normalt sett skulle få ut, dvs 20.000 kr + ersättning från FK, vilket i sig betyder att min semesterersättning ryker.

Det kan bara din arbetsgivare svara på ja.
Ingen här vet vilka rutiner som finns på din arbetsplats.

På min arbetsplats så kommer t.ex alla förändringar månaden efter.

T.ex jag vabbar nu i Juni. Då får jag avdrag på lönen i Juli.

Tre steg:
1. Ditt förbehållsbelopp kommer alltid först
2. Utmätningsbeloppet redovisas från din arbetsgivare till KFM
3. Eventuellt överskott efter dessa två första steg tillfaller dig

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp