Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Rocker min arbetsgivare.

Rocker har Rapporterat till skatteverket de 1000 kr jag fått för att jag värvat 4 personer som lön?!?

Känns inte som det framgår någonstans att det skall göra det?

Så de har lagt på en summa skatt som jag aldrig sett 448 kr eller nått så totalt har jag brutto fått 1448 ca. Detta gör ju att de bidrar till min restskatt då jag redan är i nivå för statligskatt. Visst inte mycket men ja det känns lite obehagligt nästan.

Har jobbat med frilansare och giggare innan och vet bara generellt hur det funkar gällande detta och det är att man inte kan betala ut pengar hursomhelst skattefritt; Rocker måste ju ha en anledning till att "ge ut" pengar. Så det skall för Rockers del bokföras och skattas som en form av lön, dvs vill de betala ut 1000 kr till någon behöver de precis som andra företag betala sociala skatter och arbetsgivaravgifter, och så behöver de rapportera till vem de gett pengarna.

Har jobbat med frilansare och giggare innan och vet bara generellt hur det funkar gällande detta och det är att man inte kan betala ut pengar hursomhelst skattefritt; Rocker måste ju ha en anledning till att "ge ut" pengar. Så det skall för Rockers del bokföras och skattas som en form av lön, dvs vill de betala ut 1000 kr till någon behöver de precis som andra företag betala sociala skatter och arbetsgivaravgifter, och så behöver de rapportera till vem de gett pengarna.
Jag är helt med regelmässigt. Men de informerar inte direkt om det och de har inte aviserat heller bara en slump att jag kolla skatteverket.

Kan tänka mig att de gjort så pga man vill hålla det enkelt och slippa få frågor om det. Det kan man tycka vad man vill om. Men det påverkar väl en extremt liten andel människor negativt (det är ju så små summor som bidrar till restskatt), de verkar ju ha skött det snyggt genom att nämna netto-beloppet man får och inte brutto.

Konstigt. Har också gjort Rocker kampanjen men det står inget om de pengarna hos skatteverket.

Rocker har Rapporterat till skatteverket de 1000 kr jag fått för att jag värvat 4 personer som lön?!?

Känns inte som det framgår någonstans att det skall göra det?

Så de har lagt på en summa skatt som jag aldrig sett 448 kr eller nått så totalt har jag brutto fått 1448 ca. Detta gör ju att de bidrar till min restskatt då jag redan är i nivå för statligskatt. Visst inte mycket men ja det känns lite obehagligt nästan.

Vad stod det i villkoren om det där?

Svar från Rocker
7 dagar sedan
Hej!

I de fall det finns ett underliggande prestationsåtagande knutet till exempelvis cashback eller annan ersättning utgör detta skattepliktig inkomst av tjänst och vi följer gällande inkomstskattemässiga regler. När ersättningen understiger 1 000 kr görs inget skatteavdrag från oss men i de fall ersättningen går över det beloppet gör vi framåtriktade skatteavdrag där utbetald cashback är beloppet efter avdraget. Skatteplikten gäller endast sådan ersättning där det finns ett underliggande prestationsåtagande, exempelvis om man bjuder in vänner men inte från den cashbacknivå som inkluderas i Plus- eller Premiumpaket

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp