Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Rimlig matkostnad?

Tack för massa input allihop! Jag ska testa en månad att försöka planera ganska i detalj och spara alla kvitton och räkna ut vad det blev. Sen ta det därifrån! 2 500 vore ju nice att nå..

Absolut. Man kan köpa pasta och tomatkross billigt på Matsmart tex och göra såser/grytor/soppor med falukorv eller köttfärs ( eller annat kött eller kyckling etc som köpes med fördel när det reas ut på kort datum) och dryga ut med lök, morötter, andra rotfrukter, linser, vitkål eller vad som nu finns billigt. Eller så äter man olika varianter av potatis till.

Idag fyndade jag i mataffären tvärs över gatan. Fick 4 stora skivor entrecôte, 4 stora skivor biff, ca 700 g kyckling, 2 st skinkstek (0,5 kg styck), 1kg morötter, 12 ägg, 3 paket pasta, mjölk, juice, müsli, youghurt, 3 färdigrätter och 8 Billypizzor för en tusenlapp. Av detta får jag ut hela veckans lunch (3 vuxna) och middagar (3 vuxna och ett barn) och några frukostar om jag vill ( behöver lägga till lök, potatis, grädde, sylt, mjöl, buljongtärningar och ris som redan finns hemma) och då blir det fläskgryta med curry och morötter + ris av skinkstekarna ( räcker till 2 middagar), kyckling i gräddsås med pasta, strimlad biff med lök ris eller pasta (räcker också till 2 middagar) pannkakor med sylt, och som helgmiddag entrecôte med potatisgratäng ( räknar med rester till lunch dagen därpå). Kan även göra omelett, kokt ägg på macka, rårakor eller mer pannkakor, eller någon buljongsoppa till luncherna. Färdigrätterna och Billy när tiden tryter eller när barnet inte vill ha vår mat. Och då har jag inte ens ansträngt mig att äta billigt. Är medveten om att grönsakerna saknas, men ingen i min familj äter så mycket grönt utan jag brukar få kasta det som köps hem.
Bra inköp och planering!

Att köpa buljong och fonder är dyrt, skippa det, oftast räcker det med salt och peppar. Om man har tid kan man koka egen buljong och frysa in i iskuber. Man tar helt enkelt tillvara alla slattar på grönsaker som man skulle slängt om man sedan har exempelvis kyckling med ben, så kan man fixa buljong och laga kycklingen samtidigt.

Att köpa buljong och fonder är dyrt, skippa det, oftast räcker det med salt och peppar. Om man har tid kan man koka egen buljong och frysa in i iskuber. Man tar helt enkelt tillvara alla slattar på grönsaker som man skulle slängt om man sedan har exempelvis kyckling med ben, så kan man fixa buljong och laga kycklingen samtidigt.
Gjorde en sådan häromdagen på en hel kyckling och diverse grönsaker (som jag annars får slänga, men brukar köpa en hel låda med ät-snart för 30 kr). Blev riktigt bra! Man kan koka ned vätskan ganska mycket så det blir mycket smak på liten volym.

Glöm inte bort vad som finns i naturen. Nu är det ju inte säsong mitt i vintern, men ut i skogen och plocka blåbär, hallon,lingon o svamp. Vinbär, äpplen brukar man också kunna komma över. Frys in ! Blanda ihop lite egen müsli med fiberhavregryn, linfrön, solroskärnor, kanske russin och nötter ( ev vaniljsocker om man vill ha sötma). Köp 1 l fil i veckan ca 12 kr, spetsa med musli och bär och du har en bra, nyttig frukost för ca bara några kronor om dagen. Gillar man nässlor, plocka nässlor och frys in. Används antingen till nässelsoppa, alternativt torka dem och ha i müsli eller i grytor/ köttfärssås nyttigt och gratis.

Gjorde en sådan häromdagen på en hel kyckling och diverse grönsaker (som jag annars får slänga, men brukar köpa en hel låda med ät-snart för 30 kr). Blev riktigt bra! Man kan koka ned vätskan ganska mycket så det blir mycket smak på liten volym.
Kycklingbuljong passar nästan till allt, t o m fisksoppa, om man inte har tid att göra fiskbuljong.
Sparar även skalen när jag äter skaldjur, om jag inte har tid att göra buljong direkt så fryser jag in dem, blir fantastisk buljong. Kan tillägga att jag bor i Göteborg och här är skaldjur inte så dyrt, framförallt inte nu i januari & februari. Ett annat tips är att har kryddväxter istället för blommor i köket. På sommaren har jag full odling på balkongen, det spar också mycket pengar och smakar mer än de köpta. Ju mer man hinner laga mat från grunden, på de råvaror som är säsong/extrapris på, desto mer pengar finns att spara. Att baka sitt eget bröd sparar man mycket på också. När jag hade stora skulder, så var min räddning att jag kunde hålla ner matkostnaderna till ett minimum, men ändå äta nyttigare än de flesta.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp