Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Rimlig matkostnad?

Intressant vore att höra vad din definition av ”nyttigt” innebär?
Har väldigt svårt att se hur Du kan äta bra & nyttig mat för den pengen Du redovisar…
Palla äpplen och skölj ner med hemmagjord maskrosvin.

700-800 kr/vintermånad
300-600 kr/sommarmånad
typ, inte lätt men möjligt och joe nyttigare än alla andra tom.
Det är 30 dagar och minst 60 måltider på en månad. 300-800kr/60 måltider = 5-13 kr per måltid inklusive moms. kanske om du lever på 70-talet

En lång franska kostar 40
Ska ett torr franska vara din huvudrätt 7 dagar i veckan?

En franska består av exakt: mjöl, vatten, jäst och lite salt. Inte mycket av rekommenderat dagligt intag och kostcirkel där.

Du överlever säkerligen på det, men du kommer inte må bra och din hjärna, kropp och energi kommer att vara uttömd rätt fort.

Ska ett torr franska vara din huvudrätt 7 dagar i veckan?

En franska består av exakt: mjöl, vatten, jäst och lite salt. Inte mycket av rekommenderat dagligt intag och kostcirkel där.

Du överlever säkerligen på det, men du kommer inte må bra och din hjärna, kropp och energi kommer att vara uttömd rätt fort.
Jag ville bara påpeka att bara en lång franska kostar 40 kronor (omöjligt att leva på 300-600/månad).Tänker inte ha bröd som huvudrätt, du har förväxlat mig med någon

Ska man leva på 300-600/sommarmånad eller 300-600/vintermånad ?????????

Det är aningen svårt att förstå dig vad du menar men är man nästan en självförsörjande markägare så är man det och då kan man uppvisa sådana här siffror och ett midjemått smalare än de flesta idag tycker jag.

Det har du nog rätt i ja! På den tiden jag fick försörjningsstöd så var det mindre pengar man fick än om man hade löneutmätning, undrar om det fortfarande är så?
Jag blir så ”allergisk” när man pratar om att få pengar i båda dessa sammanhang. På försörjningsstöd får man pengar. Vid löneutmätning är det ens egen lön från förvärvsarbete ( med några undantag om man går på vissa bidrag) där det dras pengar för att betala av skulder och man då får behålla en viss summa. Tycker det är stor skillnad.

Tjuvfiske, tjuvjakt och allemansrätten ;)
Lite OT ( men en rolig grej ang tjuvfiske).

Förra sommaren frågade en bekant mig om jag visste någon som hade färsk hummer, till midsommar…ironiskt svarade jag att jag skulle kolla. Dagen därpå kom personen i fråga och meddelade mig att hummern var fixad, så jag behövde inte kolla runt mera :rolleyes:.

Hej!

Skulle gärna få lite input på rimlig matkostnad nu för tiden om man försöker äta okej näringsmässigt men ändå billigt.. har läst hos Konsumentverket samt räknat ut mitt förbehållsbelopp om jag skulle få ett, men tänker att man bör klara sig på mindre? Särskilt mindre än Konsumentverkets schablon.

Vad skulle ni säga är rimligt för en vuxen?

Mitt tänk är lite kvar i det gamla ”2000 kr per månad”, men det kommer jag aldrig i närheten av.
Inför lönemätning har jag räknat kallt på 1500 kr, men har utrymme för mer, så för mig tänker jag max 2000 kr (skulle jag någon gång vilja ha pizza/utemat, så är det inte inräknat i matbudget, utan får gå som nöje/övrigt). Jag tycker jag äter någorlunda bra och varierat. Jag äter alla måltider hemma, jag lagar mat från grunden, utnyttjar rabatter och kort datum i affärerna, köper storpack av torrvaror, köper på mig extra vid rabatter och sparar in den summan på att slippa köpa andra månader. Spär ut mycket av maten med tex linser,rivna morötter,vitkål (mycket efter säsong) vilket är både billigt, nyttigt och drygar ut maten till fler portioner. Bakar det mesta brödet själv och plockar svamp,bär och frukt ute under säsong och fryser in,gör sylt och inläggningar. Odlar även lite grönsaker och kryddor på balkongen under sommaren som kan frysas/torkas om det blir mycket av det som inte går åt. Känner man någon som fiskar/jagar är det toppen om man kan få köpa någon billig firre eller viltkött lite billigt. Jodå, det går alldeles utmärkt att leva på liten matbudget utan att äta dåligt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp