Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Rimlig matkostnad?

Hej!

Skulle gärna få lite input på rimlig matkostnad nu för tiden om man försöker äta okej näringsmässigt men ändå billigt.. har läst hos Konsumentverket samt räknat ut mitt förbehållsbelopp om jag skulle få ett, men tänker att man bör klara sig på mindre? Särskilt mindre än Konsumentverkets schablon.

Vad skulle ni säga är rimligt för en vuxen?

Mitt tänk är lite kvar i det gamla ”2000 kr per månad”, men det kommer jag aldrig i närheten av.

Hej!

Skulle gärna få lite input på rimlig matkostnad nu för tiden om man försöker äta okej näringsmässigt men ändå billigt.. har läst hos Konsumentverket samt räknat ut mitt förbehållsbelopp om jag skulle få ett, men tänker att man bör klara sig på mindre? Särskilt mindre än Konsumentverkets schablon.

Vad skulle ni säga är rimligt för en vuxen?

Mitt tänk är lite kvar i det gamla ”2000 kr per månad”, men det kommer jag aldrig i närheten av.
Nä inte om man vill äta hyfsat nyttigt. Tror snarare minst 3000-3500kr/mån.

Hade aldrig klarat av att leva så, man lägger ju typ 2000:- på bara läsk i månaden :facejoy:

Beror på lite hur många måltider man äter också. Minst 2 är väll att rekommendera även på tight budget.

frukost och middag är förmodligen den billigaste kombinationen som innehåller rimligt intag. Också ett bra sätt att hålla vikten.

Lunch och middag blir lite dyrare och ska man ha frukost, lunch och middag så drar det iväg även om man försöker hålla tillbaka.

Sen exakt vad det går i kroner och ören är något jag också skulle vilja ha bättre koll och kontroll på.

Sen föredrar jag oftast kolsyrat vatten på veckorna via sodastream och vin/öl på helgen till maten. Kaffe oftast till frukost oavsett veckodag.

Senast ändrad:
Jag skulle tro att jag lägger 2000-2500kr på mat varje månad. Äter frukost, lunch, middag varje dag. Och en hel del choklad o chips. :facejoy:

Lite svårt att räkna ut rätt summa då jag har tre barn varannan vecka… Vår totala kostnad är 5000kr iaf.

Coop hade en deal på hela lådor med nudlar. Typ 125 kr för 24 förpackningar tror jag det var.
Klarar man sig på det 24/7 klarar man sig på under tusenlappen (jag antar man äter mer än en påse i alla fall ngn gång per dag)
Sen lär magen vara harmageddon efter den månaden, men billigt var det.

Jag lever ensam och lägger cirka 2 000:- på mat inklusive chips och liknande, är lunch och middag och frukost på helgerna.

En vuxen man skulle jag säga mellan 3000-4000 kr, men visst kan man komma ner en del om man
är duktig på att jaga extrapriser och skippar allt onödigt som godis, läsk och hel och halvfabrikat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp