- Meddelanden
- 93
- Mottagna reaktioner
- 77
- Poäng
- 207
Nej har inte kontaktat någon skuldrådgivare ännu.Har du kontaktat någon skuldrådgivare i din kommun för att få hjälp/vägledning för din situation?
Själv hade jag räknat ut hur mycket som är kvar efter att alla basala utgifter prioriterats först som hyra, el och mat. Det som är kvar hade jag fördelat över alla lån genom att räkna ut i ett Excel-blad.
Fördelningen av pengarna blir då vad som är rimligt i förhållande till storleken på skulderna och justering av räntor. Därefter hade jag ringt till låneinstituten och förklarat läget och vad jag kan betala och vilken ränta som är möjlig.
Exempel enligt bild där jag listat alla dina skulder. Excel-kalkylen är bifogat i arkivet. Inte det bästa, men ger kanske någon hint vad du kan lägga på att betala skulderna.
Visa bilaga 3503
Väl nån blandning mellan skam och tro det ska gå ändå.
Dum fråga kanske men ifall man låter det förfalla och det går vidare till inkasso får långivarna max ut beloppet man bar skyldig utan ränta?
Dvs dem borde ha ett ev intresse att ha kvar en som låntagare än att det ska skickas vidare till fogden?
Tack, uppskattar verkligen hjälpen