Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Riktigt kärvt..

Hej,

Vet inte riktigt vad man ska skriva men börjar bli riktigt kärvt. Är det någon idé att ens försöka vrida och vända på allt?..

Överskott: 607300 (kommer inte ligga lika högt nästa år)
Underskott: 122100
Antal UC: 7 (en från sep föregående år, tre från okt, en från maj i år samt två från nu i augusti)
UC har ökat till drygt 14% efter Fairlo kom in...
Kör jämnkning redan på lön
Provade Lendo nu i månaden men inga förslag.

Lån/krediter med totalbelopp nedanför.

Brixo 16260

Merax 9029

Kontantfinans 2361

Flexkontot 15050

Tryggkredit 49320

Binly 4839

Fairlo 100000

Northmill 183183

Marginalen 297373

Swedbank 216374

Ikano 170500

Carpay 23000

Preem 9800

Klarna 35000q

Bilia 106358 Bil

Hur ser din situation ut för övrigt, familj och boende. Har du satt upp ett realistiskt mål när du blir skuldfri?

Exempelvis om du skulle sätta en deadline på 7 år. Du har 1 238 447 totalt i lån om jag räknat rätt. Vi räknar det som ett hopbakslån med 8% ränta.
Amortering: 14743
Ränta: 8256
Totalt 23 000 per månad vilket förutsätter hög inkomst för att mäkta med, och räntorna är sannolikt högre på dina lån som det är nu.

Nu vet vi inte vad du betalar idag på varje lån. Det du bör fokusera på är att minska antalet krediter genom att betala av dina mindre lån först.
Har du ringt runt till dina kreditgivare och försökt få sänkt amortering, betalningsfria månader, fryst ränta osv?

Hur ser din situation ut för övrigt, familj och boende. Har du satt upp ett realistiskt mål när du blir skuldfri?

Exempelvis om du skulle sätta en deadline på 7 år. Du har 1 238 447 totalt i lån om jag räknat rätt. Vi räknar det som ett hopbakslån med 8% ränta.
Amortering: 14743
Ränta: 8256
Totalt 23 000 per månad vilket förutsätter hög inkomst för att mäkta med, och räntorna är sannolikt högre på dina lån som det är nu.

Nu vet vi inte vad du betalar idag på varje lån. Det du bör fokusera på är att minska antalet krediter genom att betala av dina mindre lån först.
Har du ringt runt till dina kreditgivare och försökt få sänkt amortering, betalningsfria månader, fryst ränta osv?
Hyresrätt, sambo och 2 barn. Arbete där jag ligger på mellan 30-36 ut rent varje månad.

Försöker bara ta mig genom varje månad, inte haft tanken på nåt realistiskt mål tyvärr..

Jo betalar runt 30 varje månad, mestadels i räntor.

Har börjat ringa runt men bara kommit igenom ett par än så länge. Är väl skämskudde på allt....Ingen vet om problemet.

Med 1.3 miljoner behöver du tyvärr 0-1 UC FF för att få något beviljat.

Klarar du dig 1 år till så su har 0 FF så kör, sen försök förhandla med Nordea om att baka in 1.3 miljoner i samma lån och bli helhetskund med pension och rubbet.

Klarar du inte så att det går runt 1 år utan lån från UC, så är det nog bara börja sköta ekonomin fläckfritt och söka skuldsanering så fort du tror att du har chans att bli beviljad.

Skapa ett tydligt datum där det är brytpunkt i vart problemet ligger: Shopping, Spel, återutnyttja krediter eller vad det kan handla om om du inte redan gjort det, säkra boende för 5 år. Helst förstahandskontrakt om du inte har det.
Ställ dig i massa bostadsköer så att du har 6-7 års kötid efter saneringen, förhandla om abbonemang innan anmärkning kommer efter du släppt skulderna, köp det du behöver i kläder, kök och annat du behöver, boka möte med kommunens skuldrådgivare och lägg in ansökan om skuldsanering via dom.

Klarar du dig 1 år till så su har 0 FF så kör, sen försök förhandla med Nordea om att baka in 1.3 miljoner i samma lån och bli helhetskund med pension och rubbet.

Klarar du inte så att det går runt 1 år utan lån från UC, så är det nog bara börja sköta ekonomin fläckfritt och söka skuldsanering så fort du tror att du har chans att bli beviljad.

Skapa ett tydligt datum där det är brytpunkt i vart problemet ligger: Shopping, Spel, återutnyttja krediter eller vad det kan handla om om du inte redan gjort det, säkra boende för 5 år. Helst förstahandskontrakt om du inte har det.
Ställ dig i massa bostadsköer så att du har 6-7 års kötid efter saneringen, förhandla om abbonemang innan anmärkning kommer efter du släppt skulderna, köp det du behöver i kläder, kök och annat du behöver, boka möte med kommunens skuldrådgivare och lägg in ansökan om skuldsanering via dom.
Kan bli tight i 1 år. Inte omöjligt men börjar ta ut sin rätt...

Ska se vad som går att göra. Är det bara Nordea det kan vara en bra idé att kolla med? Inte Swedbank, Handels eller Länsförsäkringar?

Släppa exakt allt eller?

1.3 miljoner ta ingen bank i samma lån med den inkomster måste ha betydligt högre för att det ens ska vara möjligt

Ska se vad som går att göra. Är det bara Nordea det kan vara en bra idé att kolla med? Inte Swedbank, Handels eller Länsförsäkringar?

Släppa exakt allt eller?
Givet att du har ömmande skäl till skuldsanering och saknar domar kopplat till bedrägeri eller fått skulder som påföljd, samt möter upp krav som föregående skribent nämnt som brytpunkt… och inte har jobb som du riskerar förlora pga skusan så tror jag det är bästa alternativet. Man får nästan mer att leva på än den livssituation du beskriver och får en mer stressfri vardag med uppstyrd ekonomisk tillvaro, även om den inte är extravagant.

vägen till skuldfrihet kan vara kortare med skusan.. dock ingen garanti på när eller om man beviljas ska tilläggas.

Hyresrätt, sambo och 2 barn. Arbete där jag ligger på mellan 30-36 ut rent varje månad.

Försöker bara ta mig genom varje månad, inte haft tanken på nåt realistiskt mål tyvärr..

Jo betalar runt 30 varje månad, mestadels i räntor.

Har börjat ringa runt men bara kommit igenom ett par än så länge. Är väl skämskudde på allt....Ingen vet om problemet.

Har du kontaktat någon skuldrådgivare i din kommun för att få hjälp/vägledning för din situation?

Själv hade jag räknat ut hur mycket som är kvar efter att alla basala utgifter prioriterats först som hyra, el och mat. Det som är kvar hade jag fördelat över alla lån genom att räkna ut i ett Excel-blad.
Fördelningen av pengarna blir då vad som är rimligt i förhållande till storleken på skulderna och justering av räntor. Därefter hade jag ringt till låneinstituten och förklarat läget och vad jag kan betala och vilken ränta som är möjlig.
Exempel enligt bild där jag listat alla dina skulder. Excel-kalkylen är bifogat i arkivet. Inte det bästa, men ger kanske någon hint vad du kan lägga på att betala skulderna.
1693157855725.png

Bilagor

• skuldsamling.xlsx.zip
    6.7 KB · Visningar: 105
Jag skulle tro att hoppas på 8% ränta är att ta det lite långt. Det är möjlig ränta med ganska ok förutsättningar

Släppa exakt allt eller?
Det kan bli gynnande av borgenär om man betalar vissa aktörer längre än andra, för länge. så släpper man en släpper man allt.
Dock är mindre aktörer mycket snabbare att skicka till inkasso/kfm. Så det jag rekommenderar är att släppa storbankerna först och månaden efter släpper du dom små aktörerna för att få allt mer i sync.

Blir man beviljad skuldsanering så får man ingen utmätning, delvis jobbet får inte reda på att man ha skuldsanering. Delvis om man gör en ansökan säg 1a september och betala räkningarna i slutet av september sen släpper allt i oktober har man förmodligen 2 chanser (2 ansökningar på sig att bli beviljad skuldsanering innan utmätning startar)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp