Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Retroaktiv ändring, egen omprövning

Diskussion från en annan tråd som kanske är bättre i en separat

En person hade skickat in egen omprövning skuldsanering, och fått frågan sen när ändringen gäller.

Diskussion uppstod om kfm kan ändra betalplanen retroaktivt vid en egen omprövning? Försökte läsa i skuldsaneringslagen men blev inte mycket klokare

Någon som vet?

Väldigt viktig tråd detta måste vi få klarhet kring.

Följer med stort intresse.

Diskussion uppstod om kfm kan ändra betalplanen retroaktivt vid en egen omprövning? Försökte läsa i skuldsaneringslagen men blev inte mycket klokare

Någon som vet?
Ja, det kan dem.
Om du t.ex omprövar för att betala mindre pga t.ex sjukskrivning så kan det hända att beslutet är retroaktivt.

Om man vill betala mer vet jag dock inte om det är realistiskt.

Ja, det kan dem.
Om du t.ex omprövar för att betala mindre pga t.ex sjukskrivning så kan det hända att beslutet är retroaktivt.

Om man vill betala mer vet jag dock inte om det är realistiskt.
Du har ansökt om omprövning att du vill betala mer.

Från vilket datum vill du att vi räknar om beslutet

Ja, Dom kan absolut göra ändringen retroaktivt som @Lock säger. Har sett ett exempel på ett retroaktivt beslut för inte så länge sen.

Tappar man ex jobbet i Februari, omprövar och omprövningen hanteras i Juni. Har man inte kunnat betala mellan Februari och Juni så om det är motiverat blir beslutet att man betalar mindre eller inget från Februari trots att beslutet kom i Juni.

Med andra ord behöver man inte betala ikapp det som missats/eller betala ikapp mindre i detta fall.

Senast ändrad:
Jag var otydlig (eller missade helt hehe)
Menade om den kan höjas retroaktivt, om man begärt att betala mer.

Det tar ju ett tag innan omprövningen behandlas

"Du fick högre lön i januari, nu är det juni och ska därför betala retroaktivt för januari -maj" typ

Det går, så det är ett absolut måste (enligt mitt tankesätt) att spara extra pengarna ifall det blir så, dumt att ta något förgivet före beslutet faktiskt har landat - Med det sagt så det betydligt vanligare i det fallet att man beslutar att betalplanen gäller från månaden efter beslut och inte retroaktivt.
Då är fördelen såklart att man har dom sparade pengarna kvar om dom inte ska betalas in.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp