Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Restskatt, någon som erfarat detta?

hej,
Detta kanske är fel ämne för frågan, men testar ändå.

Jag har en restskatt som ska vara inbetald på onsdag, alltså 151112. Skulden är på drygt 6500 och jag har inte pengarna. Någon som erfarat detta? Kommer de skicka iväg allt till kfm direkt? Läste någonstans att man får en påminnelse i början av december? Om så är fallet så innebär det att jag kan vänta till löning med att betala skulden?

//panik

hej,
Detta kanske är fel ämne för frågan, men testar ändå.

Jag har en restskatt som ska vara inbetald på onsdag, alltså 151112. Skulden är på drygt 6500 och jag har inte pengarna. Någon som erfarat detta? Kommer de skicka iväg allt till kfm direkt? Läste någonstans att man får en påminnelse i början av december? Om så är fallet så innebär det att jag kan vänta till löning med att betala skulden?

//panik
När var din taxering klar? Juni har de flesta, men det kan också vara senare på året.

Om du inte betalar i tid får du ett betalningskrav:
Det innebär att om du inte betalar din skuld överlämnas skulden till Kronofogden. När du fått ett betalningskrav måste du betala alla skatter och avgifter i tid – både betalningskravets belopp och övriga skatter och avgifter som förfaller under månaden.

Om du ändå inte betalar betalningskravet händer följande:
Om du inte betalar i tid när du fått ett betalningskrav och skuldbeloppet uppgår till vissa beloppsgränser, (se Skattekontobroschyren) överlämnas ärendet till Kronofogden för indrivning.

På sid 10 i Skattekontobroschyren kan du läsa om de beloppsgränser som gäller
http://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893f218a/1446120172600/40808.pdf

Men betalar du när du fått betalningskravet så slipper du KFM Lycka till

Om du inte betalar i tid får du ett betalningskrav:
Det innebär att om du inte betalar din skuld överlämnas skulden till Kronofogden. När du fått ett betalningskrav måste du betala alla skatter och avgifter i tid – både betalningskravets belopp och övriga skatter och avgifter som förfaller under månaden.

Om du ändå inte betalar betalningskravet händer följande:
Om du inte betalar i tid när du fått ett betalningskrav och skuldbeloppet uppgår till vissa beloppsgränser, (se Skattekontobroschyren) överlämnas ärendet till Kronofogden för indrivning.

På sid 10 i Skattekontobroschyren kan du läsa om de beloppsgränser som gäller
http://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893f218a/1446120172600/40808.pdf

Men betalar du när du fått betalningskravet så slipper du KFM Lycka till
Tack!! Ska kolla igenom broschyren

Ca5tio verkar ha koll. Jag fick anmärkning för restskuld för 4 år sen, ansåg att det gick jävligt fort om om man inte betalade den..

Skatteverket kör alltid en datakörning första helgen efter månadskiftet. Finns det då en obetald skatt på ditt konto går det första månaden ut ett kravbrev.
Nästa månaden skickas det direkt till KF. Så skall restskatten betalas i Nov så kommer kravet månaden efter i December, månaden därefter kommer brev från KF och OBS betalningsanmärkningen sätts direkt när KF fått skulden! Som dom sagt så är det för privatperson så att upp till 1 999 kr kan man ha minus på kontot utan att det skickas till KF. Så du måste få ned skulden under 2000 kr innan den siste December. Vid särskilda omständigeter kan man också begära anstånd med betalningen om man kan påvisa att man kommer kunna betala restskatten inom 3 månader, tex arbetslös men nytt jobb på gång.

Skatteverket kör alltid en datakörning första helgen efter månadskiftet. Finns det då en obetald skatt på ditt konto går det första månaden ut ett kravbrev.
Nästa månaden skickas det direkt till KF. Så skall restskatten betalas i Nov så kommer kravet månaden efter i December, månaden därefter kommer brev från KF och OBS betalningsanmärkningen sätts direkt när KF fått skulden! Som dom sagt så är det för privatperson så att upp till 1 999 kr kan man ha minus på kontot utan att det skickas till KF. Så du måste få ned skulden under 2000 kr innan den siste December. Vid särskilda omständigeter kan man också begära anstånd med betalningen om man kan påvisa att man kommer kunna betala restskatten inom 3 månader, tex arbetslös men nytt jobb på gång.
Det stämmer. Men har man inga betalningsanmärkningar eller skuldsaldo sedan tidigare hos KFM, så beläggs dessa med sekretess så fort skulden är betalt. Jag skulle dock satsa på att få ner skulden under 2000 kr som du skriver, det går ju att delbetala.

Ok tack för bra svar!! Nu förstår jag mycket mer!! Får betala in en del nu helt enkelt och en del vid löning och försöka få ner skulden till under 2000 kr.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp