Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Rapport och beslut löneutmätning

@enfrågaomskuld i en annan tråd här på forumet sa du hade fort inkomst uppgifter att redovisa från kfm och att du hade 9 dagar på att svara dom?? Antar du gjorde detta??

Du det är helt lugnt, lättare att missuppfatta via internet känner jag ibland :p Okej, det var det jag trodde, men det har ju gått 5 dagar sedan min skuld att betala gick ut, men inte hört något. Undrar om nån vet hur lång tid det brukar ta att de skickar ut nått sånt? Anledningen är främst att jag skulle behöva en hel lön till för att betala en grej, sen tänkte jag fylla i den via hemsidan. Men skulle vara intressant att veta om jag har nått speciellt datum på mig, vilket jag inte sett än.
Du kan ringa in och meddela så går allt mycket fortare.

@enfrågaomskuld i en annan tråd här på forumet sa du hade fort inkomst uppgifter att redovisa från kfm och att du hade 9 dagar på att svara dom?? Antar du gjorde detta??
Det stämmer. Jag ringde ett par dagar senare till KFM för att få bekräftat att de fick informationen. Inte fått något beslut i Kivra om löneutmätningen, men kan se att det finns ett avdrag i min kommande lönespecifikation. Jag antar att beslutet kommer mig till handa snart. Inte haft möjlighet att ringa idag.

Uppdatering: både beslut om löneutmätning och rapport fanns i brevlådan idag. Så nu vi det.
Står att förrättning inte bedömts motiverat, men jag har förstått att det kan göras ändå.
På det hela taget känns detta bra, nu vet jag vad jag har att leva på framöver och jag behöver inte vara dunderorolig att få hembesök när familjen eller vänner är på besök. Jag förstår att risken finns ändå, men har inget att dölja. Det stod förresten i rapporten en notering om att jag har svarat på deras förfrågan i tid, kan det tolkas så att en viss medgörlighet gör saker och ting enklare i kontakten med KFM?

Hej!
Jag släppte mina skulder för några månader sedan och jag har samlat på mig ett skuldsaldo. Jag har inväntat beslut och tillgångsrapport? men inte fått något.
Jag såg nu på min digitala lönespecifikation inför den 25:e att avdrag för löneutmätning har gjorts. Borde jag inte få någon form av beslut snart? Trodde det skulle komma innan själva utmätningen.
Utredninfsrapport kommer efter löneutmätningsbeslutet.

Uppdatering: både beslut om löneutmätning och rapport fanns i brevlådan idag. Så nu vi det.
Står att förrättning inte bedömts motiverat, men jag har förstått att det kan göras ändå.
På det hela taget känns detta bra, nu vet jag vad jag har att leva på framöver och jag behöver inte vara dunderorolig att få hembesök när familjen eller vänner är på besök. Jag förstår att risken finns ändå, men har inget att dölja. Det stod förresten i rapporten en notering om att jag har svarat på deras förfrågan i tid, kan det tolkas så att en viss medgörlighet gör saker och ting enklare i kontakten med KFM?

Den texten saknar betydelse, någon borgenär kanske tycker det var bra möjligen. Man har färdiga mallar som klipps och klistras i de där rutorna ganska friskt, min mall ser lite annorlunda ut.

Från att man signerar föreläggande till "skuld betala" är det allt som oftast cirka en vecka?

Från att man signerar föreläggande till "skuld betala" är det allt som oftast cirka en vecka?
När du signerar har du 10 dagar att bestrida, bestrider man inte blir det utslag. Sen efter det får man "skuld betala". När efter utslag vet jag inte då jag just nu har 2 ärende som har varit olika. Den 30/9 fick jag utslag då jag inte bestred ärende. Idag är det den 17/10, har fortfarande inte fått "skuld betala" i det ärende. I mitt första fick jag efter ca 10 dagar.

Nej det finns ingen sådan koppling..

Från signera till utslag är det 10 dagar plus handläggningstid.

Frågan är, hur ska man skriva angående län och så? Har en grundlön just nu på 35000 i månaden, men har dom senaste åren jobbar i en pandemi där jag både tvingats jobba extra och har jobbat extra som gjort att jag hade inkomst runt 45000 i månaden 2020 och nära 50 2021. Kommer ju få behålla den summan jag ska ha, men kommer man använda sig av summan jag tjänade förra året blir det ju helt galet. Läste nånstans att man tog via skatteverket, tar man då min senaste månad (september) så fick jag den månaden semesterersättning samt retroaktiv löneökning från april, så blir ju inte heller rättvist. Får väl ange 35000 så får jag se vad de säger, men ska få behålla 12980 preliminär beräkning stämmer. Har fortfarande inte fått nått papper om att skicka in löneuppgifter eller hyra osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp