Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Rådgivning i tingsrätten (hyresskuld)

Hej,

Någon med erfarenhet vad gäller hyresskuld som gått till tingsrätten? Tänkte isf. Bolla lite frågor inför ett sånt ärende.

Beror på en massa omständigheter. Är du uppsagt med omedelbar verkan på grund av det? Annars borde det inte vara hos tingsrätten tänker jag utan hos hyresnämnden vid normal uppsägning. Är du uppsagt på grund av ej betalad hyra har du rätt till att återfå hyresrätten om du inbetalar hyresskulden inom tre veckor efter att du delgivits den. Är du uppsagd är det dock mängder med saker som hyresvärden behöver ha gjort rätt också. Men omöjligt säga något utan att veta mer.

Du behöver definitivt utveckla och precisera vad exakt du behöver hjälp med.

Beror på en massa omständigheter. Är du uppsagt med omedelbar verkan på grund av det? Annars borde det inte vara hos tingsrätten tänker jag utan hos hyresnämnden vid normal uppsägning. Är du uppsagt på grund av ej betalad hyra har du rätt till att återfå hyresrätten om du inbetalar hyresskulden inom tre veckor efter att du delgivits den. Är du uppsagd är det dock mängder med saker som hyresvärden behöver ha gjort rätt också. Men omöjligt säga något utan att veta mer.

Du behöver definitivt utveckla och precisera vad exakt du behöver hjälp med.
Är uppsagd pga obetalda hyror efter 3v. Ärendet gick till tingsrätten och inte till hyresnämnden.

Nu ska jag sitta i tingsrätten och de ska presentera detta. Allt är nytt för mig och jag kommer att betala men behöver kommer överens om förlikning. Jag har även betalat under tiden.

Personligen sade jag upp lgh innan jag fick brev från tingsrätten om detta. Men betalar man ej skulden inom 3 veckor så upphör kontraktet oavsett.

Ja, har du själv sagt upp lägenheten är det ju enbart hyresvärden som besitter makten på att du kan få bo kvar.

Om hyresvärden säger upp lägenheten annars när det gäller obetalda hyror så behöver den även ha underrättat socialförvaltningen, även ha sagt upp den med att du får information att du har tre veckor på dig från att du blivit underrättad att betala åter därmed återvinna din besittningsrätt. Missar hyresvärden något av detta är den inte giltig uppsägningen på den grunden.

Är du säker att det är tingsrätten och inte hyresnämnden?
Ska du på en muntlig förberedelse? Tingsrätten är en långsam väg att gå.

Vad är det du hoppas på i en förlikning? Hoppas du på det kan du ringa hyresvärden och försöka reda ut det redan imorgon eftersom allt ligger där. Du har inte mycket att förhandla med. Vet inte vad ditt mål är men att slippa betala några rättegångskostnader och att du flyttar inom tre månaders uppsägningstid känns som en vinst.

Är det en bra hyresvärd eller ett rövhål?

Edit: Ja, det är tingsrätten eftersom det är ett förverkande. Jag är nog trött alltså.

Situationen är inget bra. Ring hyresvärden och ta ett snack om relationen inte är usel utöver uppsägningen nu. För du åker ut snabbt efter tingsrätten annars. Ser inte att du kommer kunna få prövningstillstånd i hovrätten. Hyresvärdens goda vilja men många har ingen god sida ens.

Senast ändrad:
Jag har en dialog eller kontakt med ombudet för hyresvärden. Hyresvärden har blivit väldigt hård och har inte godkänt en förlikningsavtal. Jag ska försöka prata med hyresvärden i veckan för att försöka lösa någon avbetalningsplan. Jag har sagt upp lgh själv för att jag ska flytta in i en annan lgh som tur är annars skulle jag bli vräkt tror jag.

Situationen är tyvärr tuff och jag mår väldigt dåligt utav detta. Jag har ingen erfarenhet av rätten eller liknande och det oroar mig. Jag kommer förlora målet men kan även ringa och berätta det för tingsrätten för att skippa förnedras i rätten tänker jag. Det är en muntlig förberedelse.

Har någon erfarenhet av denna process?
Ärendet går sedan vidare till kfm som jag förstår det. Då kanske jag har lite mer tid på mig att reglera hela skulden innan utslag etc.

Vad blir konsekvenserna för mig målet vibbar laga kraft? Och vad händer om ärendet går till kfm men jag undviker utslag och betalar in hela skulden?

Den muntliga förberedelsen är till för att bland annat de här tre punkterna ska avhandlas:

Redan ut saker som inte är helt klara så det inte råder missförstånd, och att båda parter är införstådda med vad som hittills förts fram och att den mesta bevisning är presenterad.

Att gå igenom hur den fortlöpande rättegången ter sig och hur huvudförhandlingen ska avklaras typ. Så du kommer få hjälp av domaren (brukar vara den som håller i muntliga förberedelsen) i det rent sakliga vad som gäller typ.

Se om det finns några möjligheter till en förlikning eftersom det är att föredra allt som oftast.

Om allt är rätt klart och ni i är överens om skulden och liknande så finns det ingen anledning för någon att ha en huvudförhandling. Har du betalat in något extra på skulden efter att allt tog fart med uppsägningar?

Är det ett litet belopp som du kan betala av på några månader och du även kan betala av en del i god tid innan den eventuella huvudförhandlingen så tror jag det ser bra ut för att lösa det utanför eller inom rätten. De kan ge en dom (tror det heter dom även i detta fall men är osäker) i er förlikning just för att det inte ska råda tvivel vad som gäller

Större belopp som tar upp mot ett år eller längre kommer förmodligen bli tuffare att förlikas om tror jag.

Du behöver inte vara nervös inför något. Klart nya saker som är okända alltid är lite skrämmande men se det som erfarenhet om det nu är mot huvudförhandling det går. Du kan be om att de ska döma på handlingarna också. Borde vara gjort redan dock men går nog ännu. Om inte motparten önskar annat så kommer du slippa huvudförhandlingen och då en dom på det inskickade. Nackdelen är att det förmodligen går snabbare om du behöver vinna lite tid.

(Ska se om det var något mer jag tänkte svara på, återkommer sen i så fall.)

Kronofogdemyndigheten blir enbart inkopplad (om hyresvärden skickar något dit) ifall du inte har flyttat ut kan man förenklar säga. Det kan han förmodligen göra samma dag som domslut. Beror lite på, även om generellt har man tre veckor på sig att överklaga det och får du inget prövningstillstånd vinner domen laga kraft den dagen. Men jag tror det kan anses som så solklart att det kan finnas rättigheter från hyresvärden redan från dagen domslutet finns. Sen om det ageras mot dig men du skulle få prövningstillstånd och rätt senare typ så kan du begära skadestånd i så fall men detta sista är rörigt och inget troligt alls.

Eftersom kontraktet är uppsagt med omedelbar verkan så bör du flyttat ut (som vanligt med besiktning och allt) innan domslut. Uppsägningstid är helt upp till hyresvärden att medge och det är väl i vart fjärde fall max som de går med på uppskov innan du behöver ha flyttat ut.

Jag har det inte färskt i minnet men sök själv domar eller återkommer jag senare. Tänker om domslut är 1/2 och det står att du ska ha avflyttat 8/2 eller om det är 1/2 som gäller.

Huruvida du reglerar skulden spelar i ärendet om ev vräkning/avhysning ingen betydelse. Det är att du ska ha avflyttat.

Skulden i sig (om den fastställs i domslutet) kan hyresvärden driva in genom Kronofogdemyndigheten. Skickas det dit uppkommer det en skuld via KFM som är synlig. Betalar du den (kan den ligga kvar som historiskt skuldsaldo) så driver de inte in den med tvång (typ utmätning av något slag). Beror på din snabbhet där bara.

Har du fler funderingar så skriv ner dem här bara. Jag har hyfsad koll på sakerna även om detaljer är i periferin.

(Ska själv på muntlig förberedelse mot min hyresvärd inom kort men med väldigt mycket mer "kaos" i ärendet med stämningar åt bägge håll och det sliter lite på ens energi så klart.)

Vad exakt är det du mår dåligt över eftersom du nämner det? Just för jag tror du kan hantera det i de flesta fallen så du kommer ur den känslan. Du behöver konkretisera det för dig själv främst. När du vet vad det är så hanterar du stressen som uppkommer från just det. Men då behöver du veta vad och inte blanda in allt i en enda stor hög. Är det flera olika saker så separera dem från varandra dessutom och hantera dem var för sig på bäst lämpliga sätt. Får du det på plats kommer känslan försvinna snabbt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp