Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Råd om hur jag samlar mina krediter på bästa sätt.

Hej, hoppas få råd kring hur jag ska göra för att minska min månadskostnad avseende krediter, avbetalning med mera. Har tänkt att ta ett större privatlån för att kunna lösa ut dessa och få en enda månadskostnad.

Min situation idag ser ut som följande:

Har tillsvidareanställning sedan april 2014 med en grundlön på ca 315000 kr per år (26500 kr/mån).
Inga betalningsanmärkningar.
2 st ff hos UC (bägge 26 juni 2015)
1 st kontokredit (beviljat belopp 10 000 kr)......här är jag lite undrande, när jag kollade Min Upplysning idag så stod det att utnyttjat belopp var 10026 kr för Oktober!? I själva verket är skuldsaldot strax över 6000 kr, men eftersom UC hämtade uppgifterna den 31:a oktober (en lördag) så resulterade detta alltså i en övertrassering på 26 kr eftersom inbetalning till utgivare av kontokrediten inom först på måndagen den 2:a november. Vet ej hur detta påverkar mitt kreditbetyg?
Senaste score från UC tror jag var på 6,7 % (mindre bra?), är några månader gammalt.

Har som sagt en kontokredit där faktisk skuld ligger på ca 6000 kr, har även runt 15 000 kr på avbetalning hos Klarna samt ytterligare ungefär 6000 kr som ligger hos Qliro. Utöver detta så har jag CSN-lån som avbetalas med ca 1400 kr/mån. Jag vill nu alltså ta ett större privatlån för att dels, minska ner månadskostnaden för dessa krediter som idag ligger på ca 1500-2000 kr/mån (CSN ej inräknat), men också för att kunna investera i en ny fullformatskamera (fotar en hel del och gör tavlor som jag säljer lite som en hobbyverksamhet). Hoppas alltså kunna ta ett privatlån på ca 80-100 000 kr som gör att jag kommer ner betydligt i månadskostnad. Vad har ni för tips och råd att ge mig, har aldrig tagit något större lån tidigare så jag är ganska osäker på hur jag ska gå tillväga på bästa sätt.

Hej,

Detta är som gjort för Lendo...!!

Du kommer garanterat få lån där om de förutsättningarna som du skriver stämmer och att du inte har stort underskott av kapital. (vilket du inte bör ha eftersom du inte har många krediter)

MEN!! Du har en övertransering av din kontokredit.. om det är något som UC slår hårt på i kreditbedömning så är det just det. Jag skulle vänta till den 20:e december då UC uppdateras för November så att den där övertraseringen försvinner. Alternativt är att ringa Lendo och fråga vad de tycker. Om du vill baka in alla dessa krediter som du skriver om så är det nog bästa att ringa till dem direkt och ta allt detta över telefon så kan de garanterat hjälpa dig med detta. Det är ju exakt detta som är deras affärside/tjänst, att baka ihop lite olika typer av krediter till ett lån.

Lycka till :)

Kan även tillägga att Lendo inte kan se ferratumkrediterna och allat annat som inte är reggat hos UC. Men jag tror att du absolut tjänar på att berätta att du har detta och att det är den månadsavgiften du vill minska.

Hej,

Detta är som gjort för Lendo...!!

Du kommer garanterat få lån där om de förutsättningarna som du skriver stämmer och att du inte har stort underskott av kapital. (vilket du inte bör ha eftersom du inte har många krediter)

MEN!! Du har en övertransering av din kontokredit.. om det är något som UC slår hårt på i kreditbedömning så är det just det. Jag skulle vänta till den 20:e december då UC uppdateras för November så att den där övertraseringen försvinner. Alternativt är att ringa Lendo och fråga vad de tycker. Om du vill baka in alla dessa krediter som du skriver om så är det nog bästa att ringa till dem direkt och ta allt detta över telefon så kan de garanterat hjälpa dig med detta. Det är ju exakt detta som är deras affärside/tjänst, att baka ihop lite olika typer av krediter till ett lån.

Lycka till :)

Tack för svar Lasse!

Angående underskott av kapital så står det 12000 i min upplysning. När det sedan gäller kontokrediten så pratade jag med Ikano (de som är kreditgivare) och de tyckte också att det såg lite missvisande ut, de hade inga som helst klagomål på hur kontot hade skötts under det året jag haft krediten. Hade ju som sagt enbart ett gammalt kreditbetyg, tecknade därför ett abonnemang hos UC för att få veta aktuell status. Där står det att jag har 2,6% (vilket jag tycker är väldigt intetsägande....)

"Du har en Bra kreditvärdighet hos UC vilket ökar dina chanser att få lån och krediter hos svenska banker och kreditinstitut. Du har även goda möjligheter att få köpa varor och tjänster på avbetalning eller med faktura."

Ska jag ändå vänta tills den 15-20 december för ny uppdatering hos UC avseende utnyttjad kontokredit, och därigenom hoppas på ännu bättre kreditbetyg eftersom utnyttjad kontokredit då endast kommer uppgå till ca 4000.......eller ska jag ansöka om lån redan nu (tycker de där kreditbetygen är helt obegripliga, känns som om man helt plötsligt lika gärna kan få 7,9% eller 11,2% osv.)?

Jag tolkar 2,6 i kreditbetyg som att UC har överseende med en övertrassering på 26kr, så testa du lyckan hos Lendo, eller kanske ännu hellre någon av storbankernas (eller ICA/Coop) privatlån? Bestäm dig för något bara och ta inte mer än en förfrågan.

Jag tolkar 2,6 i kreditbetyg som att UC har överseende med en övertrassering på 26kr, så testa du lyckan hos Lendo, eller kanske ännu hellre någon av storbankernas (eller ICA/Coop) privatlån? Bestäm dig för något bara och ta inte mer än en förfrågan.

Hej, tack för svar. Behöver jag förbättra mitt kreditbetyg ännu mer (återstår väl i så fall endast att börja tjäna mer.....) eller tror du att jag redan nu har en bra möjlighet till att få ett lån beviljat (eventuellt medlemslån via fackförbund?)? Om jag ansöker om ett privatlån på 100 000 kr, vilken ungefärlig ränta kan då anses skäligt med hänsyn till ovanstående info om min ekonomiska situation och vilken/vilka banker skulle ni rekommendera? Har förresten fått mejl från ICA-banken angående privatlån, har även fått hem ett par brev från Santander, eller låneerbjudande som de nu kallar det. Kanske är dessa något att satsa på.....är som sagt helt oerfaren när det gäller privatlån/billån osv och vill inte göra bort mig och försämra betyget på "dåliga" ansökningar.

Hej, tack för svar. Behöver jag förbättra mitt kreditbetyg ännu mer (återstår väl i så fall endast att börja tjäna mer.....) eller tror du att jag redan nu har en bra möjlighet till att få ett lån beviljat (eventuellt medlemslån via fackförbund?)? Om jag ansöker om ett privatlån på 100 000 kr, vilken ungefärlig ränta kan då anses skäligt med hänsyn till ovanstående info om min ekonomiska situation och vilken/vilka banker skulle ni rekommendera? Har förresten fått mejl från ICA-banken angående privatlån, har även fått hem ett par brev från Santander, eller låneerbjudande som de nu kallar det. Kanske är dessa något att satsa på.....är som sagt helt oerfaren när det gäller privatlån/billån osv och vill inte göra bort mig och försämra betyget på "dåliga" ansökningar.

Prova du ett medlemslån, du har bara två ff, så även om det inte går är det ingen större fara. Misslyckas det är det bara att vänta ca en månad och sedan kan du prova Lendo.

Prova du ett medlemslån, du har bara två ff, så även om det inte går är det ingen större fara. Misslyckas det är det bara att vänta ca en månad och sedan kan du prova Lendo.

Kommer göra en ansökan hos Nordea på måndag avseende medlemslån på 100 000 kr, var en ganska låg ränta, tror den låg på 4, 7% och innebar en fast månadskostnad på 843 kr (idag betalar jag ca 1500-2000 i kostnader för avbetalning och krediter). Skulle det inte gå vägen så kommer jag vänta tills runt den 20:e december (då kontokrediten är nere i endast 3-4000 vilket jag hoppas ger fortsatt bra kreditbetyg trots ytterligare 1 ff hos UC) och göra en ny ansökan via Lendo, förhoppningsvis ska det gå vägen där, men antagligen till en betydligt högre ränta.......skulle kännas jäkligt jobbigt att få ett nej, kanske inte så mycket ekonomiskt utan snarare känslan av att inte duga till. Jag tycker ju det inte borde vara några konstigheter men vem fasen vet hur banker och kreditbolag resonerar :)

"Tack, din ansökan är nu skickad och vi återkommer till dig med ett svar inom ett par bankdagar." ..........får man väl se om Nordea anser att man är tillräckligt kreditvärdig för ett medlemslån på 100 000 riksdaler!?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp