Råd om bolån och skulder – hur gå vidare efter skuldfälla?

Hej på er,

Jag har nu äntligen berättat om min ekonomiska situation för min sambo. Känns så skönt!

Min situation:
Lön: 70 000 kr/mån, sen tillkommer en bonus ca 20-30% årligen (inget jag kan räkna med tillfullo dock).
Lån: Blanco om 900 000 kr totalt som jag betalar 11 000 kr/mån för (pga hamnat i dålig snöboll effekt med lån, behövt låna för att klara av mina levnadskostnader samt spelat, dock senast för 1 år sedan). Nu spelfri i över ett år.
UC: 1.0
Förfrågningar: 2 kvar som går ut om ca ett halvår.

Sambo:
Lön: 42 000 kr/mån.
Lån: Inga

Insats: 800 000 kr att lägga med hjälp av familj.

Vi har aldrig köpt lägenhet tidigare men ni som har bättre koll kanske kan hjälpa till med någon sorts av vägledning och med hur mycket vi eventuellt skulle kunna få låna om vi köper bostad.

När jag själv tittat igenom KALP så har vi goda förutsättningar, men vet inte hur banken ställer sig till min situation.

Tack för detta forum! :)

Hej på er,

Jag har nu äntligen berättat om min ekonomiska situation för min sambo. Känns så skönt!

Min situation:
Lön: 70 000 kr/mån, sen tillkommer en bonus ca 20-30% årligen (inget jag kan räkna med tillfullo dock).
Lån: Blanco om 900 000 kr totalt som jag betalar 11 000 kr/mån för (pga hamnat i dålig snöboll effekt med lån, behövt låna för att klara av mina levnadskostnader samt spelat, dock senast för 1 år sedan). Nu spelfri i över ett år.
UC: 1.0
Förfrågningar: 2 kvar som går ut om ca ett halvår.

Sambo:
Lön: 42 000 kr/mån.
Lån: Inga

Insats: 800 000 kr att lägga med hjälp av familj.

Vi har aldrig köpt lägenhet tidigare men ni som har bättre koll kanske kan hjälpa till med någon sorts av vägledning och med hur mycket vi eventuellt skulle kunna få låna om vi köper bostad.

När jag själv tittat igenom KALP så har vi goda förutsättningar, men vet inte hur banken ställer sig till min situation.

Tack för detta forum! :)
Bra lön men nästan 1 miljon i skulder kommer nog göra att bankerna blir väldigt tveksama till att låna ut någon större summa då dem kanske misstänker att det kommer skita sig med mer skulder till slut

Jag fick lånelöfte på 2.5 med min sambo. 2 barn min lön 39990 och hennes 33000
Jag har lån på 860 000 min sambo endast csn på 80k
2.5 var med lägsta kontantinsats

Sökte du via låneförmedlare eller direkt hos den enskilda banken?

Handelsbanken, ringde och förklarade vårt läge och att vi har en tydlig ekonomisk plan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp