Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Råd kring boende och livssituation

Hej!

Tänkte bara se om man kan rådfråga här på forumet kring min situation.

Står just nu helt utan boende. Är arbetslös, får ut A-kassa men med utmätning. Så är med andra ord skuldsatt med aktiva skulder hos Kronofogden och anmärkningar, så inga bra förutsättningar för att enkelt lösa något på egen hand.

Bor just nu hos en vän för att slippa frysa ihjäl på gatan. Kan ha förutsättningarna att skaffa ett jobb där jag tidigare varit anställd, men det skulle innebära att jag ej kan bo kvar hos kompisen (som själv är sjukskriven och väljer att ha en dygnsrytm som innebär att man går och lägger sig tidigast 03.00 och kombinationen utbrändhet och sömnproblem gör att han sover till 14-15 varje dag). Det gör det svårt att veta vilken ände jag ska börja i, för jag känner just nu att jag inte kan få boende (än mindre utan arbete) och jag kan inte ta en anställning för att förbättra mina förutsättningar från gatan.

Har även fått påminnelse från Skatteverket för att jag ej står skriven någonstans just nu, och vet ej hur jag ska skriva mig då jag ej tillåts skriva mig hos min kompis (pga hyresvärd och det facto att jag har Kronofogde-ärenden m.m.)..

Har även både kontakt hos, och väntande remiss till, psykiatrin för en del annat, där de funderar på att sjukskriva mig som arbetssökande men livrädd för att det ska strula med försäkringspengar eller annat just nu, samt att det känns som det försvårar möjligheten till boende eller dylikt också.

Hursomhelst! Tänkte bara se om det finns någon kunnig med tips på hur man bäst går tillväga för att få hjälp med främst boende-situationen och andra saker som skulle kunna underlätta min situation och hjälpa till för att hitta en väg tillbaka in i Samhället och en *normal* vardag igen.

Tack på förhand! :)

Är väl passande att du får första svaret strax innan jag & kompisen sover . Är också nattmänniska

Ingen familj du kan bo hos?

Kan du tala med din kompis, förklara din tråkiga sits och få med honom i din rytm. Visst du är ju inne på hans revir redan men en ödmjuk förfrågan skadar ju inte om ni är goda vänner.

Ring och söka jobb på vårdgolvet som timvikarie. Är du inte helt tappad bakom en vagn så kommer du få jobba. Jobbar själv på ett gruppboende, endast kvällar 14-22. Lönen är ju inget vidare men arbetstiderna är rena drömmen för mig.

Går det att lösa något genom arbetsgivaren där du kan få jobb. Kanske chefen har kontakter med privata hyresvärdar. Förklara situationen att du gärna skulle söka jobb där men har en kompis vars dygnsrytm omöjliggör det för dig att kunna sköta arbetstiderna om du inte kan få sova

Usch hemskt sits du har hamnat i. Hur förhåll sig avståndet mellan jobbet och storstad? Är det tillräckligt nära finns ju möjlighet till inneboende hos främmande. Ofta lägre hyra och betydligt lättare att få. Hyrde själv ut ett rum flera ggr och krävde bara inkomster. Oavsett om det var a-kassa eller annat. Sedan handlar det om timing. Om du vet att du kan ha ett jobb imorgon kan du planera efter det. Dvs sök lägenhet, använd jobbet som inkomst. Få lägenhet och börja jobba. Sedan är det ofta så att man, vid nytt jobb, inte börja jobba dagen efter man fått jobbet men någon vecka tom månader senare. Det ger dig tid att hitta boende. Igen här kan inneboende vara en bra tillfällig lösning.
Jag hoppas det löser sig för dig!

En hyresvärd kan inte göra så mycket åt var du skriver dig någonstans. Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila oavsett vad någon hyresvärd anser.

En hyresvärd kan inte göra så mycket åt var du skriver dig någonstans. Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila oavsett vad någon hyresvärd anser.
I detta fall är hyresvärden en vän som låter honom sova på ”soffan ” istället för på gatan. Hyresvärden har ingen sedvanlig arbetsinkomst och skulle säkert få ekonomiska konsekvenser om TS skriver sig på adressen. Saker är inte alltid svart och vitt i verkligheten.

I detta fall är hyresvärden en vän som låter honom sova på ”soffan ” istället för på gatan. Hyresvärden har ingen sedvanlig arbetsinkomst och skulle säkert få ekonomiska konsekvenser om TS skriver sig på adressen. Saker är inte alltid svart och vitt i verkligheten.
Hyresvärden kan inte styra över vem en person väljer att ha inneboende eller sambo. Så länge det inte uppstår störningar.

Vad hyresvärden har för inkomster kan knappast vara relevant

Håller med föregående om inneboende… kolla blocket där många hyr ut rum. Det är bra om du har goda referenser för det hjälper enormt när dina förutsättningar inte är de bästa. Lycka till!

Hyresvärden kan inte styra över vem en person väljer att ha inneboende eller sambo. Så länge det inte uppstår störningar.

Vad hyresvärden har för inkomster kan knappast vara relevant
Hyresvärden i ts fall är lägenhetsinnehavaren….

Hyresvärden i ts fall är lägenhetsinnehavaren….
Ok, hyresvärden kan inte styra var en person är folkbokförd ändå.
Ts riskerar dock att åka på folkbokföringsbrott pga inte skriven där dygnsvilan huvudsakligen är.

Jag kan ju folkbokföra mig hemma hos dig utan att du kan göra så mycket åt det annat än att be skatteverket ändra men den processen tar ett tag.

Haft en granne skriven i min bostad tidigare, hade vänt på lite siffror..

Det finns massor med sidor på FB för privat uthyrning. Kolla runt i din kommun och ditt område eller där jobbet finns. Kanske inte rena drömmen att hyra ut till ngn med skulder hos Kf men vid privatuthyrning kan gå vägen om du kan betala hyran och ev erbjuda en hyra i förskott eller två. Du är ingen mördare, så tragiskt att skulder hos Kf verkligen påverkar både i det stora i det lilla och får stora konsekvenser.
Jag tycker i alla fall att det är värt att försöka att hitta en privat uthyrare. Men vore bra om du då kan visa att du har jobb.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp