Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Råd kring avbetalningsplan och samlingslån

Som många andra här jag jag en bakgrund med osunt levene och det har lett till att jag har dragit på mig mycket skulder.
Min skuldbild och vad som är kvar efter mina månatliga avbetalningar ser ut enligt nedan och tanken är att betala av dem i den ordning som jag specat dem i uppifrån och ned.
Vilka råd skulle ni vilja ge mig kring avbetalningar på lånen och för att kunna samla lån på det bästa sättet utifrån denna bild:

Lån Flexkredit: Kvar på lån 575 kr, månatlig betalning 500 kr.
Lån Brixo: Kvar på lån 2500 kr, månatlig betalning 500 kr.
Lån Smspengar: Kvar på lån 2100 kr, månatlig betalning 700 kr.
Lån Merax: Kvar på lån 5300 kr, månatlig betalning 500 kr.
Lån Monefit: Kvar på lån 7900 kr, månatlig betalning 900 kr.
Lån Rocker: Kvar på lån 3800 kr, månatlig betalning 300 kr.
Lån Saldo: Kvar på lån 21000 kr, månatlig betalning 1500 kr.
Lån Creditstar: Kvar på lån 11000 kr, månatlig betalning 300 kr.
Lån Slantar: Kvar på lån 21800 kr, månatlig betalning 950 kr.
Lån Cashbuddy: Kvar på lån 44500 kr, månatlig betalning 1300 kr.
Lån Facit bank: Kvar på lån 110 000kr, månatlig betalning 2100 kr.
Lån Morrow: Kvar på lån 160 000kr, månatlig betalning 2650 kr.
Lån Medmera: Kvar på lån 226 000kr, månatlig betalning 3000 kr.
Lån Ikano: Kvar på lån 250 000kr, månatlig betalning 2200 kr.
Lån Swedbank: Kvar på lån 239 000kr, månatlig betalning 3400 kr.

Nettolön kvar efter betalning av hyra, mat, och låneavbetalningar: Ca 10 000 kr.
UC förfrågningar: Runt 16-18 st. Per sista Juni: 10 st. Per sista September: 3 st.

Det ser ut som en bra plan.
Fokusera på snöbollsmetoden och stäng många av dessa mindre lån. Kommer även göra att du mår bättre då du har färre lån att tänka på.
Jag tror nog att det bästa är att vänta till sista september även om det känns långt bort. Då kommer du få bort många UC-förfrågningar, och betyget kan ändras en del specielt när en försvinner av 1-3 kvar.

Har själv bommat då jag fick en FF som försvann med ett förbättrat betyg, men då söker på nytt istället för att invänta att en till FF försviner en 1-2 månader senare.

Du behöver även då bara göra ett samlingslån på en mindre summa med större chans att få det beviljat.
Swedbank har nog rak amortering, så den kanske du vill behålla och samla resterande.

Tack för dina inspel ZYX. Så du skulle föreslå ett större lån på runt 600-800 Tkr då med andra ord? Är det många bankar som har möjlighet att ge såpass stora lån?
Gällande Swedbank så tänker jag liksom du där och att jag behåller det lånet.

Finns en del här som har erfarenhet av Nordea om du är redo att bli helhetskund. Men då får du försöka få till ett personligt möte för att diskutera detta och visa upp din UC innan någon tas.

Men om du kör hårt på att amortera hort på alla i din lista, och inväntar på att alla förfrågingar försvinner kommer du ha ett bättre utgångsläge. Och ev. kanske att du får ta ett samlingslån för Morrow och Medmera, sedan försöka senare samla in fler av lånen.
Är ditt lån på IKANO rakamortering?

Ja jag har läst om Nordea men jag är inte så sugen på att bli helhetskund där. Satsar nog mer på att amortera bort flera av lånen på listan (alla lån upp till 50 Tkr).
Dt är rak amortering på Ikano.

Jag förstår. I ditt fall försöka få bort alla mindre lån, vänta ut FF. Sedan Samla Morrow och Facit om dessa är anunitetslån.
IKANO och Swedbank kan du ha kvar tills vidare då det är rakamortering. Sedan fokusera att amortera extra.

Sedan får andra som är mer erfarna här gärna inflika med sina synpunkter :)

Bra att du redan har en plan, men jag hade justerat den lite. Betala absolut bort de minsta lånen direkt som Flexkredit, Brixo och Smspengar så snabbt som möjligt, det frigör kassaflöde och ger psykologisk boost. Sen hade jag fokuserat på de med högst ränta snarare än bara storlek, smslån och snabblån kostar mest så prioritera dem tidigt även om beloppen är större. Undvik att sprida ut extra betalningar på många lån samtidigt, tryck istället allt överskott på ett lån i taget.

Med 10 000 kr kvar varje månad sitter du egentligen i en ganska bra position, där finns utrymme att aggressivt beta av skulder om du håller disciplinen. Att samla lån kan vara svårt just nu med många UC, så vänta tills de sjunker som du själv är inne på, då kan du försöka samla de dyrare lånen till en lägre ränta. Tills dess är fokus att minska antal lån och förbättra din kreditprofil. Undvik att ta nya krediter helt och hållet

Tack för input Lisa! Jag är väldigt motiverad att fokusera på att minska ner antalet lån nu när jag har flertalet lån som är nära att få sin sista inbetalning!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp