Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Råd över hur jag ska ta mig framåt

Nu kanske jag kommer med sämsta idén. Men om du är ung, kan du inte flytta hem till dina föräldrar igen? Om den möjligheten finns och om det passar ditt liv med jobb m.m.

Jag hyrde ut min lägenhet en gång över sommaren/höst. Gjorde mycket med ekonomin men tyvärr hade man spelmissbruk. Men hade jag varit singel o ung igen så hade jag tagit chansen. Typ 1 år är lätt värt än att slita en evighet med lån

Hej och tack så hemskt mycket för svar!

Jag vill /inte/ få bekräftat att släppa allt och ansöka sanering hade ändå inte varit aktuellt då jag är ung nog och total-beloppet inte är helt ouppnåbart. Speciellt då min sektor har väldigt bra löneutveckling.
Utan var tips och råd om vad som kan eventuellt vara rekommenderat att släppa till inkasso för att få bättre villkor. Alternativt om det var kört och bättre att släppa allt och ta det därifrån.

Jag bor i en 2a så det går inte riktigt hyra ut ett rum tyvärr, hade det varit en större lägenhet eller med ett extra rum så hade det absolut varit en fantastisk idé.
(Kanske får snärja mig en sambo som vill dela hyran? :thinking:) Skämt åsido.

Tips #2 - Tack så hemskt mycket för tipset! Jag ska kolla in det där omgående!
Jag har försökt kolla ifall det går att frysa gymkort eller säga upp i förtid, men de har inte nappat, utan det har enbart varit att jag kan frysa en månad maximum per 12-månaders period. Springa ute med hunden görs dock redan varje morgon :)

Gällande #4, bör man ta den minsta skulden, även om den har väldigt bra ränta och extremt låg månadskostnad?

Ja precis, såg det nu i efterhand. Meeeeen, det är gjort nu åtminstone. Så från och med 2022 kommer det att gälla.

Tack för infon! Och det där låter ändock som ett väldigt rimligt beslut i scenariot du beskriver, speciellt under en pågående utmätning.
I detta fall är jag relativt nyinflyttad i staden, andrahands-kontrakt är ännu dyrare än min hyra och de enda som är billigare är via kommunala bostadsbolaget, men där pratar vi kötider på över 10 år.

Vill bara tacka alla som skrivit hittills, jag uppskattar verkligen all input.
Ni är fantastiska!

Gör dig av med den minsta skulden först även om den har bättre ränta, det ger ju ändå lite mer pengar för att börja beta av nästa och så fortsätter du så med resten av skulderna.

Hej! Sitter i liknande situation och är kanske inte rätt man att besvara dina frågor men man vill ju hjälpa till så gott som möjligt. Ett tips är att försöka byta lägenhet som någon ovan sa (lättare sagt än gjort) försöka släppa några av dem till inkasso det kommer få ner dina månatliga kostnader en hel del (lite beroende på vilka du släpper skulle kunna vara med och tipsa där) inkasso medför ju extrakostnader såsom inkassoavgift (brukar vara runt 180 kr, ränta och ibland aviavgift, sen om du är sen är det ju påminnelser). Släpper du till inkasso kanske du får betala lite mer i längden (om du inte löser ut dig i förtid dock) du kommer inte märka av det i slutänden dock, dvs att du betalat mer i längden. Kanske kan du samla några av lånen, få ner räntan, stressen och antalet olika lån (!).
Säg upp gymmet, det är en onödig kostnad skulle jag säga just nu när du har viktigare saker att tänka på. Träna kan du göra ute eller inne helt gratis och dessutom finns ju gymen kvar. Nu nämnde du inte det men, undvik mat ute, köp billig mat och försök att inte ta nya lån eller dra in andra i din skuldsättning. Önskar dig lycka till!

Tack så mycket för meddelandet!
Jag skickade ett meddelande till dig för att be om lite råd gällande vilka du tipsar om att släppa. :)

Nu kanske jag kommer med sämsta idén. Men om du är ung, kan du inte flytta hem till dina föräldrar igen? Om den möjligheten finns och om det passar ditt liv med jobb m.m.

Jag hyrde ut min lägenhet en gång över sommaren/höst. Gjorde mycket med ekonomin men tyvärr hade man spelmissbruk. Men hade jag varit singel o ung igen så hade jag tagit chansen. Typ 1 år är lätt värt än att slita en evighet med lån

Hehe... SÅ ung är jag inte... ;)

Gör dig av med den minsta skulden först även om den har bättre ränta, det ger ju ändå lite mer pengar för att börja beta av nästa och så fortsätter du så med resten av skulderna.

Tack!

Tack så mycket för meddelandet!
Jag skickade ett meddelande till dig för att be om lite råd gällande vilka du tipsar om att släppa. :)

Hehe... SÅ ung är jag inte... ;)

Tack!
Finns det ingen schysst vän du kan bo hos ett halvår? Så kan du hyra ut din nuvarande, möblerad. Där finns ju en del pengar att hämta.

Finns det ingen schysst vän du kan bo hos ett halvår? Så kan du hyra ut din nuvarande, möblerad. Där finns ju en del pengar att hämta.

Väldigt bra tips, men är tyvärr nyinflyttad i staden (Flyttade hit för jobb-byte och steg uppåt i karriär) och känner ingen så pass väl än.

På något sätt så borde du se över hyran. Men antar att du bor i Stockholm o då är väl allt så dyrt?

Tack för alla tips ni inkommit med!

Jag har nu mailat till alla långivare för att be om fryst ränta.
Har inga höga förhoppningar men man vet aldrig, någon eller några kanske nappar.

I annat fall kommer vissa behöva släppas till inkasso för att kunna försöka få en förmånligare avbetalningsplan.
Kommer göra allt i min makt för att inte hamna hos kronofogden.

Flexlimit var väldigt snabba med att svara att de inte kommer att göra någonting eller kan erbjuda några andra alternativ.

Sälj saker, tror dom flesta har mängder av prylar som knappt används som man kan få en slant för. Gick igenom mitt förråd och fick ihop många tusenlappar på "skräp".
Såg att du sålt bilen.

Hej på er, har läst mycket på forumet och ni verkar helt fantastiska och peppar varandra.

Jag har satt mig i fällan jag också, som så många andra.
Inget spelmissbruk utan allt har varit till en början idiotiska beslut med konsumption, och till slut lånat för att kunna betala andra skulder. Pågått under många år och situationen är helt ohållbar.

Jag mår så klart väldigt dåligt över detta, och vet att jag bara har mig själv att skylla.
Försökt hålla mig flytande så länge som möjligt men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre.

Situationen idag är att jag har en förfärlig UC och Bisnode, med många FF och mycket synliga skulder, så samlingslån är helt out of the question fram tills tidigast Juli/Augusti 2021, vilket är för sent.
Har heller ingen att ta hjälp utav, samt vill inte dra in någon i mina problem.
Jag har så att jag kommer kunna betala hela nästkommande våg med räkningar, men utöver det så vet jag inte hur jag ska ta mig framåt längre.

Ensamstående och inga barn, men har en hund.

Som det ser ut idag, efter att jag nu har satt mig ner och räknat,
Så kommer jag, men räntor, amorteringar samt fasta kostnader att ha utgifter på;
37000:-
Jag får efter mitt senaste jobb-byte in 26000:- efter skatt, så har inte en dålig lön.

Utöver min hyra, som är relativt dyr(9000:-/månad) men jag inte kan göra något åt, så har jag relativt låga fasta utgifter.
Mobil ~250:-/månad
Försäkringar(Hem, sjuk/olycksfall samt hundförsäkring) ~ 700:-/ månad
Gym 299:-/månad
Fack/A-kassa ~ 300:-/månad
El ~ 400-500:-/mån

Jag har aldrig varit sen med en räkning, aldrig hamnat hos inkasso eller KF och har därav inte den blekaste av hur någonting sådant fungerar...

Vad bör jag göra? Känner att detta äter upp mig mer och mer, och jag orkar inte längre hålla på att försöka trixa, låna mer och magiskt försöka hålla mig precis flytande.

De aktörer jag idag har lån/krediter(Totalt cirka 550k) hos är;
Flexlimit
Holm Bank
Betalkoll
Bank Norwegian Lån
Bank Norwegian Kort
Ferratum
EasyCredit
Credigo
Credway
Monetti Flexi
Mobillån
Klarna
Lendify
Telia Finance
Cashbuddy
HappyCash

Bör jag fortsätta försöka? Känns som jag bara hamnar ännu längre ner i träsket.
Bör jag släppa allt?
Bör jag släppa vissa grejer för att köpa tid och hoppas på schyssta inkasso-planer?
I så fall, vilka ger missbrukad kredit?

Vill verkligen göra rätt för mig, men samtidigt känns det som jag kvävs och inte vet vad jag ska göra.

Har försökt börja se över vad jag kan sälja, men oavsett så kommer det inte bli tillräckligt mycket för att knappt röra totalsumman ut varje månad.
Har ansökt om Jämkning för 2021, vilket borde innebära 2-3k extra per månad om det går igenom, men det kommer ändå inte att räcka för att gå +/- 0:-

Tack så hemskt mycket för att ni tar er tid att läsa, och gärna komma med råd.
Det uppskattas så enormt mycket.
Hej kompis,
Några spontana förslag;
Säg upp gymmet
Flytta till billigare om du kan
Om det är smart i ditt fall:betala försäkringar årsvis, då får du lite uppskov
Och kliv förfasen ur facket och ha endast a-kassan, sammanlagt borde ovanstående kunna bespara dig några tusen i månaden

Hej kompis,
Några spontana förslag;
Säg upp gymmet
Flytta till billigare om du kan
Om det är smart i ditt fall:betala försäkringar årsvis, då får du lite uppskov
Och kliv förfasen ur facket och ha endast a-kassan, sammanlagt borde ovanstående kunna bespara dig några tusen i månaden

Hej och tack för input!

Egentligen har du rätt i det med facket, med mitt fack så får jag en FANTASTISK inkomst-försäkring vid arbetslöshet utöver a-kassan.
Meeeeeen... Jag jobbar också i ett extremt bristyrke samt i offentlig sektor och är inte det minsta orolig för min anställning så fackligt medlemskap kanske inte är en nödvändighet (Samtidigt får vi väl avdrag på skatten om jag inte är helt ute och cyklar?)
Flytta till billigare går inte(Mitt boende blir snart billigare, då jag efter December blir av med parkeringsplats och går ner cirka 700 i kostnad), av den simplare anledningen att om jag ska ha billigare bostad kommer jag hamnar i ett område där jag behöver bil, vilket kommer i slutändan innebära mer pengar än vad jag lägger idag.
Gymmet kommer sägas upp när avtalet går ut (vill jag "pausa" avtalet kostar det tyvärr 300:- och gäller bara två månader) även om jag egentligen behöver det för att fortsätta hålla min fysiska och mentala hälsa på bra punkt.

Ska se över det du säger om att betala försäkringar årsvis, tillsammans med tidigare råd i tråden om att byta djurförsäkring till en ny som har bra villkor men kommer att vara lite billigare.

Sälj saker, tror dom flesta har mängder av prylar som knappt används som man kan få en slant för. Gick igenom mitt förråd och fick ihop många tusenlappar på "skräp".
Såg att du sålt bilen.

Har börjat göra det!
Hittat en hel del som inte används och ändå kan ge en OK peng, kommer gå direkt in till att betala någon skuld.

Framförallt så sitter jag just nu och försöker förhandla med mina långivare.
I princip alla har sagt nej förutom Ferratum som sagt att ifall jag slutar betala och min skuld sägs upp, så kommer de kunna erbjuda mig räntefri avbetalning(De kommer ge detta erbjudande innan de skickar till inkasso). Samt har Bank Norwegian sagt att jag ska skicka in alla mina ekonomiska uppgifter så kan vi se över ifall räntan går sänka.
Alla som sagt nej kommer hamna hos inkasso, där jag kommer ha en bättre chans att förhandla.

Vill bara hamna i en situation där jag har en månadskostnad som går att hålla, då mina faktiska månadsutgifter privat är väldigt låga.
Väntar fortfarande på svar ifrån vissa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp