Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränteutgifter

Jag har lite svårt att förstå just med ränteutgifterna som man betalar in under ett år.

Detta året har jag slutlöst massa lån jag haft och räknat ut att jag ungefär betalt in 600 000 kr i ränteutgifter.

Förra året betalade jag in ca 60 000 kr i ränta. Skatteåterbäringen landade på 22 000 kr.

Nu när jag gör en preliminär uträkning på deras hemsida och fyller i 600 000 kr i ränteutgifter, står det att jag kommer få 33 000 kr tillbaka.

Jag fick för mig att 30% av ränteutgifter är avdragsgilla upp till 100 000 kr och sedan 21% på resten. Hur kan det endast bli 33 000 kr totalt då att få tillbaka?

Ja, om du haft ränteutgifter på hela 600 kkr, så ska du få tillbaka ca 135 kkr.
Det är inga andra siffror som påverkar beräkningen, när du landar på enbart 33 kkr?

Nej? Det är därför jag blir paff. Såg fram emot skatteåterbäringen i april men nu dog det ganska

Du har betalat/kommer betala skatt? Måste finnas något att ”kvitta” återbäringen emot.

Ränteavdraget är en skattereduktion. Det innebär att det är skatten som reduceras, och därför måste det finnas en skatt som ränteavdraget kan dras av på.

Därav min fråga om andra siffror, för det måste vara något annat du uppger som leder till 33 kkr.

Jag har betalt in 60 000 kr i skatt via lön. Så det menas att om jag få dullt betalt för ränteavdraget hade jag behövt betala in ca 200-250 000 kr i skatt via lön?

Kasst system.

Finns det möjlighet att jag skjuter fram ränteavdraget till nästa år så jag får ut det på jämkning istället 2023 och deklararar det för 2023? För jag har varit föräldrarledig och det konmer ju inte ge mycket om jag deklarerar det för 2022.

Hela deklarationen syftar till att fastställa rätt skatt för den inkomst du haft, med möjlighet för olika typ av avdrag. Skatten kan aldrig bli minus, dvs du kan aldrig dra av mer än du betalat in i skatt. Ganska rimligt tycker jag.

Vad gäller ränteutgifter är de årliga, dvs du kan bara dra av för dem du haft det året deklarationen gäller. Så ska du skjuta på ett ränteavdrag måste du även skjuta på räntebetalningarna.

Tack för dina svar. Synd att jag inte kollade upp detta noggrant innan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp