Ränterabatten slut, dags att förhandla bolånet

Som säkert många upptäckt så är ränteläget något knepigt just nu och den fina rabatten man fick är snart ett minne blott.
Själv så erbjöd jag Swedbank att flytta min avtalspension och hux flux blev det helt andra bullar beträffande rabatten.
Rabatten höjdes från 0,1 till 0,7%.
Inte mycket till rabatt men i dessa tider får man vara nöjd
Hur går det för er andra som närmar er omförhandling/rabatten?

Senast ändrad:
Har inte vågat ringa min bank än. Vad ska man ha för ränta?

Bolån på 3.4M, värderad till 4.75M.

Har 1.51% på 3 månaders-ränta idag, SEB.

Hur långt har du bundit?

Min tanke är att ligga kvar på obundet och ha is i magen, istället för att binda på 2-3% i några år nu. Jag borde bundit för ett halvår sen, känns för sent nu va?

Har inte vågat ringa min bank än. Vad ska man ha för ränta?

Bolån på 3.4M, värderad till 4.75M.

Har 1.51% på 3 månaders-ränta idag, SEB.

Hur långt har du bundit?

Min tanke är att ligga kvar på obundet och ha is i magen, istället för att binda på 2-3% i några år nu. Jag borde bundit för ett halvår sen, känns för sent nu va?
Tog 1 år, fick 3,04%.
Tittar man på listpriser i compricer så finns det både bättre o sämre, jag ville ha kvar samma bank med allt samlad.

Nordea förutspår höjningar och troligtvis gäller det de flesta storbanker.

Visst är man ångerfull att man inte band längre när man hade chansen!
Minns i början på 90- talet när man köpte första bostaden med 14% och var ändå typ "nöjd".
Förvisso betydligt mindre lån då...

Senast ändrad:
Lite sur över att ha bundit ett lån på bara ett år, går ut i feb eller nåt, men en ränta på 1.05 eller så kändes bra

Jag är övertygad om att bankerna redan prisat in framtida höjningar med marginal på de längre bindningstiderna - tiden att binda räntan är förbi. Har du inte redan bundit är det inte läge nu.

Lite sur över att ha bundit ett lån på bara ett år, går ut i feb eller nåt, men en ränta på 1.05 eller så kändes bra
Samma här. Jag band mina på 1,25% hos SBAB på ett år. Löper ut i december. En två eller treåring vid tidpunkten hade varit optimalt med facit i hand.

~ 1.2 till början av 25
Hinner antagligen spara tillräckligt för att amortera ner till 500 k i skuld om det skulle se helt tokigt ut när det inträffar.
Men kika i backspegeln, vem trodde vid sillen och potatisen för ett år sen att krig skulle råda i vårt närområde, med allt vad det innebär?
Och givetvis att pandemin skulle ge efterverkningar längre än "två sprutor"?

Samma här. Jag band mina på 1,25% hos SBAB på ett år. Löper ut i december. En två eller treåring vid tidpunkten hade varit optimalt med facit i hand.
eller 8-10 år, men 2,85 eller något kändes ju orimligt högt.

Man får en känsla av att 4-5% kommer bli det "nya normala" till hösten.
Inlägget här berörde bolån men det bli säkerligen rejäla höjningar för blancolån förstås.

Jag har bundet till februari -23

Kommer förvisso sälja innan men tror paniken som råder nu är förvisso berättigad till en viss del men det kommer blåsa över.

Pandemin är över, kriget kommer ta slut och inflationen kommer mattas av i slutet på 2023. Även om jag bor kvar i denna lyan kommer jag inte binda om.

Bankerna vill man binder till (exempel) 4% istället för att ha rörligt på 3%.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp