- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 218
- Poäng
- 407
Är rätt novis på det här med lån men har en liten fundering gällande stort eller litet lånebelopp. Vilket av dessa lånebelopp, stort eller litet, får lägst räntesats? Spontant borde ju ett högre lånebelopp få högre räntesats då det innebär en större ekonomisk risk för kreditgivaren. Samtidigt innebär ju ett lån på ett stort belopp ofta en längre avbetalningtid och därmed kan ju kreditgivaren "locka" med en lägre ränta då den totala ränteintäkten för detta lån på ett stort belopp trots lägre räntesats ändå kommer ge en större ränteintäkt än lånet på det mindre beloppet. Jag menar att vid ett stort lån under lång tid finns ju ekonomiskt utrymme för kreditgivaren att bjuda på lite lägre räntesats då den totala ränteintäkten ändå blir större än vid ett litet lån. Bolån (har visserligen en säkerhet) men de löper ju på lång tid och då med låga räntesatser.
Praktiskt uttryckt: Kan man få lägre räntesats om man lånar 300 000 kr istället för 150 000 kr?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Praktiskt uttryckt: Kan man få lägre räntesats om man lånar 300 000 kr istället för 150 000 kr?
Hoppas ni förstår hur jag menar.