Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast detta förslag berör endast blancolån utan säkerhet ej lån med sökerhet såsom bostad bil.och båt och om förslaget går igenom börjar det gälla beskattningsår 2025
Ang billån är det en annan intressant fråga. Många billån heter bara billån men är ett lån utan säkerhet enligt villkoren.

Ok står blancolån med säkerhet som bostad beröra ej. Står väldigt bra på regeringens hemsida. Där står det väldigt tydligt
Ja ! Men många tar ju tex ett blacolån när dom ska renovera kök eller badrum eller fixa fönster osv ! Tex hos santander mm ! Dom kommer inte kunna göra avdrag för dom räntorna

Bortsett vad mad man tycker om förslaget är jag imponerad av att något utreds på en månad i sverige. Flera lagförslag och utredningar som går och gått undan senaste tiden.

Man är van att det ska planeras att en utredning tillsätts i ett år och utredningen ska ta x antal år.

Största risken i detta land är att vi gör för lite, inte för mycket. Då det finns ett gäng större problem att ta tag i. Uppfriskande att se att något händer för omväxlingens skull.

Även om jag personligen tycker 2 år är för snabbt att ta bort hela ränteavdraget på.

Bortsett vad mad man tycker om förslaget är jag imponerad av att något utreds på en månad i sverige. Flera lagförslag och utredningar som går och gått undan senaste tiden.

Man är van att det ska planeras att en utredning tillsätts i ett år och utredningen ska ta x antal år.

Största risken i detta land är att vi gör för lite, inte för mycket. Då det finns ett gäng större problem att ta tag i. Uppfriskande

Största risken i detta land är att vi gör för lite, inte för mycket. Då det finns ett gäng större problem att ta tag i. Uppfriskande att se att något händer för omväxlingens skull.

Även om jag personligen tycker 2 år är för snabbt att ta bort hela ränteavdraget på.
Håller med två år för snabbt dock ska förslaget röstas fram i riksdagen först o det kan göras tidigast i april och det kan börja gälla tidigast nästa år om man läser förslaget i sin helhet på.regeringens hemsida. Själv tycker jag fem år vore mer rimligt

Detta är dock ett förslsg och eftersom det i förslaget föreslås snabb utfasning av ränteavdraget på två år så måste detta få majoritet kan ju vara så att tiden för så snabb utfasning inte går igenom. Jag tycker en utfasning över fem år är mer rimligt
Från remissen kan man läsa ”Rätten till avdrag av ränteutgifter ska trappas av på 2 år. Detta innebär att för inkomståret 2025 får avdrag göras med 50% på ränteutgifter som som inte är förenade med säkerhet”

Väldigt många som har hus har även blancolån och då blir det inga pengar tillbaka på just dom lånen och det kommer nog slå rätt så hårt
Att man höjer gränsen från 85% belånat hus till 90% är inte bara att nya ska ta sig in på bostadsmarknaden. Även om man lägger upp det så.

Kommer ge de flesta bostadsägare utrymme att samla ett par hundra tusen till bostadslånet. Säg att man amorterat ner en lägenhet på 2.5 miljoner från 85% (2,125 miljoner) till 80% (2 miljoner) och nu kan man höja lånet från 80% till 90% (2,25 miljoner).
Delvis så kan man sopa undan 225.000 i blancolån till i bolånet och få mycket bättre ränta + skatteåterbäring på pengarna i detta exempel. Få argument finns kvar att ha blnacolånet separat när man kan låna upp bostaden.

Att man höjer gränsen från 85% belånat hus till 90% är inte bara att nya ska ta sig in på bostadsmarknaden. Även om man lägger upp det så.

Kommer ge de flesta bostadsägare utrymme att samla ett par hundra tusen till bostadslånet. Säg att man amorterat ner en lägenhet på 2.5 miljoner från 85% (2,125 miljoner) till 80% (2 miljoner) och nu kan man höja lånet från 80% till 90% (2,25 miljoner).
Delvis så kan man sopa undan 225.000 i blancolån till i bolånet i detta exempel.
Sant ! Men då ska även banken gå med på detta ! Långt ifrån alltid dom gör det :)

Från remissen kan man läsa ”Rätten till avdrag av ränteutgifter ska trappas av på 2 år. Detta innebär att för inkomståret 2025 får avdrag göras med 50% på ränteutgifter som som inte är förenade med säkerhet”
Precis detta är dock ett förslag måste röstas fram i riksdagen först. Och läste också att detta kan börja gälla 2025 förutsatt att förslaget röstas igenom med majoritet i riksdagen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp