Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hade fått för mig att Moderaterna varit ledande i det, men inser att jag inte har 100-koll. Imorgon får vi väl besked om hur det blir va?
Ja de har jag också för mig.. Men va ngn som läst det. Men de nog som du säger

Alla partier står numera bakom det. Tidigare var det 6 utav 8 och när M och S svängde så är alla bakom det.

Alla partier står numera bakom det. Tidigare var det 6 utav 8 och när M och S svängde så är alla bakom det.
Med andra ord bör vi nog räkna med att det blir av utan några större förändringar till vår "fördel" (långsiktigt är det förstås bra att lånemarknaden regleras upp, men kortsiktigt kommer det ju innebära en katastrof för många högt skuldsatta med små marginaler)

När väntas slutligt besked angående detta?

Frågan: ”Ni tar också bort ränteavdraget för den här typen av snabba konsumtionslån. Är det inte just den som har väldigt höga räntor som skulle kunna behöva en lättnad i form av ränteavdrag?”

Hans svar:
”– Det är just därför att vi ska göra det mindre attraktivt att ta den här typen av lån. Att man kan få ränteavdrag används som ett argument för att ta sådana här typer av lån.”

Det är jag helt med på. Men! Nu har ju en massa människor faktiskt tagit sådana lån med utgångspunkt för ränteavdrag. Det är fan inte rimligt att dra undan mattan för dessa på så kort så tid som det föreslås.

Antingen bör detta gälla lån tagna efter ändringen träder i kraft eller att lån tagna före fasas ut långsammare än de 2 år som föreslås.

Frågan: ”Ni tar också bort ränteavdraget för den här typen av snabba konsumtionslån. Är det inte just den som har väldigt höga räntor som skulle kunna behöva en lättnad i form av ränteavdrag?”

Hans svar:
”– Det är just därför att vi ska göra det mindre attraktivt att ta den här typen av lån. Att man kan få ränteavdrag används som ett argument för att ta sådana här typer av lån.”

Det är jag helt med på. Men! Nu har ju en massa människor faktiskt tagit sådana lån med utgångspunkt för ränteavdrag. Det är fan inte rimligt att dra undan mattan för dessa på så kort så tid som det föreslås.

Antingen bör detta gälla lån tagna efter ändringen träder i kraft eller att lån tagna före fasas ut långsammare än de 2 år som föreslås.
Ja de som tar SMS lån mitt i natten sitter säkert och tänker "åh nej jag kan inte få ränteavdrag för det här" :p

De borde klämma dit låneförmedlare och de värsta aktörerna istället. Det hade gett mer effekt för överskuldsättningen.

Senast ändrad:
Ja de som tar SMS lån mitt i natten sitter säkert och tänker "åh nej jag kan inte få ränteavdrag för det här" :p

De borde klämma dit låneföremedlare och de värsta aktörerna istället. Det hade gett mer effekt för överskuldsättningen.
Där har du en poäng men när det ska klämmas så brukar låneaktörer ändå hitta vägar till att få in det de ska ha.
De börjar kalla saker för avgift istället för ränta och sånt.
Så ska det klämmas vore det bäst att de aktörerna försvinner från marknaden. Ingen kommer sakna Vivus, Luma, ViaConto och liknande.

Där har du en poäng men när det ska klämmas så brukar låneaktörer ändå hitta vägar till att få in det de ska ha.
De börjar kalla saker för avgift istället för ränta och sånt.
Så ska det klämmas vore det bäst att de aktörerna försvinner från marknaden. Ingen kommer sakna Vivus, Luma, ViaConto och liknande.
De har ju inte koll.

Det borde räcka för en trött byråkrat att läsa några trådar här inne för att få sig en någorlunda uppfattning vart problemet ligger.

De har ju inte koll.

Det borde räcka för en trött byråkrat att läsa några trådar här inne för att få sig en någorlunda uppfattning vart problemet ligger.
Jag har skickat tips till FI och även till Aftonbladet (med anledning av deras artikelserie) om att de borde gå in här och läsa så de förstår vad de här företagen har för sig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp