Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränta per månad

Hej!

Någon som är duktig på räntor.

Om jag har en kontokredit på 15000 kr med en ränta på 10%. Vad blir kostnad för räntan per månad?
Jag tror att jag vet hur det räknas ut men vill ha det bekräftat :)

Hej!

Någon som är duktig på räntor.

Om jag har en kontokredit på 15000 kr med en ränta på 10%. Vad blir kostnad för räntan per månad?
Jag tror att jag vet hur det räknas ut men vill ha det bekräftat :)
10% på det beloppet du utnyttjar . Exp om du utnyttja 5000kr du ska betala 10% på 5000kr och det blir 500kr

Om du utnyttjar hela beloppet är det 15000 x 0,10 = 1500 per år och / 12 månader = 125 kr per månad.

Utnyttjar du 5000 x 0,10 = 500 per år / 12 mån = 42 kr per månad.

De flesta aktörer är duktiga på att lägga till aviavgifter och lite annat smått och gått vilket gör att "effektiv" ränta (räntor + diverse aviavgifter) kanske blir 13 - 15% istället för de 10% som de skyltar med.

vissa aktörer tar ut kortavgift plus en viss procent av beviljad kredit per månad som tex ICA även om man inte använder krediten.

Om du utnyttjar hela beloppet är det 15000 x 0,10 = 1500 per år och / 12 månader = 125 kr per månad.

Utnyttjar du 5000 x 0,10 = 500 per år / 12 mån = 42 kr per månad.

De flesta aktörer är duktiga på att lägga till aviavgifter och lite annat smått och gått vilket gör att "effektiv" ränta (räntor + diverse aviavgifter) kanske blir 13 - 15% istället för de 10% som de skyltar med.

vissa aktörer tar ut kortavgift plus en viss procent av beviljad kredit per månad som tex ICA även om man inte använder krediten.

Tack båda 2 för bra svar :)

10% på det beloppet du utnyttjar . Exp om du utnyttja 5000kr du ska betala 10% på 5000kr och det blir 500kr

Nej. Det blir 500 kronor på ett år, men man betalar inte 500 kronor netto, eftersom man får 150 kronor tillbaka på skatten också. Så kostnaden blir 350 kronor på ett år, eller 29 kronor i månaden. Men man amorterar ju också, så då sjunker räntan. Det kostar 29 kronor första månaden, sedan blir det billigare. Skulle du vara villig att betala 500 kronor alltså?

Nej. Det blir 500 kronor på ett år, men man betalar inte 500 kronor netto, eftersom man får 150 kronor tillbaka på skatten också. Så kostnaden blir 350 kronor på ett år, eller 29 kronor i månaden. Men man amorterar ju också, så då sjunker räntan. Det kostar 29 kronor första månaden, sedan blir det billigare. Skulle du vara villig att betala 500 kronor alltså?
??

Skuld * ränta / 365 = Ränta per dag
15000 * 0,10 / 365 = 4,10:-
Köper man något den 1:a september och betalar sista oktober så blir det 61 dagar. Många kreditkort har dessutom räntefritt ett antal dagar att räkna av från dessa. Men som redan skrivits i tråden så tillkommer ofta andra avgifter, t.ex. aviavgift.

Du frågar vad det kostar per månad. Hen svarar att det kostar 500 kronor i månaden i ränta om du utnyttjar 5000 kronor av krediten. Det gör det inte, utan det kostar 29 kronor. Vad är det som är oklart?

Hej
Ska bli kul att se vad blir i slutet av månaden. Jag ställde exakt samma fråga till banken och fick att det kostar ca 500 kronor/månaden. Fattar ingenting?? Jag hoppas du har rätt :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp