Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Räknas löneutmätningen ut via skatteverket?

Fråga: hur räknar man ut löneutmätningen, är det baserat på vad man kan se via skatteverkets inkomstuppgifter eller är det nått annat sätt? Haft löneutmätning länge men aldrig tänkt på det, den nuvarande är baserad på jämkning nån gång från förra året och står att jag tjänar 34000 efter skatt (har 38000 i lön). Skulle vilja att det står rätt inne, men hade jämkning till december, men inte haft i år.

Fråga: hur räknar man ut löneutmätningen, är det baserat på vad man kan se via skatteverkets inkomstuppgifter eller är det nått annat sätt? Haft löneutmätning länge men aldrig tänkt på det, den nuvarande är baserad på jämkning nån gång från förra året och står att jag tjänar 34000 efter skatt (har 38000 i lön). Skulle vilja att det står rätt inne, men hade jämkning till december, men inte haft i år.
Och jag vet att jag själv ska skriva in vad jag tjänar, men skrev in vad jag har för lön och vad jag tjänar i januari då jag fick 800 kr höjd hyra, men de räknade på en annan skattesats.

Jag behövde inte skriva in vad jag tjänar, det hämtade de in själva, om det är från Skatteverket eller banken de hämtar uppgifterna vet jag inte, de tittar i alla fall 6 månader bakåt. De tittar på bruttolön, så jämkningen borde inte spela någon roll.

Jag fick till mig att skriva ner mina inkomster och utgifter. Kollar de alltid mot skatteverket att det stämmer?

I mitt fall kontaktade dem min arbetsgivare för att kontrollera min inkomst. Jag har visserligen förmånsbil så det kanske gjordes annorlunda pga det.

Fick besked om min utmätning idag, den är baserad på min inkomst från förra året, blev I mars ombedd att lämna uppgifter vilket jag gjorde baserat på hur mitt löneår kommer se ut, detta har dom helt bortsett från. Deras beslut är grundat på fjolårets inkomst som inte alls ser likadan ut för 2025, vad gör man då?

Fick besked om min utmätning idag, den är baserad på min inkomst från förra året, blev I mars ombedd att lämna uppgifter vilket jag gjorde baserat på hur mitt löneår kommer se ut, detta har dom helt bortsett från. Deras beslut är grundat på fjolårets inkomst som inte alls ser likadan ut för 2025, vad gör man då?

Om du anser att något i beslutet är fel

Anser du att beslutet om löneutmätning är felaktigt

bör du i första hand vända dig till oss och begära

ändring av beslutet. Detta kan du göra både

skriftligt (brev eller e-post) eller muntligt (t.ex.

telefonsamtal).

Om du vill överklaga beslutet om löneutmätning ska

du skriva till tingsrätten, men skicka ditt

överklagande till oss. Vi skickar det sedan vidare till

tingsrätten. En pågående löneutmätning kan du

överklaga när som helst. Eftersom vi fattar beslut

om fördelning och utbetalning till den som ska ha

betalt, måste du överklaga innan dessa beslut vunnit

laga kraft, det vill säga inte längre kan överklagas.

Du kan också överklaga dessa beslut. De vinner

laga kraft tre veckor efter fördelning eller utbetalning.

Du kan samtidigt begära inhibition, det vill säga att

Kronofogdens verkställighet av beslutet ska stoppas

under tiden som domstolen handlägger ditt

överklagande.

I ditt överklagande ska du ange

– vilket beslut du överklagar

– varför du anser att beslutet bör ändras och vilken

ändring du vill ha

– de bevis du vill föra fram och vad de ska styrka

– ditt namn, personnummer, postadress och

telefonnummer

Kom ihåg att även bifoga bevisen till överklagandet.

Du får även skicka med annat som du anser kan ha

betydelse för tingsrättens prövning, om du inte

redan har lämnat in det till oss.

Vänd dig till Kronofogden om du undrar något!”

Du finner samma info längst ner i ditt beslut.

Räknade de 6månader bakåt eller tog de ett snitt på hela året?

Enklast är att ringa och prata med dem, min erfarenhet är att de är hjälpsamma och tillmötesgående för att se till att det blir rätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp