Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Prova Jämkning

Hej, jag gjorde en ansökan igår på Skatteverket om jämkning. Första gången! Så har inte riktigt koll hur det funkar.

Nu i april så har beräknat att jag kommer få tillbaka cirka 25.000:- i skatteåterbäring.

2022:
444.940:- lön inkl förmåner
102k avdrag skatt
Betalat cirka 70-80 tusen i räntor.

Kommer förmodligen ha likadant hela detta år. On min jämkning går igenom, innebär det att jag typ får 2000:- i netto mer i månaden på lönen?

Det innebär att du betalar lägre skatt på din huvudinkomst eftersom du vet att du kommer få tillbaka en summa nästa år(eftersom du är medveten om ränteavdraget 30 % på allt under 100 k och X % på allt över 100 k).

För att veta vad du får ut mer per månad så:

Ta den summan av ränteutgifter du angett till skatteverket när du ansökte om jämkning & dividera med 3(inte riktigt en tredjedel).

Ta sedan denna summa och dela på 12 för att ungefär veta vad du kommer få mer i månaden.

t.ex:

90 000 ränteutgifter:
30% av 90 000 = 27 000
27 000 / 12 = 2250.

Så med 90 000 i ränteutgifter 2023, så kommer du få behålla 2250 mer i månaden av din lön.

Det innebär att du betalar lägre skatt på din huvudinkomst eftersom du vet att du kommer få tillbaka en summa nästa år(eftersom du är medveten om ränteavdraget 30 % på allt under 100 k och X % på allt över 100 k).

För att veta vad du får ut mer per månad så:

Ta den summan av ränteutgifter du angett till skatteverket när du ansökte om jämkning & dividera med 3(inte riktigt en tredjedel).

Ta sedan denna summa och dela på 12 för att ungefär veta vad du kommer få mer i månaden.

t.ex:

90 000 ränteutgifter:
30% av 90 000 = 27 000
27 000 / 12 = 2250.

Så med 90 000 i ränteutgifter 2023, så kommer du få behålla 2250 mer i månaden av din lön.
Okej tack så mycket, då hänger jag med :). Får se vad skatteverket kommer med beslut, för man kan få "avslag"?

Okej tack så mycket, då hänger jag med :). Får se vad skatteverket kommer med beslut, för man kan få "avslag"?

Det skulle vara om du överdrev dina ränteutgifter enormt mycket och inte kan backa upp dom om dom frågar.

Annars är det lugnt.

Det skulle vara om du överdrev dina ränteutgifter enormt mycket och inte kan backa upp dom om dom frågar.

Annars är det lugnt.
Hur lång tid brukar de ta innan man får besked och hur får man beskedet? Brev på posten eller i Kivra mm.

Vilken period uppgav du?
Om det blir jämkning för mars-december blir det 10 månader som du fördelar beloppet på. Således lite högre varje månad än när man räknar på 12.

Vilken period uppgav du?
Om det blir jämkning för mars-december blir det 10 månader som du fördelar beloppet på. Således lite högre varje månad än när man räknar på 12.
Yes exakt, jag fick brev på Kivra precis från skatteverket. Snabbt, ansökte i lördags

Stod att utbetalningarna från min arbetsgivare ska göras med 16% skatteavdrag. Låter lågt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp