Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Privatlån upp till 400000, vilka alternativ?

Det du påstår är stämmer inte. Ingen långivare skulle bevilja ett nytt lån med 700k i befintlig skuld. Endast villkorat med lösenkrav. Det innebär att man måste fylla i lösenfullmakt för att få lånet utbetalt. Pengarna kommer alltså aldrig in på ditt konto.

Vissa banker motringer dessutom den andra banken och löser det direkt över telefon

Signaturen Lupina har hittills inte någonstans visat sig vara varesej troll eller lögnare.
Dessutom är det hon skriver inte något påstående.

I ärlighetens namn nu "Kunnig" du är den i raden av 10 skribenter här som jobbar på Lendo/Bralån/Freedom/Sambla e.t.c.
Det som är gemensamt för såväl er som dom man hamnar när man ringer till förmedlarna är att ni kan oftast mindre än gemene forumskribent här på lånforumet, ni har genomgått en eller två utbildningar på jobbet och följer en kalkyl.

Ni får upp ett personnummer med ett UC-Betyg och förutsättningar, sen det absolut enda ni gör förutom fyller i lite formulär är att skicka vidare det till en lånekomité som i sin tur fattar besluten och går på djupet.

Inte för att på något sätt vara dryg men jag personligen tycker inte att någon utav er bidragit med någon revolutionerande information eller kommit med något som folk här inte känner till. Då kan ett tips vara att inte ifrågasätta andra användare här :)

Skillnaden mellan de som faktiskt arbetar i branschen och de som hänger här på forum är att det i branschen fått möjligheten att över års tid granska tusentals (ibland tiotusentals) ansökningar och dra egna slutsatser hur det ena hänger ihop med det andra.

En insikt är att det aldrig på förhand går att veta om en kund blir beviljad eller inte - det är alldeles för många faktorer som vägs in i ett kreditbeslut hos bankerna. En låneförmedlare scorar inte kunderna själva på något sätt - beslutet ligger helt hos bankerna. Det går inte påverka öht. Handläggarens jobb är att vägleda kunden genom process och diskutera låneförslagen.

Det stämmer att en förmedlare får UC-information. Men detta är endast grundläggande sådan. Det krävs en annan typ av license för att få tillgång till kreditengagemang medmera. Bankerna har betydligt mycket mer information. En typ av riskscore ser en låneförmedlare däremot, däremot inte exakt samma som bankerna.

Bara av nyfikenhet, vad vore mest intressant att veta?

Det du påstår är stämmer inte. Ingen långivare skulle bevilja ett nytt lån med 700k i befintlig skuld. Endast villkorat med lösenkrav. Det innebär att man måste fylla i lösenfullmakt för att få lånet utbetalt. Pengarna kommer alltså aldrig in på ditt konto.

Vissa banker motringer dessutom den andra banken och löser det direkt över telefon
Du menar alltså att trådskaparen ljuger? Kan det inte vara att de ser fastigheten som en säkerhet?

Jag kan bara redogöra för fakta i mitt fall. Har ingen anledning att ljuga. Om det finns intresse att diskutera just lösenkrav på lån föreslår jag att en egen tråd skapas för det. Tack.

Kan tillägga att jag har haft telefonkontakt med Forex idag angående just att lösa befintliga lån. Fick svaret att jag inte har lösenkrav och att pengarna är på väg att utbetalas. Däremot erbjöds att de betalade in lånen men det var inte säkert att de hann det då utbetalningen var långt framskriden.

Vi har helt klart olika verkligheter

Mina förutsättningar. Siffrorna ungefärliga, ej exakt på kronan.

Inkomst 500000
Underskott 174000 (sjukt högt)
Blanco 470000
Krediter 300000
Inga ff, väntat ett år på att få till det här.
Inget skuldsaldo och inga betalningsanmärkningar.
UC 2,4 (efter lånet 2,9)

Jag sökte samlingslån på 350000
3 svar men bara Remember som erbjöd hela beloppet. En ränta på 9,95.
När jag skulle svara på erbjudandet kunde jag höja till 450000, vilket jag gjorde på vinst och förlust. Jag kunde välja att låta Remember betala av mina lån eller att jag gör det själv. Valde det sistnämnda,även det på vinst och förlust.
Det godkändes och jag har signerat och fått besked om att lånet betalas ut inom 2-3 dagar.

Tror ni missförstod mig, menar endast att det är få banker som beviljar ytterligare 350' utan lösenkrav om det finns 700' i befintliga blancos. Som jag förstår det är det inte så din situation ser ut?

Jolanta - I ditt fall skulle jag lösa av krediterna så antalet poster minskar. Säg upp kreditkorten (räcker inte med att klippa korten) så ditt beviljade kreditutrymme försvinner - det räknas nämligen som lån av de flesta långivare. Helt enkelt för att du när du vill kan dra kortet och återigen låna t.ex. 50 000:- om det är ditt beviljade utrymme.

Jag har sett goda resultat redan ~1-2 månader efter kunder har samlat ihop krediter och annat. Tänk på att många banker inte tillåter flera ansökningar inom en 30-90 dagars period. Kan därför vara bra att vänta 90 dagar eller mer innan du gör en ny ansökan (om du använde en av de större låneförmedlarna).

Kunnig, lägg av du skrev såhär.

Det visar att du inte har en aning om vad du pratar om då hon FICK ett lån med 700K i befintlig skuld OCH pengarna kom till hennes konto.

Exakt tvärtemot vad du skrev.

Vad jag kan se har inte Lupina en totalskuld på 1 miljon SEK nu - kanske missar något.

Sorry men du missförstår mig, jag menar inte att Lupina ljuger. Det jag svarade på var detta: "Han fick ju lånet på 380.000 och kommer således ha över 1.000.000 kr i Blancolån. Sen även om han fick "lösenkrav" så kan han ju exempelvis istället för att betala det lånet han ämnar att betala helt sonika flytta pengarna till sin sambos konto säger vi."

Alltså att om ett lån beviljas på 380' så har han/hon automatiskt en totalskuld på 1 miljon SEK. Jag menar att det är osannolikt att någon långivare skulle bevilja 700' -> 1000' utan lösenkrav, därför säger jag att det inte stämmer.

Känner att vi förstör tråden lite här, jag skriver inte mer nu.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp