Men jag har ingen uppläggningsavgift, fakturaavgift osv. Skulle bara betala amortering och ränta på anyfin. När jag frågade om det på chatten fick jag till svar: eftersom räntan betalas in månadsvis så blir det rent matematiskt en liten ökning i och det blir den effektiva räntan.Tex uppläggningsavgift räknas in i effektiv ränta.
Det du skriver stämmer dåligt med verkligheten.Hur länge har du haft annuitetslån? Du vet att om du började på 150.000 och betalat i flera år och tar ett nytt annuitetslån så börjar du om på ruta 0 och får betala all ränta först igen.
Räntan blir nästan dubbelt så dyr genom att byta från ett annuitetslån till ett annat oavsett vad som står i avtalet.
Säg att du har 150.000 x 10 år och betalar 3000kr i månaden.
första åren kommer det vara 90% ränta och 10% amortering som du betalar på ett ungefär. på räkningen står det 2700kr ränta och 300kr amortering.
Först i slutet på lånet kommer amorterteringen. Byter du ut lånet efter ett par år så istället för 1800 ränta och 1200 i amortering så börjar du om på 2700 i ränta och 300 i amortering.
Upptäckte detta aldelens för sent. Trodde att jag gick ner i ränta efter att ha betalat 4 av 12 år hos Bank Norweigan. Jag började om på ruta 1 med Remember och allt jag betalade i flera år var bara ränta igen.
Håll kvar ditt anuitetslån hos Swedbank om du haft dom några år. Spelar ingen roll om du halverar räntan. Räntan blir ändå dyrare. Jävligt viktigt att förstå detta.
Annars byter du ut Anyfin om 3 år igen till något med lägre ränta, men allt du kommer betala är ränta i flera år till tills du byter ut det lånet mot ett nytt anuitetslån.
Samla aldrig ett annuitetslån som du haft flera år till ett nytt annuitetslån. Du blir scamad på flera år och får ingenting
Verkligheten är oftast en annan. Få byter bara bank och fortsätter med resterande återbetalningstid och samma restskuld. Det är ju där alla går i fällan.Det du skriver stämmer dåligt med verkligheten.
Kostar inget extra att byta till ett annat annuitetslån mer än ev ansökningsavgift. Det som gör att det blir olönsamt är ju att börja om på 10år igen, tror du att du inte får samma effekt på ett lån med rak amortering om du förlänger lånet så kanske du behöver läsa på lite.
På vilket sätt går jag i fällan? Från senaste höjningen 10.840 i ränta hos Swedbank (osäker om det är nominell ränta eller effektiv) till 9.19 i effektiv ränta hos SEB.Verkligheten är oftast en annan. Få byter bara bank och fortsätter med resterande återbetalningstid och samma restskuld. Det är ju där alla går i fällan.
Fällan är att betala i ett par år och sedan ta ett nytt samlingslån på 10 nya år. Inte räntesatsen eller att det är annuitetslån utan att man förlänger återbetalningstiden.På vilket sätt går jag i fällan? Från senaste höjningen 10.840 i ränta hos Swedbank (osäker om det är nominell ränta eller effektiv) till 9.19 i effektiv ränta hos SEB.
Från Swedbank 150 000 i lån för lite mer än 1 år sen.
Till SEB 119 000 36 månader (efter 1 räntefri månad hos anyfin, utan andra avgifter bara amortering hos anyfin)
Annuitetslån hos Swedbank och SEB.
Förklara gärna för mig varför det skulle vara sämre att byta från det jag hade tidigare.