Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Privat lån till Kronofogden?

Aha, du menar alltså att jag inte ska blanda i lånegivaren direkt, utan att det blir lite som att det blir jag som agerar lånegivare och ansöker om föreläggande hos KF, och får sedan pengar att betala av det som egentligen är mitt lån?

Hur ansöker jag om betalningsföreläggande hos KF då, var börjar man liksom? finns det nån blankett? Behöver jag ens kontakta lånegivaren?

Hittade lite här (https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html) ...men det står bl a "Tänk på att skulden ska avse pengar och att sista datum för betalningen ska ha passerat" . Men hur ska man ange när sista datum passerat för ett lån muntligt avtalat mellan privatpersoner? Eller kan vi bara ange ett påhittat datum för sakens skull så vi kommer igång med processen liksom?

Aha, du menar alltså att jag inte ska blanda i lånegivaren direkt, utan att det blir lite som att det blir jag som agerar lånegivare och ansöker om föreläggande hos KF, och får sedan pengar att betala av det som egentligen är mitt lån?

Hur ansöker jag om betalningsföreläggande hos KF då, var börjar man liksom? finns det nån blankett? Behöver jag ens kontakta lånegivaren?

Hittade lite här (https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html) ...men det står bl a "Tänk på att skulden ska avse pengar och att sista datum för betalningen ska ha passerat" . Men hur ska man ange när sista datum passerat för ett lån muntligt avtalat mellan privatpersoner? Eller kan vi bara ange ett påhittat datum för sakens skull så vi kommer igång med processen liksom?

Ja jag kan inte se att långivaren har med detta att göra alls, dom har avtal med dig, du ska betala lånet även om du tycker att det vore smidigt om du fick skriva över det på sambon, men då kan han ju lika gärna ta ett lån själv och betala av ditt lån med i så fall.
Jag tror ett samtal med långivaren endast kommer ta av din och deras tid och inte ge något.

Ett datum måste anges, så ni måste komma fram till när det är eller var tänkt att skulden skulle regleras

Ok, och så länge sambon inte bestrider detta så kommer det gå vidare? Eller, vad skulle kunna finnas för grund att KF ej går vidare med detta?

Ok, och så länge sambon inte bestrider detta så kommer det gå vidare? Eller, vad skulle kunna finnas för grund att KF ej går vidare med detta?

Man får kolla i betalningsföreläggandelagen, i praktiken går långt långt över 99,9% vidare. Jag tror det finns någon skrivelse om att om det är något uppenbart helt galet krav så får man överlämna målet utan att fråga till behörig tingsrätt som får pröva det hela. Kan tänka mig att om du vill ansöka om ett BF mot statsministern för att du anser att han är skyldig dig en jäkla massa miljarder pga att du inte håller med om hur han prioriterat användningen av de skattepengar du betalat in, så skulle det nog kunna vara ett sånt ärende som en tingsrätt skulle få till sig utan att Stefan ens behövt bestrida.

Ok tack, då får jag vidarebefodra denna info. Säg jobbar du eller har du jobbat på KF?

Tagit lite hjälp av denna mall hos KF
https://imgur.com/a/yVxm7xo

Hur gör jag med räntan? Har absolut noll koll. Egentligen vill jag bara ha tillbaka 180 000 på svart vitt vilket är också vad jag kommer fylla i. Kan jag bara kryssa i att jag skiter i räntan eller är det ett dumt val? Lånet gäller ju hennes skuld till mig och jag är villig att bjuda på den ränta som tillfaller mig genom mitt lån hos ICA.

Låter det logiskt? Vettigt? Missar jag nåt (utom att jag är jävligt snäll)?Dumförklara mig gärna men allt detta med ränta är rena matten för mig speciellt satt i detta sammanhang, med skuldsanering , KF och utmätningar o hela det köret.

Eftersom jag inte kommer blanda i ICA banken så kommer jag tvingas betala beloppet ur egen ficka på drygt 2300 kr varje månad till dem, vilket kommer sätta hög belastning på min ekonomi, detta sköttes av min sambo tidigare som sagt. Hur mkt kan jag förvänta mig få utbetalt varje månad när hennesskuldsanering/utmätning väl kommit igång? Antar att det är för många ekvationer som spelar in för att kunna svara på det..

Ränta skulle jag tagit ut, det tar dock stopp vid en skuldsanering, då fryser man räntan.

Det beror på totala skuldbördan och hur mycket som mäts ut/betalas in per månad.
Du får en procentuell andel av det som kommer in. Har du 100000 att fordra och skuld totalt 1 mille får du 10%. Utmäts 2000 i månaden får du 200kr.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp