Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Prispasbelopp höjs kraftigt 2023.

Efter skatt alltså. Brytpunkten för där man betalar typ 50% skatt höjs så det blir fler tusenlappar som skattas med bara 30% vilket ger (i exemplet med 60k bruttolön) 1550 kr mindre i skatt. Med andra ord 1550 kr mer i plånboken. Per månad.
Bra, det ska löna sig att jobba.

Jag har ungefär 44000 kr i snitt före skatt undrar vad jag får mer I månaden, min hyresvärd höjde min hyra med 1500 kr from september.

Jag har ungefär 44000 kr i snitt före skatt undrar vad jag får mer I månaden, min hyresvärd höjde min hyra med 1500 kr from september.
Tror inte du påverkas av höjda brytpunkten eftersom den verkar ligga på 45k just nu om jag tolkat siffrorna rätt. Däremot finns det avdrag som påverkar positivt:

”Löntagare påverkas både av grundavdrag och jobbskatteavdrag, har man en hög lön påverkas man även av den högre brytpunkten för statlig inkomstskatt. För den som tjänar 30 000 kronor per månad blir skatten drygt 200 kronor lägre varje månad, en höginkomsttagare med 60 000 kronor i lön får en skattesänkning på 1 550 kronor per månad.”

Det fina med att vi fortfarande har kvar den svenska modellen trots frenetiskt försök från Modors håll att få bort det.

Är just det. Det lönar sig alltid att jobba.

För vi är garanterade lön.

Om du jobbar och har så hög lön att du får betala statlig skatt så förlorar du inte på det du får betala en större procent skatt på den summan som du tjänar över gränsen.

Du betalar fortfarande runt 25% på dina första ca 500.000.

En del tror att man går back på att jobba om man tjänar för mycket.

Personligen är jag emot det. Jag tycker alla skulle ha samma skattesats i %från första till sista kronan.

Men det är dyrt att vara fattig.

Det är de med stora plånböcker som kan använda sig av skatteplanering mm.

Och så länge det ser ut så kan man gott betala statlig skatt över en viss inkomst. (Jag slog i taket förra året och fick betala 50% på delar av min inkomst.)

Det fina med att vi fortfarande har kvar den svenska modellen trots frenetiskt försök från Modors håll att få bort det.

Om du jobbar och har så hög lön att du får betala statlig skatt så förlorar du inte på det du får betala en större procent skatt på den summan som du tjänar över gränsen.

Personligen är jag emot det. Jag tycker alla skulle ha samma skattesats i %från första till sista kronan.

Och så länge det ser ut så kan man gott betala statlig skatt över en viss inkomst. (Jag slog i taket förra året och fick betala 50% på delar av min inkomst.)
Aldrig haft problem att betala skatt (har 62k brutto) men reagerade faktiskt för nån månad sen när jag fick en extrautbetalning. På de 19k drogs det 11k skatt. Jag fick behålla 8k!! DET var fan lite sjukt.

Instämmer.
Med löneväxling blir det lite lindring.

Aldrig haft problem att betala skatt (har 62k brutto) men reagerade faktiskt för nån månad sen när jag fick en extrautbetalning. På de 19k drogs det 11k skatt. Jag fick behålla 8k!! DET var fan lite sjukt.
Det är engångskatt antar jag.

Det regleras ju i deklarationen för 2022.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp