- Meddelanden
- 145
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 147
Hejsan.
För några dagar sedan så ringde en gammal bekant till mig och berättade att denne skulle få till en skuldsanering. Och eftersom denna personen har en privatskuld till mig på närmare 40 000kr så ville den skriva med det i saneringen.
Personen i fråga skulle köpa en sak och behövde en borgenär som jag ställde upp på. Även fast jag visste att det skulle gå åt helvete. Vilket det typ ett år efter gjorde så jag fick lösa skulden själv.
Min fråga är hur detta kommer gå till. Kommer personens skulder till hyresvärden, tandläkaren, apoteket och liknande saker betalas först eller betalas allting ut och KF sedan driver in skulden?
För några dagar sedan så ringde en gammal bekant till mig och berättade att denne skulle få till en skuldsanering. Och eftersom denna personen har en privatskuld till mig på närmare 40 000kr så ville den skriva med det i saneringen.
Personen i fråga skulle köpa en sak och behövde en borgenär som jag ställde upp på. Även fast jag visste att det skulle gå åt helvete. Vilket det typ ett år efter gjorde så jag fick lösa skulden själv.
Min fråga är hur detta kommer gå till. Kommer personens skulder till hyresvärden, tandläkaren, apoteket och liknande saker betalas först eller betalas allting ut och KF sedan driver in skulden?
u kommer få en procentandel av den del som dras av personens inkomst varje månad. Procenten du får baseras på dels hur stor skulden är i förhållande till personens andra skulder. Så tvivlar på att du får tillbaka så mycket av de 40 000:- du lånat ut bara genom skuldsaneringen, även om det är bra att din skuld är med där. Dock kan ju ni två skriva ett skuldebrev att resterande del av skulden på 40 k som inte betalas via skuldsanering, ska efter skuldsaneringen är över betalas tillbaka med x antal kr per månad eller liknande. Det skuldebrevet blir då juridiskt bindande om det skulle bli något problem med återbetalning. Eller så har du redan ställt in dig på att inte få tillbaka lånet och allt från skuldsanering blir ett plus. Hoppas att din kompis är medveten om vilken osjälvisk vän den har...
Lär märkas hur mycket jag får av det. Alltid bättre än inget. Skulden är ca 4 år gammal och inte fått en krona.