Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Precis fått löneutmätning , flytta ihop

Hej!
Jag har precis påbörjat min löneutmätning och bor just nu själv i en hyresrätt . Min partner och jag har dock funderat på att flytta ihop och jag behöver lite hjälp med hur man ska tänka.
Hon bor i en bostadsrätt och jag vill såklart att mina problem ska påverka henne så lite som möjligt.
I boendekostnad har hon ca 4000 i avgift + Bolån.

Vet ju att lånedelen räknas in som boendekostnad hos kf när det är bostadsrätt men om jag betalar på den så blir jag väl automatiskt delägare av hennes lägenhet? Det känns inte bra .
Kan man göra mig som inneboende där och ett separat hyresavtal för mig istället ?
ingen aning vad jag svamlar om eller om de är möjligt , tips mottages gärna hur man ska tänka :p

Skriv ett samboavtal innan där ni specificerar att ni har skiljda ekonomier. Hennes är hennes, och ditt är ditt. Du kommer visst att åka på att betala "hyra", och att du betalar amorteringen innebär inte att du blir delägare om inte det avtalas mellan er. Vad som är rimligt får ni väl komma överens om, och hoppas att KFM tycker att det är rimligt också. De kommer ju också att räkna på hur mycket mat du kostar i ett hushåll snarare än som singel, och där lär väl hennes sida komma med.

Men I samboavtalet skriver ni helt enkelt att hon kvarstår som ägare av bostadsrätten, oavsett.

Eller du är inneboende som hyr ett rum och betalar hyra

En lite sak bara ska ni flytta till hennes bostadsrätt ? Isf måste hon stå på hela lägenheten. Annars är det stor risk att kfm mäter ut lägenheten

Nej du blir inte automatiskt delägare, är inget att bekymra sig över.

Vet din nya sambo om din situation till 100 %? Om ja, då bör det inte bli några problem så länge ni håller isär ägande/ekonomi.

Hej!
Jag har precis påbörjat min löneutmätning och bor just nu själv i en hyresrätt . Min partner och jag har dock funderat på att flytta ihop och jag behöver lite hjälp med hur man ska tänka.
Hon bor i en bostadsrätt och jag vill såklart att mina problem ska påverka henne så lite som möjligt.
I boendekostnad har hon ca 4000 i avgift + Bolån.

Vet ju att lånedelen räknas in som boendekostnad hos kf när det är bostadsrätt men om jag betalar på den så blir jag väl automatiskt delägare av hennes lägenhet? Det känns inte bra .
Kan man göra mig som inneboende där och ett separat hyresavtal för mig istället ?
ingen aning vad jag svamlar om eller om de är möjligt , tips mottages gärna hur man ska tänka :p
Du blir ju inte delägare om du inte köper en del av bostadsrätten, med kontrakt och del av lån osv. Ni blir bara sambos och vid löneutmätning räknas avgift plus bolånekostnader inkl skälig amortering och uppvärmning som boendekostnad ( om den inte blir för hög, då kan den bli reducerad) och så sker sedvanlig proportionering för att räkna ut din andel.

Du blir ju inte delägare om du inte köper en del av bostadsrätten, med kontrakt och del av lån osv. Ni blir bara sambos och vid löneutmätning räknas avgift plus bolånekostnader inkl skälig amortering och uppvärmning som boendekostnad ( om den inte blir för hög, då kan den bli reducerad) och så sker sedvanlig proportionering för att räkna ut din andel.
okej tack så mkt för svar :)

Tack för svar alla :) som vanligt bra hjälp här .
Får se hur de blir, tar emot lite att säga upp hyresrätt när man är hos KF och lär vara många år framöver . Jobbigt om de inte skulle funka med förhållandet och man sen står där utan bostad .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp