Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Personupplysning UC8?

Hejsan,

Fick beviljad "kredit" från Collector (Deras betalkoll app), först fick jag en UC där det stod att kredit ej bör beviljas.
Sedan idag fick jag en UC där det stod följande:

Denna kreditkontroll visas ej för andra frågeställare och påverkar
PERSONUPPLYSNING - UC8

INFORMATION FRÅN FRÅGESTÄLLAREN
- Prövad kredit bör beviljas

Vad innebär detta? Har fått allt beviljad, men vilka tar en sådann upplysning som inte påverkar...? (mitt kreditbetyg?)

Tacksam för svar!

Aldrig hört talas om UC8. UC 11 är en mikroupplysning och UC3 en "vanlig", så jag antar att 8:an är någonstans mellan dessa i omfattning. Det finns dock varianter av UC3 också, då tex Siba/Resurs Finans tar en UC3 som sedan inte syns eller påverkar kreditbetyget.

Man tar en mindre upplysning om man inte har behov att "veta allt" som tex civilstånd, antal kreditförfrågningar, fastighetsinnehav etc. Antar att den är billigare också?

Tar siba upplysning som inte syns? Eller gäller det alla resurs Bank?
Aldrig hört talas om UC8. UC 11 är en mikroupplysning och UC3 en "vanlig", så jag antar att 8:an är någonstans mellan dessa i omfattning. Det finns dock varianter av UC3 också, då tex Siba/Resurs Finans tar en UC3 som sedan inte syns eller påverkar kreditbetyget.

Man tar en mindre upplysning om man inte har behov att "veta allt" som tex civilstånd, antal kreditförfrågningar, fastighetsinnehav etc. Antar att den är billigare också?

Tar siba upplysning som inte syns? Eller gäller det alla resurs Bank?
Vid fakturaköp i alla fall:

"Väljer du att betala med faktura skickas din beställning till vår samarbetspartner Resurs Bank. Fakturan skickas till din e-mail i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Du har 30-60 dagar på dig att betala fakturan ifrån det att din order skickats. Vid fakturabetalning görs en enkel kreditprövning. Om du inte har valt att signera köpet med e-legitimation kontrollerar vi även att den adress som du har angivit stämmer överens med din folkbokförda adress. "

Jag har också varit med om att det står prövad kredit bör beviljas men sen ändå fått avslag då den som tagit upplysningen ändå gett avslag. Enligt UC finns det bara två olika kreditupplysningar för privatperson UC13 mikroupplysning och UC3 fullständig upplysning.

Jag fick uc3 på collector betalkoll. Den var väldigt liten. Stod typ ingenting. Inget om andra krediter heller.

Ok hittar ingen uppgift om vad en sådan innebär, hur mycket uppgifter står det i den?

På MIN UC för Betalkoll står det att det är en UC3 Denna kreditkontroll visas ej för andra frågeställare och påverkar inte eventuella framtida kreditomdömen

Senast ändrad:
På Kivra.se får man ju en kopia av pappers versionen... kan se att både SEB och Swedbank tog var sin UC3 i fredag, men på SEBs UC3 står även "Kreditomdöme" ovan "Allmänna uppgifter" och deras UC3 drog ner mitt kreditomdöme, medans Swedbanks UC3 på 4 ggr så stor ansökt summa varken visar "Kreditomdöme" el drog ner min score efteråt...märkligt! Så även en UC3 kan skilja jämfört med en annan UC3...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp