Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Personliga brevet i skuldsasneringsansökan, offentligt..?

En kort fråga.. Det personliga brevet som jag bifogar ansökan om skuldsanering, är det offentligt..? Dvs får alla mina långivare tillgång till det, och är det en offentlig handling om någon begär utdrag på mig ur Kf´s register?

det skickas inte ut per automatik till långivarna, men om någon av dom eller någon i allmänheten begär att få ut det så kommer det med största sannolikhet lämnas ut, möjligen kan några rader "maskas" om det har tex med någon sjukdomsbild eller så att göra

Handläggaren skriver en sammanfattning av ditt brev. Förklaring till varför situation uppstått etc. Och andra saker som stod i brevet. Detta får ju långivare ta del av.

Personliga brevet borde vara en offentlig handling.

Tack för era svar. Kan förstå om långivarna vill ha tillgång till det, men det känns ju inte särskilt bra att tex en nyfiken granne kan få ta del av det :-/ Man lämnar ju liksom ut sig totalt. Får ta mig en funderare till jag..

Tack för era svar. Kan förstå om långivarna vill ha tillgång till det, men det känns ju inte särskilt bra att tex en nyfiken granne kan få ta del av det :-/ Man lämnar ju liksom ut sig totalt. Får ta mig en funderare till jag..

Ja är dom nyfiken är det bara att läsa.. det Kunggörs löpande vilka som fått skuldsanering i post och inrikes tidningar, så det är ju inga problem att kolla om man vill

Jag tolkar innehållet här som att det personliga brevet inte faller under allmänna handlingar.

"Sekretessen hos oss omfattar uppgifter om enskilds personliga och ekonomiska förhållanden som finns i mål och ärenden hos oss. Med enskild avses personer, företag och andra organisationer som inte är en myndighet. Personliga förhållanden är ett begrepp som rymmer det mesta som kan kopplas till en enskild person."

I så fall är det bara de som är delaktiga i processen som får ta del av det personliga brevet.

Ja är dom nyfiken är det bara att läsa.. det Kunggörs löpande vilka som fått skuldsanering i post och inrikes tidningar, så det är ju inga problem att kolla om man vill
Ja det är ju en sak, men att vem som helst får ta del av personliga brevet där jag faktiskt lämnar ut mig själv tycker jag är en helt annan sak och inget som nån (förutom långivarna då) borde ha med att göra. Tycker jag.

Jag tolkar innehållet här som att det personliga brevet inte faller under allmänna handlingar.

"Sekretessen hos oss omfattar uppgifter om enskilds personliga och ekonomiska förhållanden som finns i mål och ärenden hos oss. Med enskild avses personer, företag och andra organisationer som inte är en myndighet. Personliga förhållanden är ett begrepp som rymmer det mesta som kan kopplas till en enskild person."

I så fall är det bara de som är delaktiga i processen som får ta del av det personliga brevet.

Det där låter ju bra, och mera rimligt! Jag ska ringa i veckan när jag får tid och kolla med en handläggare. Tack :)

Den texten kändes konstig. Det är bara att ringa kundtjänsten med ett personnummer och få veta exakt vilka skulder och hur stor löneutmätning osv.

Den texten kändes konstig. Det är bara att ringa kundtjänsten med ett personnummer och få veta exakt vilka skulder och hur stor löneutmätning osv.

Ja, men det är ju å andra sidan inte samma sak som innehållet i ett personligt brev, om anledningarna till hur skulderna uppstod?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp