Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Personlig Konkurs

Har ni nån erfarenhet av detta?
Ett företag vars skuld jag släppte till KFM mejlar mig och säger att om jag inte betalar hela skulden till dom omgående kommer de sätta mig i personlig konkurs?? Suck
Vad innebär detta?

Företaget kan inte sätta dig i personlig konkurs, det kan endast göras utav domstol.

Om det skulle vara så att du blir försatt i P.K av en domstol, utsetts en förvaltare som går igenom dina tillgångar och skulder. Förvaltaren kan sälja av alla tillgångar för att få in pengar till fordringsägaren.
Dock finns det vissa restriktioner på vad som får säljas.

Förvaltaren styr även över alla dina inkomster och beslutar över vilka utbetalningar som ska göras, t.ex hyra, el , mat etc.
Man för även näringsförbud och man får ej företräda företag.

Viktigt att komma ihåg är att inga skulder avskrivs till skillnad från en eventuell skuldsanering.

Hoppas detta hjälpte lite

Företaget kan inte sätta dig i personlig konkurs, det kan endast göras utav domstol.

Om det skulle vara så att du blir försatt i P.K av en domstol, utsetts en förvaltare som går igenom dina tillgångar och skulder. Förvaltaren kan sälja av alla tillgångar för att få in pengar till fordringsägaren.
Dock finns det vissa restriktioner på vad som får säljas.

Förvaltaren styr även över alla dina inkomster och beslutar över vilka utbetalningar som ska göras, t.ex hyra, el , mat etc.
Man för även näringsförbud och man får ej företräda företag.

Viktigt att komma ihåg är att inga skulder avskrivs till skillnad från en eventuell skuldsanering.

Hoppas detta hjälpte lite
Tack, tror du man kommer få mindre att leva på under en PK än vid löneutmätning från KFM?

Tyvärr är jag inte helt hundra på hur stor skillnaden är, men gissningsvis känns det som man får mindre att leva på vid en PK.

Jag är inte heller säker på vad det innebär, men tydligen är det väldigt får privatpersoner som försätts i personlig konkurs. Kanske är det bara ett tomt hot från deras sida? Hittade lite info här

http://jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=106

Löneutmätningen blir den samma i kk om förvaltaren begär det.
Det är ett ganska dåligt verktyg att sätta någon i kk bara för att.
Det har en betydligt större verkan om det är så att man gett bort egendom nyligen. Den kan då återvinnas

Det innebär också att KFM helt avbryter utredningen och förvaltaren får lösa det bäst denne vill. Jag är inte hundra säker men jag tror att löneutmätningen hävs om en sån finns och läggs tillbaka först om förvaltaren begär så.
Så är det hemskt stora belopp du skänkt bort, eller skrivit över bostadsrätter och fastigheter på ett syskon eller liknande kan det vara en god idé. Annars tar det nog mest bara längre tid.

Det innebär också att KFM helt avbryter utredningen och förvaltaren får lösa det bäst denne vill. Jag är inte hundra säker men jag tror att löneutmätningen hävs om en sån finns och läggs tillbaka först om förvaltaren begär så.
Så är det hemskt stora belopp du skänkt bort, eller skrivit över bostadsrätter och fastigheter på ett syskon eller liknande kan det vara en god idé. Annars tar det nog mest bara längre tid.
Har inte skänkt bort något eller gett nån pengar. Vi sålde ju huset med vinst men alla vinstpengarna gick till att lösa en stor del av mina skulder och min man köpte ut mig ur vårt hem i och med det. Jag fick hans del av vinsten till mina skulder. Vi gjorde ett äktenskapsförord på det. Där vinsten av huset står, vilka skulder som är betalade och vad han köpte ut mig från. Kvitton och transaktioner finns med i äktenskapsförordet. Men jag har aldrig ägt bil eller nåt stort hus. Eller haft mycket pengar..

Kan ju vara det dom upptäckt möjligen då.. och att dom tycker att det inte sålts till ett marknadsmässigt pris..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp