Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Pensions-stress (kom gärna med råd)

Just det, rekommenderar denna sparkalkylator för att hålla spar motivationen uppe :)
Avanzas sparkalkylator

Men varnar för att du matar in de belopp du lägger ner på räntor och amorteringar för det blir riktigt deppigt när man ser svart på vitt vilken rikedom man kunnat bygga upp åt sig själv istället för åt lånebolagen.

Jag har minskat exponeringen mot USA och bytt andelar från USA fond till AMF aktiefond Europa samt Swedbank Robur Nordenfond som har gått bäst de senaste tre månaderna jämfört med de andra jag har.
Det är lite skakigt nu på börsen, håller med att USA känns övervärderad. Vill du ha tryggare sparande där ngn annan bevakar utveckling och justerar bland fonderna så rekommenderar jag en sparrobot.
Tack för tipset! Jag har använt Lysa tidigare och det gick ju lätt och smidigt. Nu kör jag Avanza Auto (6) som inte är en "riktigt" fondrobot men fungerar lite på samma sätt tror jag.

Du oroar dig inte för en global recession? Jag tänker om de stora amerikanska tech-bolagen med Tesla i spetsen börjar falla och drar mig sig resten ner i djupet? Sverige/Europa ser ju ganska bra ut annars. Lyssnade senast igår på senaste avsnittet (108) av podden En påse pengar och blev lite lugnad/inspirerad. Rekommenderas :)

Just det, rekommenderar denna sparkalkylator för att hålla spar motivationen uppe :)
Avanzas sparkalkylator

Men varnar för att du matar in de belopp du lägger ner på räntor och amorteringar för det blir riktigt deppigt när man ser svart på vitt vilken rikedom man kunnat bygga upp åt sig själv istället för åt lånebolagen.
Åh, tack, ska kolla upp den! Och garanterat passa mig från att utsätta mig för den tortyren !

Tack för tipset! Jag har använt Lysa tidigare och det gick ju lätt och smidigt. Nu kör jag Avanza Auto (6) som inte är en "riktigt" fondrobot men fungerar lite på samma sätt tror jag.

Du oroar dig inte för en global recession? Jag tänker om de stora amerikanska tech-bolagen med Tesla i spetsen börjar falla och drar mig sig resten ner i djupet? Sverige/Europa ser ju ganska bra ut annars. Lyssnade senast igår på senaste avsnittet (108) av podden En påse pengar och blev lite lugnad/inspirerad. Rekommenderas :)
Bytte Avanza auto 6 idag till Robur Nordenfond
Jag sparar på långsikt, minst 5 år men tänker mig helst 10-15 år. Om man zoomar ut så har börsen historiskt sett återhämtat sig. Självklart finns det inga garantier men än så länge är det inte läge för panik. Däremot återigen känns USA börsen överhettad. Igår bytte jag hälften av Avanza USA mot Nordenfonden.
Det jag undrar lite är hur Trump påverkar den amerikanska börsen, med tanke på allt han sagt, America first, etc etc så borde börsen gå starkt men den faller istället.

Bytte Avanza auto 6 idag till Robur Nordenfond
Jag sparar på långsikt, minst 5 år men tänker mig helst 10-15 år. Om man zoomar ut så har börsen historiskt sett återhämtat sig. Självklart finns det inga garantier men än så länge är det inte läge för panik. Däremot återigen känns USA börsen överhettad. Igår bytte jag hälften av Avanza USA mot Nordenfonden.
Det jag undrar lite är hur Trump påverkar den amerikanska börsen, med tanke på allt han sagt, America first, etc etc så borde börsen gå starkt men den faller istället.
Jag har nästan blivit lite besatt av att följa USAs inrikespolitik (främst på Youtube) den senaste månaden. Till exempel på kanalen Medias Touch som uppdaterar säkert 10-15 gånger per dygn :). Och jag tycker det är väldigt tydligt att det är stort skillnad på ord och handling när det gäller Trump och hans administration. Att starta handelskrig med sina närmaste grannar (Mexico och Kanada) och sen höga tullar på stål och aluminium från hela världen kan knappast gynna USA på något sätt.

Vi får se vad som händer. Den lilla post jag hade i Avanza USA har jag i alla fall sålt av. Det börjar mer och mer kännas som en bananrepublik när de låter Musk och hans nya "myndighet" lägga ner myndighet efter myndighet som syftar till att skapa trygghet för det sämst ställda. Och ofta blir det bara dumt på massor av olika nivåer. Som när de la ner USAID för några veckor sedan. Världens största biståndsmyndighet. Plötsligt insåg alla bönder i mellanvästern (starka Trump/MAGA-fans tidigare) att de inte skulle kunna sälja alla sina grödor eftersom mycket hade gått till export/bistånd. Många av dem verkar se det som ett stort svek.

De värsta konspirationsteorierna nu (som man kanske ska ta med en nypa salt...) är att miljadärerna Elon Musk, Peter Thiel osv osv bara använt Trump som en sorts murbräcka för att själva ta sig in och avveckla demokratin där som vi känner till den. Främst efter filosofen Curtis Yarvins ideologi och visioner om ett elitsamhälle. Även "Project 2025" viktigt i sammanhanget. Andra (men besläktade) tankar är att de försöker sänka ekonomin så mycket som möjligt att de själva ska kunna köpa upp mycket av resterna nästan gratis framöver. Fan vet, helt stabilt känns det ju i alla fall inte :) Warren Buffet (som inte alls hör till den klicken) har ju till exempel sålt av det mesta av sitt aktieinnehav. Kanske i väntan på en krasch så att Birkshire ska kunna kliva in och fynda senare.

Senast ändrad:
Politik får vi inte diskutera här men intressanta tankar! Men vi får stoppa här, tyvärr.
Buffet som onekligen har näsa för business vet till 100% vad han gör, det är jag övertygad om.

Politik får vi inte diskutera här men intressanta tankar! Men vi får stoppa här, tyvärr.
Buffet som onekligen har näsa för business vet till 100% vad han gör, det är jag övertygad om.
Förstår. Men egentligen är det ju svårt att diskutera någon sorts ekonomi (i alla fall investeringar osv) utan att komma in på politik eftersom ju det politiska i väldigt hög grad sätter upp spelreglerna för ekonomin. Men vi stoppar här då :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp