Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Panik-kronofogden

• Trådstartare
  • Start datum
Din chef kommer att få reda på det. Så var det för min vän som hade utmätning på lön. Hela firman visste om det för att chefen skvallrade.
Jag kommer nog få löneutmätning denna månad.

Tycker det är väldigt låg nivå att uttala dig med sådan säkerhet för att "din vän" hade utmätning på lönen.

Att det kan hända visst, det kan det. Men att du uttalar dig med sådan säkerhet borde du inte göra för det är inte sant. Sannolikheten att chefen får reda på det och börjar skvallra är i det närmaste obefintlig.

Tycker det är väldigt låg nivå att uttala dig med sådan säkerhet för att "din vän" hade utmätning på lönen.

Att det kan hända visst, det kan det. Men att du uttalar dig med sådan säkerhet borde du inte göra för det är inte sant. Sannolikheten att chefen får reda på det och börjar skvallra är i det närmaste obefintlig.

Har du nog rätt i. Hennes chef var inte helt normal.

Hoppas bara att min chef inte får reda på det . Hoppas att löneavledningen får sköta det . När börjar löneutmätning ??

Är det företag som har en extern löneavdelning eller vad man sägerså sällan chefer får reda på det.
På mitt jobb visste inte min chef förrän jag berättade men dom har extern löneavdelning.

Min mans chef fick reda på det fort men då är han egenföretagare, sköter allt med papper ( typ är även lönekontor ) osv och skickar bara fil till revisorn på vad som ska betalas ut, skatt osv
Maken är också enda anställda.
Först var det jobbigt hans chef fick reda på det men sen liksom ok, jaja....
Kan lova den chefen skulle alla haft efter vad vi vet nu.
Han hjälper så mycket han kan när det krisat för oss och vi vet att skulle något större ske med större utgift så drar han sig inte för att hjälpa.
De var även egentligen "via" chefen som vi sökte skuldsanering.
Makens chef hade en dag ringt upp kronofogden med maken brevid för att kolla detta med att få behålla semesterersättningen eller inte och samtidigt tagit reda på hela totalskulden, undrat om det inte gick att han skulle dra mindre varje månad osv för när han räknade då chefen själv sa han att jamen han lär ändå inte bli skuldfri någonsin med dessa räntor osv
Det han har i utmätning täcker ju inte ens räntorna varje månad....
KF hade då sagt att be honom och hans fru ansöka om skuldsanering för vid bara överblick är dom kvalificerade pga skuldernas stl och att det bara ökade.
Och det gjorde vi och det gick ju bra :)

Legat i sängen hela dagen. Kommer inte ens upp och duscha
Är det företag som har en extern löneavdelning eller vad man sägerså sällan chefer får reda på det.
På mitt jobb visste inte min chef förrän jag berättade men dom har extern löneavdelning.

Min mans chef fick reda på det fort men då är han egenföretagare, sköter allt med papper ( typ är även lönekontor ) osv och skickar bara fil till revisorn på vad som ska betalas ut, skatt osv
Maken är också enda anställda.
Först var det jobbigt hans chef fick reda på det men sen liksom ok, jaja....
Kan lova den chefen skulle alla haft efter vad vi vet nu.
Han hjälper så mycket han kan när det krisat för oss och vi vet att skulle något större ske med större utgift så drar han sig inte för att hjälpa.
De var även egentligen "via" chefen som vi sökte skuldsanering.
Makens chef hade en dag ringt upp kronofogden med maken brevid för att kolla detta med att få behålla semesterersättningen eller inte och samtidigt tagit reda på hela totalskulden, undrat om det inte gick att han skulle dra mindre varje månad osv för när han räknade då chefen själv sa han att jamen han lär ändå inte bli skuldfri någonsin med dessa räntor osv
Det han har i utmätning täcker ju inte ens räntorna varje månad....
KF hade då sagt att be honom och hans fru ansöka om skuldsanering för vid bara överblick är dom kvalificerade pga skuldernas stl och att det bara ökade.
Och det gjorde vi och det gick ju bra :)

Vad är skillnad skuldsanering och utmätning?inte semesterersättning man får behålla ? Jag jobbar inom vårdomsorg . Hoppas inte att min chef fåt reda på ... bara lön-center som sköter det ..

Vad är skillnad skuldsanering och utmätning?inte semesterersättning man får behålla ? Jag jobbar inom vårdomsorg . Hoppas inte att min chef fåt reda på ... bara lön-center som sköter det ..
Löneutmätning är utan slutdatum och det slutar när skulden är betald, skulderna förräntar sig. Dras på lönen enligt beslut från KFM.
Skuldsanering är en femårig ibland treårig betalningsplan där alla skulder tagna innan skuldsaneringen ingår och när de fem åren är över avskrivs skulderna oavsett de är betalda eller ej.
Du betalar själv in summan enligt beslut.

Som Ny2018 skriver så utmätning då går kf in och tar pengar av lönen eller ja den inkomsten man har, är inte tidsbestämd utan fortgår. Har man stora skulder så kan ja utmätningen vara livet ut speciellt med tanke på hiskeliga räntor. Det dras varje månad året om, viss del av semesterersättningen kan dom tydligen ta. Fördelen om man säger så med löneutmätning så kan du ansöka om att få behålla lite av utmätningen om du behöver laga tänder, nya glasögon ect
Det finns två utmätningar....ena där dom tar en maxsumma och resten får du behålla och här kan du jobba extra och får behålla det.
Andra utmätningen får du en summa att behålla och allt över dras så här spelar ingen roll om du jobbar extra för du tjänar inget på det, blir du sjuk så märker du inte av det så sett för du får ändå samma summa att behålla osv
Andra utmätningen fick min man, jag fick första
Dom tar skattepengarna om du får tillbaka efter deklaration.

Skuldsanering då betalar du det KF räknat ut själv varje månad till KF.
Men du har två betalningsfria månader som är juni och december.
Dock kan man inte söka extra för glasögon, tandläkare osv för du får behålla en buffertpeng utöver förbehållsbeloppet.
Du får behålla skattepengarna om du får tillbaka efter deklaration ( dock ej under inledande men efter fastslagande. Kan ske att första året har en del fått betala in det själva till KF men då står det med i betalplanen. Vi får behålla allt )
Under 5 år är skuldsaneringen sen är du helt skuldfri för dom skulder som uppstog innan inledande skuldsanering ( undantag huslån om man skött dom och får behålla huset )
Betalplanen under saneringen är mellan 3-5 år och kan i vissa fall ( som jag fick ) vara 0 kr.

Under både utmätning och sanering får du behålla för hyra/huslånen, el, vatten/sopor, fackavgift, dagisplats om det finns, en mindre summa för mediciner, resor till jobb bla

Under skuldsanering får du dessutom utöver ovan behålla en buffert peng som är ca mellan 500-1200 kr per månad och person

Semesterpengen under utmätning ja...har man tur får man behålla den helt...har man otur kan dom ta en del av den tyvärr...för min man ville dom ta en del därav samtalet till KF hans chef gjorde...det slutade med att ärligt så delade min man upp sin semester då och tog inte sammanhängande utan 1 vecka i månaden typ.
Kanske fel ja men samtidigt så krånglade dom med hur mycket dom skulle ta hela tiden och blev fel ofta nr dom räknade ut så vi fick inte ut hela förbehållsbeloppet kom vi på efter ett tag...dom tog för mycket....när vi var i den sitsen när allt brakade då så tänkte man inte först på det men när allt började lugna sig, vi fick besked att få behålla huset osv så tog vi tag i det när vi fattade vi fick flera tusen för lite varje månad att behålla. Så gäller speciellt om man har flera jobb som mig och maken att verkligen syna deras uträkningar.

@stepbystep långt inlägg, bra beskrivning.
Att vissa skuldsaneringar saknar betalplan är underdrift, det är va 30% av skuldsaneringarna som är så.

Man förbehålls inte pengar för fackavgiftet i löneutmätningar, tror inte i skuldsaneringen gör det heller, det är ju frivilliga föreningar som inte det är krav att vara med i.

Att vissa skuldsaneringar saknar betalplan är underdrift, det är va 30% av skuldsaneringarna som är så.

Man förbehålls inte pengar för fackavgiftet i löneutmätningar, tror inte i skuldsaneringen gör det heller, det är ju frivilliga föreningar som inte det är krav att vara med i.

Hur är det med fordons skatt? Den är ju inte frivillig och i mitt falll behöver jag bil till jobbet? Får man räkna in den i kostnaden i löneutmätning?

Sedan hur beräknar dom kostnaden till jobbet går dom efter skatteverket 18.5kr milen?

Ska skicka in min redogörelse nästa vecka.

Hur är det med fordons skatt? Den är ju inte frivillig och i mitt falll behöver jag bil till jobbet? Får man räkna in den i kostnaden i löneutmätning?

Sedan hur beräknar dom kostnaden till jobbet går dom efter skatteverket 18.5kr milen?

Ska skicka in min redogörelse nästa vecka.
Man får aldrig behålla pengar extra för skatter.
Det är de där 18.5 per mil

Bortsett från de med sjukdomar som gjort typ en långtidssjukskriven och därmed eventuellt låg ”intäkt”, så kan ja inte riktigt förstå hur procent satsen kan vara så hög över andelen nollsumma beslut?!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp