Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Panikångest! Vad är bäst att göra nu?

Svea marginalen och nordax är väl övriga aktörer med samma affärsmodell

Nu har jag gjort en uträkning… känns som jag måste glömt något.

Bank Skuld Månadskostnad

Ecster 16 223:- 702:-

Resurs 97 772:- 1 602:-

Ikano 4 038:- 165:-

Santander 292 671:- 4 418:-

Qliro 10 338:- 925:-

Klarna 14 612:- 2 000:-

Klarna 5 397:- 1 210:-

TF Bank 76 696:- 1 629:-

Re:member 205 249:- 2 697:-

Marginalen 257 042:- 3 622:-

Marginalen 13 630:- 414:-

Swedbank 23 057:- 656:-

Bolån 1 294 420:- 3 285:-

Nordax 30 122:- 542:-

Saldo 20 000:- 990:-

24 767:-

Övrigt

Telefoni 1 800;-

El 5000:-

Internet 200:-

CSN 900:-

Totalt (m räkningar) 32 667:-

Övrig huvudvärk

Värmepump 28 000:-

Kfm (synsam) 8 500:-

Inkomster

Lön 37 639:-

Barn 1 2 223:-

Barn 2 2 200:-

Totalt 42 062:-

Tänker också att det borde kunna gå att föra en dialog. Tack för tips
Ja en dialog med en hyresvärd ska du absolut ha och fråga om dom kan göra ett undantag från sina eventuella regler.
För att stilla din ångest lite så hittade jag en länk för kriterier i en mindre stad i Sverige. Denna är för ett större bostadsbolag i Gävle som är allmännyttigt som du ser är det ju inte nattsvart.

Tycker du ska förklara din situation och förklara uppkomsten av din betalnings anmärkning och om skulden som gav anmärkningen har betalats av i sin helhet så det bara är anmärkningen som hänger kvar kan det ju ses som ett litet plus också.

Viktigt att du är ärlig i din situation och förklaring till hyresvärden för att hyresvärden ska få förtroende för dig och vilja göra ett undantag av sina eventuella regler.

Namnlös.png

Så, det är så din skuldbild ser ut. Jag plockade bort bolånet - det är inte problematiskt här.

Snöbollsmetoden går ut på att du över gör följande:

Betala den minsta skulden med så mycket som möjligt. Om du har pengar över nu idag, lägg vad du kan på att döda den. Om du har några saker som kostar pengar - nöjesresor, netflix, etc, så avboka det så länge. Döda Ikano. När Ikano är borta, fortsätt på den kvarvarande minsta skulden - Klarna. Ta det du betalat till Ikano, och lägg till det till det du betalar till Klarna. Fortsätt gärna snåla i ditt liv så du har mera över till att betala på skulderna. När Klarna är död, fortsätter du uppåt i listan. Du tar det du lagt på Ikano och Klarna, och lägger det på att betala av Qliro. Och så vidare. Till slut, när du börjar på de stora lånen, så betalar du Ikano + Klarna + Qliro + Marginalen + Klarna 2 + Ectster + Saldo + Swedbank + Nordax etc. Det blir rätt mycket pengar varje månad som du använder för att döda skulder. Det är snöbollsmetoden.

Säljer du huset, ja då behöver du ju inte följa detta.

Otroligt.
Visa bilaga 3939

Så, det är så din skuldbild ser ut. Jag plockade bort bolånet - det är inte problematiskt här.

Betala den minsta skulden med så mycket som möjligt. Om du har pengar över nu idag, lägg vad du kan på att döda den. Om du har några saker som kostar pengar - nöjesresor, netflix, etc, så avboka det så länge. Döda Ikano. När Ikano är borta, fortsätt på den kvarvarande minsta skulden - Klarna. Ta det du betalat till Ikano, och lägg till det till det du betalar till Klarna. Fortsätt gärna snåla i ditt liv så du har mera över till att betala på skulderna. När Klarna är död, fortsätter du uppåt i listan. Du tar det du lagt på Ikano och Klarna, och lägger det på att betala av Qliro. Och så vidare. Till slut, när du börjar på de stora lånen, så betalar du Ikano + Klarna + Qliro + Marginalen + Klarna 2 + Ectster + Saldo + Swedbank + Nordax etc. Det blir rätt mycket pengar varje månad som du använder för att döda skulder. Det är snöbollsmetoden.

Otroligt vilket jobb du har lagt ner. Galet. Så tacksam. Jag blir motiverad och inspirerad att göra ett försök. Och kanske som du säger, det känns lite mindre svårt nu när jag ser det framför mig. Det jag duckar så för. Mer motiverad att försöka hitta inkomster. Har också hittat ett helg jobb jag ska söka idag som kan generera ca 4000:- efter skatt om jag jobbar varannan helg.

tack till er alla, verkligen. Och tusen tack till dig @Kraputt som sammanställt det såhär för mig.
Jag vet inte hur jag ska kunna sätta ord på vad jag känner just nu för allt stöd och hjälp jag fått ??

Visa bilaga 3939

Den snyggaste sammanställning jag sett här.

Otroligt.

Otroligt vilket jobb du har lagt ner. Galet. Så tacksam. Jag blir motiverad och inspirerad att göra ett försök. Och kanske som du säger, det känns lite mindre svårt nu när jag ser det framför mig. Det jag duckar så för. Mer motiverad att försöka hitta inkomster. Har också hittat ett helg jobb jag ska söka idag som kan generera ca 4000:- efter skatt om jag jobbar varannan helg.

tack till er alla, verkligen. Och tusen tack till dig @Kraputt som sammanställt det såhär för mig.
Jag vet inte hur jag ska kunna sätta ord på vad jag känner just nu för allt stöd och hjälp jag fått ??
Tänker också att du som en rivstart om du väljer snöbolls metoden ringer långivarna och försöker få till en tillfällig betalplan på dom fem största lånen och får du en tillfälligt sänkning av månadskostnaden på dom lånen så får du mer pengar över i början och släcka dom minsta skulderna en efter en.Då minskar ju dina totala utgifter för månaden i snabbare takt i början och du får mer inspiration att jobba vidare med att släcka skulderna i det långa loppet.

Tycker du ska reflektera över hur du vill göra och du ska ju såklart göra det du tycker är bäst för dig.Men se vad några timmar på ett forum kan göra glädjer mej att du ser en glimt av hopp och fått några bra förslag på hur du kan lösa din situation till det bättre.

Förståeligt att du inte vill sälja huset rakt av men kan vara något som växer inom en snar framtid när du fått tid och reflektera och det mest förmånliga sett ur ett ekonomiskt perspektiv med tanke på pengarna du kommer att betala på räntan av alla lån.

Nu har jag gjort en uträkning… känns som jag måste glömt något.

Bank Skuld Månadskostnad

Ecster 16 223:- 702:-

Resurs 97 772:- 1 602:-

Ikano 4 038:- 165:-

Santander 292 671:- 4 418:-

Qliro 10 338:- 925:-

Klarna 14 612:- 2 000:-

Klarna 5 397:- 1 210:-

TF Bank 76 696:- 1 629:-

Re:member 205 249:- 2 697:-

Marginalen 257 042:- 3 622:-

Marginalen 13 630:- 414:-

Swedbank 23 057:- 656:-

Bolån 1 294 420:- 3 285:-

Nordax 30 122:- 542:-

Saldo 20 000:- 990:-

24 767:-

Övrigt

Telefoni 1 800;-

El 5000:-

Internet 200:-

CSN 900:-

Totalt (m räkningar) 32 667:-

Övrig huvudvärk

Värmepump 28 000:-

Kfm (synsam) 8 500:-

Inkomster

Lön 37 639:-

Barn 1 2 223:-

Barn 2 2 200:-

Totalt 42 062:-
Räknar jag fel eller har du nästan 10000 kr över i månaden efter alla räkningar är betalda?

Har du försökt få en avbetalningsplan hos Synsam på din skuld? Om inte så är det inte för sent att ringa och berätta om din situation och be de dra tillbaka skulden fr Kf mot att du betalar 3-4 k direkt och resten som en avbetalningsplan.
Det är i a f värt ett försök!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp