Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Påverkar en outnyttjad kredit positivt eller negativt mitt betyg?

Detta stämmer vid UC förfrågan för bolån. Då brukar man räkna all outnyttjad kredit som 100% belånad. För den sorts UC förfrågan som tas från förmedlare eller den sorts UC som tar direkt från bank vid blanco så brukar det vara positivt istället.
"Full UC" är inte bara en "full uc". det finns många kategorier av "Full UC"
Okej så outnyttjad kredit vid blancolån/billån positivt och ses som buffert?

Men vid bostadslån negativt?

Okej så outnyttjad kredit vid blancolån/billån positivt och ses som buffert?

Men vid bostadslån negativt?
Det är min uppfattning. Har sett många som nollat sina krediter ett tag innan samlingslån och fått bättre kreditbetyg. Inklusive mig själv.

Har också sett folk som nollat och avslutad sina krediter och fått sämre kreditbetyg.

Men när det ska tas bolån så ser man outnyttjad kredit som max nyttjad i kalkylerna.

Ska inte säga till 100% säkerhet att det är så i alla fall. Men är rätt säker

Mitt intryck (bland annat av egna erfarenheter och efter att ha följt UC-tråden här i 10 år) är att oanvända/välskötta kreditkort etc förvisso ofta är bra för betyget men att de vid en skarp ansökan ändå räknas in som fullt använda vilket påtagligt kan försämra ens befintliga belåningsgrad. Alltså hur mycket lån man har i förhållande till inkomst. Så ligger man på gränsen till att ens få låna så kan ett kreditkort nog skälpa en till att inte ens passera genom deras algoritmer till att få låna.

Mitt intryck (bland annat av egna erfarenheter och efter att ha följt UC-tråden här i 10 år) är att oanvända/välskötta kreditkort etc förvisso ofta är bra för betyget men att de vid en skarp ansökan ändå räknas in som fullt använda vilket påtagligt kan försämra ens befintliga belåningsgrad. Alltså hur mycket lån man har i förhållande till inkomst. Så ligger man på gränsen till att ens få låna så kan ett kreditkort nog skälpa en till att inte ens passera genom deras algoritmer till att få låna.
Sant. Det låter rimligt. Bra att ha om man inte har så mycket i lån då, som en buffert.

men har man en del lån är det nog en nackdel, för som du säger att man tippar över gräns enklare (30.00kr) mindre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp