Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Påverkar en outnyttjad kredit positivt eller negativt mitt betyg?

Hej

Jag har en kredit på 30.000kr som jag inte använt, är det bättre avsluta den, eller ser banker det som en buffert, alltså positivt?

Om inte ska jag försöka avsluta den. Hur ser banker osv på ett billån? Det kanske är en fördel att sälja den för att få bort det lånet för att öka chanser till ett samlingslån, eller påverkar det lite?

Det är en BMW som bara är ett år, så prismässigt är det oförändrat när jag kollar marknaden. Så det borde inte vara en risk att äga den enligt banken antar jag.

Just nu har jag 0.4 i UC. Och vad räknas som högt belånad, vad brukar vara max? 2x inkomst?

Ska tillägga att liknande bil på marknaden ligger ute mellan 240-260.000. Lånet är på 190.000.
Antar att banker blundar ganska mycket för detta billån och inte påverkar UC så mycket?

Hej

Jag har en kredit på 30.000kr som jag inte använt, är det bättre avsluta den, eller ser banker det som en buffert, alltså positivt?

Om inte ska jag försöka avsluta den. Hur ser banker osv på ett billån? Det kanske är en fördel att sälja den för att få bort det lånet för att öka chanser till ett samlingslån, eller påverkar det lite?

Det är en BMW som bara är ett år, så prismässigt är det oförändrat när jag kollar marknaden. Så det borde inte vara en risk att äga den enligt banken antar jag.

Just nu har jag 0.4 i UC. Och vad räknas som högt belånad, vad brukar vara max? 2x inkomst?
Det är aldrig positivt att ha en kredit. Outnyttjad eller nyttjad. Det är bättre att avsluta om den inte används.

Det är aldrig positivt att ha en kredit. Outnyttjad eller nyttjad. Det är bättre att avsluta om den inte används.
UC ser det som positivt att man har en outnyttjad kredit. Speciellt om den är välskött ett tag.

UC betyget baserar sig på risken att man får betalningsproblem inom 12 månader. En kredit som har varit välskött under ett tag är positivt i den bemärkelsen efter UC typ anser att man har "outnyttjad buffert" om något händer och det sänker risken för betalningsproblem inom 12 månader.

Däremot vissa banker vid specifikt bolån räkna det på ett annorlunda sätt där det inte anses lika positivt.

UC ser det som positivt att man har en outnyttjad kredit. Speciellt om den är välskött ett tag.

UC betyget baserar sig på risken att man får betalningsproblem inom 12 månader. En kredit som har varit välskött under ett tag är positivt i den bemärkelsen efter UC typ anser att man har "outnyttjad buffert" om något händer och det sänker risken för betalningsproblem inom 12 månader.

Däremot vissa banker vid specifikt bolån räkna det på ett annorlunda sätt där det inte anses lika positivt.
UC säger nej:

"
2. Avsluta outnyttjade krediter

Har du ett kreditkort du inte använder? Även om kortet inte nyttjas så påverkar det din kreditvärdighet negativt då den beviljade krediten syns på UC:s kreditupplysning. Det kan alltså vara en bra ide att kontakta kreditgivaren och avsluta din kredit."

UC säger nej:

"
2. Avsluta outnyttjade krediter

Har du ett kreditkort du inte använder? Även om kortet inte nyttjas så påverkar det din kreditvärdighet negativt då den beviljade krediten syns på UC:s kreditupplysning. Det kan alltså vara en bra ide att kontakta kreditgivaren och avsluta din kredit."

Detta stämmer vid UC förfrågan för bolån. Då brukar man räkna all outnyttjad kredit som 100% belånad. För den sorts UC förfrågan som tas från förmedlare eller den sorts UC som tar direkt från bank vid blanco så brukar det vara positivt istället.
"Full UC" är inte bara en "full uc". det finns många kategorier av "Full UC"

Hej

När jag skulle söka lån hos Resurs Bank så räknade de med halva billånet när de räknade hur mkt jag hade i lån. Så det är ju inte lika "farligt" att ha ett sådant lån eftersom bilen står som säkerhet.

D
När jag skulle söka lån hos Resurs Bank så räknade de med halva billånet när de räknade hur mkt jag hade i lån. Så det är ju inte lika "farligt" att ha ett sådant lån eftersom bilen står som säkerhet.
Det är bra att veta,borde vara så. Hade dock gärna sett 100% bort då den är värd mer än lånet haha.

kanske värt att avsluta billånet framöver. Men det verkar tydligt att billån påverkar markant.

Kan det vara så? Borde se det som buffert? Hade 30.000 kredit, som betaldes av på 24 mån.

nu bör dom ju se den som en buffert? Om inte ska jag avsluta, stod dock att den försvann efter 3 mån efter slutbetalt. Vad är det för dynga egentligen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp