Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Påhittad skuld att utmäta - fundering

Läste en tråd om en privat skuld som skulle ev drivas in, fick lite funderingar som borde finnas med i kf vardag.
Vi säger att kalle har följande skulder:
Skatteskuld 20.000kr
CSN 10.000kr
Div lånbolag 20.000kr
Dessa skulder skall nu drivas in via utmätning och om jag förstod det rätt så fördelas det ut efter procent på skulder. Men sedan kommer Kalle på, Kalles kompis Olof hittar på tillsammans med Kalle att Kalle är skyldig Olof 50.000kr som skall drivas in. Denna påhittade skuld är då 50% utav den totala skulden, får då Kalles vän Olof vi säger 5000kr utav de 10.000kr som utmäts varje månad?
Antar att procentfördelning kanske ändras vid statliga skulder? Men alternativt de andra 50% är till Santander bank säger vi. Är det då 50% till Santander och 50% till Olof utav det utmätta beloppet per månad? Detta låter inte klokt isåfall, då skulle ju Kalle kunna få 4000kr tillbaka under bordet utav Olof och han 1000kr för besväret varje månad. Förstår ni min fundering? Om det är såhär så borde tex Lasseman stött på detta då det är ett grovt kryphål för att få en bättre vardag ekonomiskt

Läste en tråd om en privat skuld som skulle ev drivas in, fick lite funderingar som borde finnas med i kf vardag.
Vi säger att kalle har följande skulder:
Skatteskuld 20.000kr
CSN 10.000kr
Div lånbolag 20.000kr
Dessa skulder skall nu drivas in via utmätning och om jag förstod det rätt så fördelas det ut efter procent på skulder. Men sedan kommer Kalle på, Kalles kompis Olof hittar på tillsammans med Kalle att Kalle är skyldig Olof 50.000kr som skall drivas in. Denna påhittade skuld är då 50% utav den totala skulden, får då Kalles vän Olof vi säger 5000kr utav de 10.000kr som utmäts varje månad?
Antar att procentfördelning kanske ändras vid statliga skulder? Men alternativt de andra 50% är till Santander bank säger vi. Är det då 50% till Santander och 50% till Olof utav det utmätta beloppet per månad? Detta låter inte klokt isåfall, då skulle ju Kalle kunna få 4000kr tillbaka under bordet utav Olof och han 1000kr för besväret varje månad. Förstår ni min fundering? Om det är såhär så borde tex Lasseman stött på detta då det är ett grovt kryphål för att få en bättre vardag ekonomiskt
Som jag förstått det rätt så får inte statliga skulder mer ! Däremot så stämmer det du skriver att man kan ju hitta på en skuld !

Det låter som väldigt märkligt att det skulle bra så enkelt, att med någons hjälp hitta på en större skuld i förhållande till övriga skulder och på så vis få tillbaka en större del varje månad utav det utmätta beloppet. För dem som inte får tex skuldsanering och har stora skulder skulle detta vara en utväg för en bra vardag, verkar vara lite godtyckligt system om det är så enkelt.

Det låter som väldigt märkligt att det skulle bra så enkelt, att med någons hjälp hitta på en större skuld i förhållande till övriga skulder och på så vis få tillbaka en större del varje månad utav det utmätta beloppet. För dem som inte får tex skuldsanering och har stora skulder skulle detta vara en utväg för en bra vardag, verkar vara lite godtyckligt system om det är så enkelt.

En liten detalj: Det är olagligt.

Hjälpen innebär mer pengar kvar per månad, men ”hjälpen” innebär också att återbetalningarna blir mkt dyrare (räntan tickar minst dubbelt så lång tid).

Absolut förstår jag resonemanget utav dessa baksidor, men för den som ej får skuldsanering pga något och som sedan får leva med detta kanske de sista 20-30 arbetsåren utav en löneutmätning så borde tanken vara lockande. Men jag kan påpeka att JAG inte skulle göra detta, rent moraliskt så bryr ja mig inte särskilt men att blanda in någon annan i mina problem, Aldrig! Men min tanke med detta är att det måste förekomma och det ser minst sagt godtyckligt ut om det bara räcker att den skuldsatte och den som vill ha pengar menar att skulden de hittat på stämmer. Det borde behövas att man visar transaktioner osv, att bara hävda det borde inte räcka när det gäller privatpersoner.

Skiter sig nog när de vill se utbetalning eller hur Olof fått pengarna. Kan ju lånat ut kontant iof

Skatten får varenda krona från löneutmätning innan någon annan får något. Är det utmätning fördelas det proportionellt.

Nackdel är att du kan bli ovänner med Olof och då är det klarlagt att du ska betala pengar till honom

En liten detalj: Det är olagligt.

Det är ju också helt och hållet omöjligt att luska ut?
Hur ska dom veta att två polare snackat ihop sig menar jag, att X lånat Y 100.000 någon gång i tiden.

Det är ju också helt och hållet omöjligt att luska ut?
Hur ska dom veta att två polare snackat ihop sig menar jag, att X lånat Y 100.000 någon gång i tiden.

Man kan läsa på Lånforum och se tavelramens inlägg :polis:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp