Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

På väg mot skuldsanering

Hej alla i forumet!

Jag har läst ganska många inlägg och inputs här på forumet vad de gäller skuldsanering osv. Men jag har några frågetecken om någon vill svara på.

1. Jag har sålt allt av värde, förutom min bostadsrätt som jag är på g med att sälja. Jag och min sambo väntar tillökning i familjen och letar för fullt en större hyresrätt. (Så vi blir 4) Min fråga är, säg att vi hittar en lägenhet där inflytnings dagen är om 3 månader och lägenheten hinner inte säljas, tycker ni man ska släppa bolånet då? Betala bara avgiften till föreningen. Eller hur tycker ni man ska förhålla sig till den biten.

2. Jag vet att de är viktigt med brytpunkter osv vad de gäller nytagna lån. Jag har bara 1 som är rätt så nyligen taget som är litet som jag tänkt betala av, men i en ansökan om skuldsanering är det bara dom skulderna som man anger som kronofogden tar hänsyn till eller kollar dom även dom avbetalda?

Tacksam för svar.

Vid utebliven avgift till föreningen är det en lång process innan det bli exekutiv auktion, möjligen går det snabbare om banken begär tvångsförsäljning.
Tvångsförsäljning blir kostsamt för föreningen och den kommer att kräva uteblivna avgifter, ränta, juridiska kostnader.
Osäker vilka merkostnader banken lägger till men det borde vara lägre då bostaden är pantsatt redan.
Rekommendera er att fortsätta betala avgiften till föreningen om ni kan, konsekvenserna av utebliven bolån blir trotts allt mindre dåliga och resulterar i mindre avdrag till er fördel.
Rådgör med mäklare om eventuell fast pris något under marknadsvärde, det kan locka köpare till en snabb affär med minimala förluster långsiktigt.
Om ni inte fått anmärkningar redan kan det vara bra att ordna upp alla avtal om hyreskontrakt, el, internet osv snarast möjligt.

Många faktorer påverkar beslut om skuldsanering men chanserna ökar om man verkligen gjort allt man kan.
Kommunens skuldrådgivare kan vara behjälplig med råd och ansökan.

Grattis till tillökningen o lycka till!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp