Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Oskäligt hög hyra, kan de skrivit fel?

Fick beslut om löneutmätning i början av januari i år

Nu har jag fått ett brev där det står att jag har oskäligt hög hyra och att de har för avsikt att ompröva mitt löneutmätningsbeslut under januari månad 2026, alltså samma månad. Och för att inte drabbas behöver jag sänka boendekostnaden innan dess.

Så jag har alltså ingen tid alls på mig att försöka hitta en ny lägenhet. Kan de ha skrivit fel datum? I min värld är det oskäligt att hitta en ny hyresrätt i huvudstaden inom 15 dagar! Dessutom är det alltid 3 månaders uppsägningstid på en hyresrätt :(

Vad kostar din lägenhet och hur stor är den? Är det Stockholm?

Vad kostar din lägenhet och hur stor är den? Är det Stockholm?
Ja Stockholm… 16527 kr för en trea… men söker aktivt lägenhet för vill få ner hyran. Vi är två vuxna men jag tycker bara det är konstigt att jag bara har 15 dagar på mig. Kan de skrivit fel månad?

Ja borde vara 2027 om du inte fått något brev om detta tidigare.

Fick beslut om löneutmätning i början av januari i år

Nu har jag fått ett brev där det står att jag har oskäligt hög hyra och att de har för avsikt att ompröva mitt löneutmätningsbeslut under januari månad 2026, alltså samma månad. Och för att inte drabbas behöver jag sänka boendekostnaden innan dess.

Så jag har alltså ingen tid alls på mig att försöka hitta en ny lägenhet. Kan de ha skrivit fel datum? I min värld är det oskäligt att hitta en ny hyresrätt i huvudstaden inom 15 dagar! Dessutom är det alltid 3 månaders uppsägningstid på en hyresrätt :(
Inte för å va den men du borde ha räknat med att dom skulle yttra sig, kom det som en chock?

Inte för å va den men du borde ha räknat med att dom skulle yttra sig, kom det som en chock?
Nä inte att de yttra sig men att man skulle få 15 dagar på sig kom som en chock!
söker flertalet lägenheter i månaden och hoppas kunna få en billigare under 2026 iallafall

Detta är riktlinjerna. Kan vara bra att känna till:

https://www.forsakringskassan.se/do...godtagbara-boendekostnad-avseende-ar-2026.pdf

Visa bilaga 5697
Här kan du se högsta godtagbara boendekostnad.

För 2026 i Stockholm för 1-2 vuxna så är beloppet 11 975 kr man måste komma under
Tack! Försöker hålla mig inom den nivån nu när jag söker… är ju sällan de billiga lägenheterna som är lediga utan många är svindyra men kollar brett så hoppas få napp

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp