Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Orolig för elen

Jag har läst många forskningrapporter i ämnet, både gamla och nya och kan vi spara 5% el i hela Europa så kan topparna kapas och elpriset hamnar på hyfsade nivåer igen. Kan man dessutom frikoppla elpriset från gaspriset, så blir det bättre. Elprismarknaden är komplex, nästan omöjligt att fatta. Tror att alla regeringar i Europa är överens om att detta måste lösas annars har den industriella revolutionen varit förgäves. Jag förlitar mig på att nöden är uppfinningarnas moder.
Tack äntligen en vettig röst. Nuvarande regeringen lobbar ju för bortkoppling av gas gentemot elpriset. Som sagt tror att flera åtgärder kommer att kunna dämpa den totala lågkonjunkturen påverkan på privatpersoner.

Låter man Miljöpartiet fortsätta vara med och bestämma så är det här bara början!
Alltså vi är sammankopplade med fler länder och i slutändan drivs den av marknadskrafterna eftersom den avreglerades på 90-talet. Läs gärna på om lite fakta:

Om det blir verklighet av förslaget att bensindrivna bilar ska få högre trängselskatt och dyrare p-avgifter är jag orolig att vi aldrig blir skuldfria för när lånen är borta (utom vissa) så blir man tvungen att köpa elbil. Har absolut inget emot elbilar, tvärtom, hade gärna köpt en men det är inget vi har råd med. När kommer man kunna köpa begagnad elbil för 70 000 kr?

I långa loppet vill du kanske inte att dina barn/kommande generationer ska läsa ryska som första språk i skolan., Så helt korrekt - sanktionerna har ett värde av större dignitet än att ”folk tycker är dyrt att tanka” o ”kaffet är dyrt”. Med all respekt för de som byggde landet.
Knivskarp analys. Om vi i Europa inte sänker våra ekonomier genom att bojkotta rysk gas så kommer Sverige att invaderas och bli ryskspråkigt. Har du gått ut lågstadiet?

Knivskarp analys. Om vi i Europa inte sänker våra ekonomier genom att bojkotta rysk gas så kommer Sverige att invaderas och bli ryskspråkigt. Har du gått ut lågstadiet?
Jag tror ändå att du fattar vad hon menar.

Hahaha. Ja jösses. Vet du vad? Du behöver tänka lite längre än ”usch vad dyrt d är” när du handlar.. Lidl?? Ibland får man ta en för laget - i detta fall Ukraina o i långa loppet demokratin. O för att stilla din nyfikenhet: magisterexamen. Punkt.

Hahaha. Ja jösses. Vet du vad? Du behöver tänka lite längre än ”usch vad dyrt d är” när du handlar.. Lidl?? Ibland får man ta en för laget - i detta fall Ukraina o i långa loppet demokratin. O för att stilla din nyfikenhet: magisterexamen. Punkt.
Ett korrumperat land med lägre BNP än Irak är inte mitt lag. Och jag kunde inte bry mig mindre om vad maten kostar. Jag bryr mig om att den tyska inflationen snart når nivåer där den låg strax före ww2. Och att Östafrika står inför en sällan skådad svältkatastrof. Och att våra äldre riskerar att frysa ihjäl i drivor. Pga sanktioner som knappt rör Ryssland i ryggen, för övrigt.

I långa loppet vill du kanske inte att dina barn/kommande generationer ska läsa ryska som första språk i skolan., Så helt korrekt - sanktionerna har ett värde av större dignitet än att ”folk tycker är dyrt att tanka” o ”kaffet är dyrt”. Med all respekt för de som byggde landet.
Sanktionerna verkar snarare vara den senaste varianten av godhetsknarkande/godhetssignalering, med inbyggt självskadebeteende, som svenskar alltid ska vara bäst i klassen på(tidigare exempel: invandringen, klimathotet osv). De verkar inte röra Putin i ryggen, det finns andra som köper hans varor.

Är du verkligen ute efter att dina barn inte ska tala ryska finns det bara ett sätt att garantera det. Det är att EU/Nato förklarar Ryssland krig. Putin räknar med att vi inte vågar det, pga kärnvapenhotet. Har man att göra med män som Putin, är dock det enda sättet att få respekt att sätta hårt mot hårt. Självmordsbenägen? Nja, jag räknar inte med att det är säkert att Putins kärnvapen kommer lyfta, även om han beordrar en attack. Våra(västs) kommer dock göra det. Han vinner enbart på vår rädsla. Sätt hårt mot hårt så kommer han förlora. Syna hans bluff.

Nu är det inte "bara" politiker som säger det, utan även experter på området. Jag tror inte det finns en sak som "fixar" elpriset utan det kommer att behövas flera åtgärder, både i det korta och långa perspektivet. Om du menar likviditetsgarantin till elbolagen med "1,5T bailout" så tycker jag att du ska läsa denna artikel https://www.nyteknik.se/energi/elbolagen-om-miljardgarantin-finns-absolut-mer-att-gora-7037215 det är bara en nödlösning för att elbolagen ska kunna fortsätta och producera el, komplext skulle jag vilja säga.

Likviditetsgarantin är ganska liten även om det låter mycket, är ju 25B euro, de 1.5T jag pratade om är för Europa, beräknat bli till vintern. Är i princip elbolag som åkt på margin calls, är samma som i någon finansiell marknad, Lehman åkte på detta dock dom fick inte pengar. Man baila dock ut alla efter det, Lehman körde lite ponzi dock, men fiat valutan är i grunden en ponzi också.

Tar du ur gas som en komponent ur el så kommer det göra bättre priser t.ex nu men kommer inte vara det till vintern eller t.ex nästa, men på det sättet skulle det stabiliseras lite då jag tittat på hur prissättningen sker av el, även tittat på användningen av gas nu och den är liten. Tyskland ligger väl på 85% nu i gas lager, räcker väl i princip över vintern om dom inte får högre flöde av gas, ligger väldigt lågt nu, om ingen ändring sker så blir nog 2024 mycket värre. Det som jag tycker är jobbigast är att man inte ser en ljuspunkt till nästa år ens.

Att EU vill sätta price cap är vansinne, är det mot producenten så kommer inget levereras och om EU ska stå för mellanskillnaden då kommer accelerera förlorad köpkraft ännu mer.
Hade jag haft möjlighet hade jag flyttat ifrån Sverige.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp