Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Orkar inte mer...

1 år för ganska många avbetalningsplaner blir ganska mycket pengar i ränta i slutändan. Frågan är om det inte blir för svårt att hålla avbetalningsplanerna levande tills dess. Jag förstår hur du tänker om det skulle gälla 3-4 lån som förfaller. Men nu handlar det om lite fler än så.
Ja det är svårt att veta, det är bara ts som vet hur mkt han kan betala varje månad för lån så man kan göra en budget. Blir det inte ännu dyrare när allt går till Kfm?

I mitt fall har inget Inkassobolag ens nämnt kfm utan de har själva föreslagit olika alternativ för att snabbare minska skulderna. JAg har fått hjälp av Intrum Justitia, Intrum Justitia Invest samt Gothia. De två sistnämnda har föreslagit att frysa räntan mot en lite högre månadsbetalning. Den första gav mig rådet att ansöka om sänkt ränta hos Nordea vilket jag gjorde och räntan sänktes rejält.

Men det här gör dem inte på en gång utan de vill väl först se att betalat av under en tid, ett år i mitt fall.
Har man skulder på 500 000, så bör man nog undvika fler lån dom närmaste åren. Då kan en "spärr" under 3 år vara något välbehövligt.

Ja det är svårt att veta, det är bara ts som vet hur mkt han kan betala varje månad för lån så man kan göra en budget. Blir det inte ännu dyrare när allt går till Kfm?

Det blir billigare i slutändan. Man kan vara säker på att räntan ökar enligt lagen. Och att Inkassobolagen inte fortsätter mjölka en på skyhöga avgifter.

Jag störde mig så otroligt mycket på hur fort mina skulder ökade hos inkassobolagen. Att låta det förvandlas till en löneutmätning var det det smartaste jag kunde göra.

Att "rädda" 10-15 förfallna lån är inte lätt med en lön på 20-25 000 kr.

jag undrar lite kring skuldsanering, visst kan man söka det men som jag har förstått det är det svårt att få och inget man kan ta för givet att man ska få. Det ska röra sig om så stora skulder att man inom överskådlig tid inte kommer att kunna betala tillbaka sina skulder. En halvmiljon är inte särskilt stor skuld om man jämför med andra skuldsatta och deras skulder och livssituation.

En halvmiljon i skulder skulle man kunna betala tillbaka på ca 6 år med räntor. Jag har minskat mina skulder med ca 100 000 kr from september fram tills nu.

Trådstartaren verkar väldigt osäker på hur han ska göra så jag tror att det bästa är att först kontakta alla långivare och få information om hur en avbetalning kan se ut och sedan räkna på om den egna ekonomin håller och försöka få en överblick hur de närmaste 5-6 åren kommer att se ut.
Nästa steg blir att ringa till Kfm och be om hjälp att de berättar på ett ungefär hur det kommer att se ut om man släpper alla skulder till kfm, vilka avgifter och räntor tillkommer, hur kommer ekonomin att se ut.

Alltså vad jag är ute efter är att få en överblick både över situation A att man inte släpper till Kfm och situation B att man släpper allt till Kfm.

då blir det lättare att se och jämföra hur ens liv kommer att se ut beroende på vad man väljer och sen får man göra sitt val.

För min egen del är det eftersträvansvärt att inte hamna i kfm register utan ordna upp ekonomin utan deras inblandning. Så långt det går. Men jag respekterar självklart att andra gör andra val, men oavsett vad man väljer så ska man vara medveten om vad konsekvenserna blir för hela ens liv de närmaste åren.

Det som ska betalas varje månad är

Nordea 2700
vivus ca 1000
BN 4000
everyday minst 1000
onea 4200
via kredit 2400
s'kerfinans 1500
savelend 1000'

Det är det jag kan komma på och då är inte hyran inräknad på 3000

sjukpenning nu 14000 men ska väl börja jobba.
ingen motivation att gå dit om kronofogden osv ska bli inblandat.

Det blir billigare i slutändan. Man kan vara säker på att räntan ökar enligt lagen. Och att Inkassobolagen inte fortsätter mjölka en på skyhöga avgifter.

Jag störde mig så otroligt mycket på hur fort mina skulder ökade hos inkassobolagen. Att låta det förvandlas till en löneutmätning var det det smartaste jag kunde göra.

Att "rädda" 10-15 förfallna lån är inte lätt med en lön på 20-25 000 kr.
Billigare blir det knappast men visst man vet vad man får behålla varje månad. Räntorna fortsätter ticka i samma takt en del i högre takt t om, sen kostar varje ärende 600 kr när det kommer till KF.

Billigare blir det knappast men visst man vet vad man får behålla varje månad. Räntorna fortsätter ticka i samma takt en del i högre takt t om, sen kostar varje ärende 600 kr när det kommer till KF.

Vet fortfarande inte vad jag ska göra. vad är värt.... Har en bunt oöppnade kuvert som stressar sönder mig för det finns inga pengar.

När jag börjar jobba kommer jag palla med att få lön och det ändå kanske inte ens räcker till.. Men är så jävlaa rädd att släppa till Kfm

Vet fortfarande inte vad jag ska göra. vad är värt.... Har en bunt oöppnade kuvert som stressar sönder mig för det finns inga pengar.

När jag börjar jobba kommer jag palla med att få lön och det ändå kanske inte ens räcker till.. Men är så jävlaa rädd att släppa till Kfm

Om du frågar de här på forumet som i tiotals år (tex jag) kämpat varenda månad för att hålla sig över vattenytan, betalat kreditkortsräkningar bara för att sedan kunna ta ut pengarna och betala räkningar med dem osv, så tror jag den samstämmiga åsikten är att man tidigt borde ha släppt till kronofogden. Då hade man sluppit många eländiga år. Du skriver att du inte kommer kunna vara motiverad på jobbet om du bara får behålla 5000 efter hyra etc, men du får jämföra det med hur det kommer vara varenda månad när allt ska betalas och du inte har något kvar. Att slippa den pressen kan vara nog så motiverande.

Jag håller med ovanstående...det är ändå bättre på nåt sätt, man vet vad som dras varje månad vilket gör det enklare att göra en budget. Många gånger är det ju mer man betalar på skulderna innan man släpper det. Jag önskar att jag själv inte stuckit huvudet i sanden så länge, bara slängde breven när dom kom, eller gjorde små misslyckade försök till avbetalningsplaner som inte ledde nånstans i många år. Då hade jag kanske i stället k varit klar med vår skuldsanering nu, istället för att vara i början på den. Och så tog jag inte reda på fakta, utan pratade med en vän som fick skuldsanering med de gamla reglerna, så trodde det var helt omöjligt för oss. Innan var det ju tvunget att skulderna skulle vara gamla innan man fick söka. Men i vilket fall som helst, är det här det bästa jag gjort för oss, både min man och jag har skuldsanering sen januari 2016 och vi har redan ett sparande :) och drömmarna om en riktigt fin framtid kommer en dag bli verklighet. KF är inte så farligt som många tror & för oss var det en lättnad.

Vet någon ifall man kan få rabatt om man betalar av skulden. Tex ringer de och säger kan jag betala hela skuden fast rabatt sp fixar jag pengarna annars kommer det skickas till KF

Vet någon ifall man kan få rabatt om man betalar av skulden. Tex ringer de och säger kan jag betala hela skuden fast rabatt sp fixar jag pengarna annars kommer det skickas till KF

Det är inte så troligt om den finns hos det ursprungliga inkassobolaget. Gamla skulder som de inte får in någon betalning på kan man ibland förhandla ned (inkassobolag köper ofta skulder för betydligt lägre summor än vad skulden är på).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp