Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Orkar inte mer - vilka ska jag börja släppa?

Hej!

Delar samma livsöde som många av er här inne med spelmissbruk. Jag har försökt ta livet av mig två gånger. Orsakat mig själv och familjen enorm skada och trauman. Jag har jobbar 160 % i 4 år för att det ska gå runt och för att det ska se bra ut utåt.

Träffade budet-och skuldrådgivare på kommunen för att prata om ansökan till skuldsanering. Vi gjorde ingen ansökan just den gången.

Nu till saken jag har 1.3 mnkr i blanco varav 200 k är till CSN. Jag bor i en bostadsrätt som jag delar med sambon som nu vill skiljas. Jag har tagit mycket från henne så har lovat henne att hon ska få pengarna vid en eventuell vinst. Jag har blivit sjuk och orkar inte jobba dubbelt längre. Jag vill köpa mig tid så Kronofogden inte hinner utmäta bostaden. Vilka av mina utgifter kan jag släppa till inkasso som inte direkt går till KFM? Jag ska också ringa runt till alla och förklara situationen och se vad

SEB lån 4100 kr/mån, 250 000 kr kvar
Remember blanco 3800 kr/mån, 300 000 kr kvar
Remember kredit 2600 kr/mån, 50 000 kr kvar
Northmill blanco 2900kr/mån, 200 000 kr kvar
Northmill kontokredit 700 kr/mån, 25 k kvar
Avida 2000 kr/mån, 80 000 kr kvar
Fairlo 2300 kr/mån, 100 000 kr kvar
Saldo 1000 kr, 20 000 kr kvar
Bank Norwegian 3000 kr/mån, 100 000 kr kvar
Smspengar 1600 kr/mån, 30 000 kr kvar
Klarna 3500 kr/mån, 80 000 kvar
Happycash 400 kr/mån, 7000 kr kvar
Telia finance 990 kr/mån, 20 000 kr kvar
Qliro 900 kr/mån, 15 000 kr kvar
CSN 900 kr
Comviq 439 kr, abonnemang
Telenor 3800 kr, abonnemang

tack på förhand!

Beklagar din situation! Hoppas du kan ta tag i den och söka och få hjälp för din egen skull först och främst.

Skulder till staten går direkt till kf, som CSN t ex
alla andra skulder du har listat att du har kommer att gå till inkasso om du släpper dem. En del av dem rapporterar till Uc så du kommer att få betalningsanmärkningar.
Ladda ner appen Kreddy och logga in (den är gratis)
Där kan du se vilka av dina skulder som syns i din Uc och kommer ge anmärkning när du släpper dem.

Vilket ditt nästa steg blir är lite svårt att säga, beror på hur din plan ser ut. Så antingen släpper du alla skulder och får löneutmätning och söker skuldsanering när det är dags eller släpper vissa skulder och försöker hålla dig flytande och i så fall skulle jag släppt de som inte kommer ge anmärkning.

Du kan ringa alla långivare du har och kolla om de kan förlänga betaltiden för dina lån, på så sätt kan du få lägre månadskostnad.

Jag har också varit i din sits där mörket kändes oändligt.
Först och främst måste man ta sig i kragen och vilja förändra sitt beteende!

Det jag gjorde fel från första början var att jag jobbade extra för att kunna finansiera mitt spelmissbruk, vilket var helt befängt men så var det.
Hur som helst så skattejämkade jag för att få bukt på de mest akuta för att frigöra mer pengar för att kunna amortera på nästa skuld. Samtidigt som jag höll mig flytande till samlingslån nr 1
Jag har även gett över ekonomin till sambon och lever själv på 2k i månaden. Resten går åt skulder och sparande.
Nu siktar jag på 1 år till av dubbeljobb och sen ytterligare ett samlingslån. Sen har jag nog gjort allt vad som går på den vägen. Resten är upp till mig själv.

Ge inte upp, utan livet går vidare... och pengar är inte allt här i världen

Om din plan är att undivka utmätning in i det längsta så gör typ följande:

Månad 1 - Släpp/använd betalningsfria månader: SEB, Remember, Northmill, Bank Norweigan, betala resten och om du ligger efter med något så betala det med.
Månad 2 - Släpp allt annat utom Fairlo och CSN
Månad 3 - Släpp Fairlo, betala CSN
Månad 4 - Betala CSN
Månad 5 - Släpp CSN

Fairlo är extremt snabba till inkasso.

Sen ser tidslinjen ut ungefär såhär som jag förstår det:

1. Det tar 3-4 månader innan första skulderna trillar in till KFM, efter påminnelser, inkasso etc
2. 5-6 arbetsdagar senare så skickar KFM ut delgivning du ska skriva på. Denna kastar du och väntar in påminnelsen och skriver på istället.
3. Just nu är väntetiden efter det 3 månader till dom fattar beslut/utslag
4. Sen ca 20 arbetsdagar senare, 1 månad just nu, tills utredning om utmätning påbörjas
5. Några veckor tills utmätningsbesked kommer

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Dessa kan du ha koll på sen, uppdateras varje tisdag.

Betalningsföreläggande och vanlig handräckning/samt under Verkställighet:

• Från att vi tar emot din ansökan tills vi skickar ut handlingar för delgivning: 5-6 arbetsdagar. (Skriv som sagt inte på denna, vänta på påminnelse)
  • Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag): 3 Månader
  • Från att vi registrerar din ansökan tills vi kan påbörja utredning och exempelvis utmäta för att betala en skuld: 20 arbetsdagar
Skuldsanering:

• Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår det: 5 Månader

Runt 9-11 månader tar det från att man släpper till utmätning startar som jag förstår det. Någon gång nästa sommar.

Skicka dock in för skuldsanering direkt för väntetiden är ca 5 månader. Du kan hinna med en ansökning, få den nekad, sen skicka in andra ansökningen och hinna få beslut på den med och kanske tom godkänd skuldsanering om du har tur innan utmätning startar.

Vill du vara säker så ge skuldsaneringen 1,5 månad försprång och skicka in direkt via kommunnen men betala alla räkningar första månaden efter ansökan och börja släpp dom i den ordningen månad 2 istället, bör öka chanserna markant för att du hinner med 2 ansökningar och har 2 chanser till godkännande först. Samt att dom är extremt långsamma under sommarmånaderna. Timear du det så kan du hinna få ett år på dig innan utmätning startar om du inte blir beviljad. Säg att du skickar in ansökan 15e september, släpper första skulderna i slutet av oktober. Sen i slutskedet innan utmätning så tar handläggarna semester i slutet av juni/ början av juli. Tror du kan dra ut på det några veckor till på det sättet. Även under jul/nyår så kommer dom hamna efter lite.

Dom som jag vet har betalningsfri månad du kan nyttja också före du släpper är: Klarna, Remember, Avida, Fairlo, kanske fler.

Abonnemangen hade jag inte släppt alls om du vill ha kvar mobil, bredband etc.

Senast ändrad:
Hej!

Delar samma livsöde som många av er här inne med spelmissbruk. Jag har försökt ta livet av mig två gånger. Orsakat mig själv och familjen enorm skada och trauman. Jag har jobbar 160 % i 4 år för att det ska gå runt och för att det ska se bra ut utåt.

Träffade budet-och skuldrådgivare på kommunen för att prata om ansökan till skuldsanering. Vi gjorde ingen ansökan just den gången.

Nu till saken jag har 1.3 mnkr i blanco varav 200 k är till CSN. Jag bor i en bostadsrätt som jag delar med sambon som nu vill skiljas. Jag har tagit mycket från henne så har lovat henne att hon ska få pengarna vid en eventuell vinst. Jag har blivit sjuk och orkar inte jobba dubbelt längre. Jag vill köpa mig tid så Kronofogden inte hinner utmäta bostaden. Vilka av mina utgifter kan jag släppa till inkasso som inte direkt går till KFM? Jag ska också ringa runt till alla och förklara situationen och se vad

SEB lån 4100 kr/mån, 250 000 kr kvar
Remember blanco 3800 kr/mån, 300 000 kr kvar
Remember kredit 2600 kr/mån, 50 000 kr kvar
Northmill blanco 2900kr/mån, 200 000 kr kvar
Northmill kontokredit 700 kr/mån, 25 k kvar
Avida 2000 kr/mån, 80 000 kr kvar
Fairlo 2300 kr/mån, 100 000 kr kvar
Saldo 1000 kr, 20 000 kr kvar
Bank Norwegian 3000 kr/mån, 100 000 kr kvar
Smspengar 1600 kr/mån, 30 000 kr kvar
Klarna 3500 kr/mån, 80 000 kvar
Happycash 400 kr/mån, 7000 kr kvar
Telia finance 990 kr/mån, 20 000 kr kvar
Qliro 900 kr/mån, 15 000 kr kvar
CSN 900 kr
Comviq 439 kr, abonnemang
Telenor 3800 kr, abonnemang

tack på förhand!
Ska du söka skuldsanering så kommer det inte se bra ut om du ger bort vinsten från lägenheten till sambon.
Dem kommer undra vart du gjorde av de pengarna

Uppdatering: sambons mamma har gått med på att stå med som borgenär om vi flyttar över bolånet från mig till sambon. Dvs. Att hon äger bostaden själv tsm med sin mor som borgenär. KFM kan inte utmäta bostaden om jag ej äger den? Taggar @Lasseman

Ska någon vara borgenär eller borgensman?

Det är bara der som är ditt eller bedöms vara ditt som kan utmätas.
Jag vet inte vad ni tänkt er för upplägg men det låter som något där borgenärerna kan komma i kläm. Gör man en sån sak kan man räkna med att det inte blir någon skuldsanering på ett bra tag, det kan också resultera i brottsanmälan hos Ekobrottsmyndigheten. Är inte superhårda straff för sånt dock.

Hej och tack för svar! Var nog otydlig. Sambon ska ansöka om att få ta över bolånet med sin mor som medsökande till bolånet. Det kan väl inte vara olagligt att göra så?

Tar det sedan långt tid för skuldsanering så får det väl göra det. Upplägget eller tanken är att sambon inte ska förlora huset pga mina spelskulder. Hon har lagt ned sin själv i huset och jag tror fan inte jag skulle klara av att leva mer om hon förlorade det. KFM får utmäta min lön eller vad som nu kommer hända jag vet inte. I dagsläget har jag inte släppt på nått utan betalar som vanligt. Men tanken är att nu denna månad eller nästa sakta börja göra det för jag inte orkar jobba som jag gör längre.

Hej och tack för svar! Var nog otydlig. Sambon ska ansöka om att få ta över bolånet med sin mor som medsökande till bolånet. Det kan väl inte vara olagligt att göra så?

Tar det sedan långt tid för skuldsanering så får det väl göra det. Upplägget eller tanken är att sambon inte ska förlora huset pga mina spelskulder. Hon har lagt ned sin själv i huset och jag tror fan inte jag skulle klara av att leva mer om hon förlorade det. KFM får utmäta min lön eller vad som nu kommer hända jag vet inte. I dagsläget har jag inte släppt på nått utan betalar som vanligt. Men tanken är att nu denna månad eller nästa sakta börja göra det för jag inte orkar jobba som jag gör längre.
Det där ses som vääääldigt negativt om du ska söka skuldsanering. Finns nån här på forumet som gjorde så och fick ingen skuldsanering

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp