Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Orkar inte kämpa mer... [berätta för min man om lån]

Ser inget slut och nu är det riktigt illa. Vågar inte berätta för min man… han har redan för några år sedan hjälpt mig . Nu är jag där igen. Hade det inte varit för min familj hade jag nog bara struntat i allt, men vill försöka fixa detta. Grunden till allt är shoppingberoende. Skäms så mycket. Har ett välordnat liv utåt med man , barn ,bra jobb , hus osv. Men om folk bara visste… vad ska jag göra?

Ser inget slut och nu är det riktigt illa. Vågar inte berätta för min man… han har redan för några år sedan hjälpt mig . Nu är jag där igen. Hade det inte varit för min familj hade jag nog bara struntat i allt, men vill försöka fixa detta. Grunden till allt är shoppingberoende. Skäms så mycket. Har ett välordnat liv utåt med man , barn ,bra jobb , hus osv. Men om folk bara visste… vad ska jag göra?
Orka kämpa vidare eller släppa allt. Om du berättar mer om hur din situation ser ut med lån och månadsbelopp samt vilken inkomst du har så underlättar det att ge tips.

Hej, förstår din oro. Har varit i samma situation men med spelmissbruk som orsak. Du behöver först söka hjälp för ditt beroende. Sen behöver du samla mod till dig och berätta igen för din man. Även om det känns som det sämsta tänkbara och omöjligt så behöver han få veta situationen. Om du tar tag i missbruket och är helt ärlig så har du gjort det du kan för stunden. Pengar betyder en del men finns annat som betyder mer

Orka kämpa vidare eller släppa allt. Om du berättar mer om hur din situation ser ut med lån och månadsbelopp samt vilken inkomst du har så underlättar det att ge tips.
Tack för orden! Jag har cirka 750.000 kr i lån. Lön 32.000 kr innan skatt. Värsta lånen är lumify och vivus. Nu när räntorna gått upp ökade våra boendekostnader med 7000 kr månaden samt mina egna räntor steg. Jag skattejämkar redan. Min plan är att ta tag i att fråga mina föräldrar om hjälp. De har pengar och jag vet att de skulle hjälpa mig på något vis. Kanske stå med på ett stort bättre lån, förskott på framtida arv eller så, men att våga fråga? skäms så mycket.

Tack för orden! Jag har cirka 750.000 kr i lån. Lön 32.000 kr innan skatt. Värsta lånen är lumify och vivus. Nu när räntorna gått upp ökade våra boendekostnader med 7000 kr månaden samt mina egna räntor steg. Jag skattejämkar redan. Min plan är att ta tag i att fråga mina föräldrar om hjälp. De har pengar och jag vet att de skulle hjälpa mig på något vis. Kanske stå med på ett stort bättre lån, förskott på framtida arv eller så, men att våga fråga? skäms så mycket.
Lägg skamkänslorna åt sidan, de gör ingen nytta just nu. Att du har föräldrar som skulle kunna hjälpa dig är guld värt. 750 k är inte så mkt ändå.
Det viktigaste är att inget av det ska upprepas om du får hjälp, att du inte skuldsätter dig igen menar jag. Och säger som Lajka, jätteviktigt att söka och få hjälp mot ditt beroende. Det är grunden för att du ska lyckas i framtiden hålla dig borta fr återfall. Det kanske inte är easy peasy men det går.
Gör det för din skull och för din familjs skull.

Lägg skamkänslorna åt sidan, de gör ingen nytta just nu. Att du har föräldrar som skulle kunna hjälpa dig är guld värt. 750 k är inte så mkt ändå.
Det viktigaste är att inget av det ska upprepas om du får hjälp, att du inte skuldsätter dig igen menar jag. Och säger som Lajka, jätteviktigt att söka och få hjälp mot ditt beroende. Det är grunden för att du ska lyckas i framtiden hålla dig borta fr återfall. Det kanske inte är easy peasy men det går.
Gör det för din skull och för din familjs skull.
Så är det! Jag måste sluta shoppa! Men vart får man hjälp? Jag är så trött på att jaga lån och pengar hela tiden. Helt sjukt. Min man är SÅ ekonomisk och så kommer jag, har inte en krona sparat och är 39 år. Helt sjukt. Hur kunde det bli såhär

snöbollseffekt har jag läst om här ( hängt här anonymt i många år- på gott och ont) men tror inte det fungerar för mig?

Hej, förstår din oro. Har varit i samma situation men med spelmissbruk som orsak. Du behöver först söka hjälp för ditt beroende. Sen behöver du samla mod till dig och berätta igen för din man. Även om det känns som det sämsta tänkbara och omöjligt så behöver han få veta situationen. Om du tar tag i missbruket och är helt ärlig så har du gjort det du kan för stunden. Pengar betyder en del men finns annat som betyder mer
Ja jag måste berätta, på något vis. Men framförallt måste jag sluta shoppa. Älskar dyrt, dyra kläder, dyr inredning , älskar kicken, helt stört

Det viktigaste är att du tar tag och stoppar ditt beroende med professionell hjälp . Har du saker kvar du tidigare du shoppat som du kan sälja ? På så sätt kan du få in pengar och släcka det värsta krediterna .

Det finns olika vägar att gå, först och främst behöver du känna att du är motiverad att ändra ditt beteende och att du inser att du har ett beroende= sjukdom. Ditt beteende kommer få hela din värld att rasa ännu mer om du inte gör ngt åt det nu. Snart kommer du inte kunna betala lånen, då blir det inkasso och sen Kronofogden. Och det vill du inte. Här nedan kan du läsa lite men som sagt du kan bara ringa din VC och be om råd/hjälp så tar du det därifrån.

https://doktor.se/fakta-rad/psykisk-halsa/shoppingberoende

Bara att börja vara aktiv här och få pepp och bra tips tycker jag själv är väldigt bra för motivationen och drivet! Du har stora skulder, men inte gigantiska. Får du bort de värsta lånen och kan slå ihop är du en väldigt lång bit på vägen. Men först gäller det som sagt att få stopp på shoppingbegäret . Mina skulder är också till 90 procent uppbyggda av shopping och konsumtion, inget att skämmas över. Det är vad det är. Vad är det främst för typ av shopping! Lycka till och lista gärna dina lån, räntor osv!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp