Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Orka löneutmätning

Hej Alla!
Vet att jag kan vara tjatig och frågar om om igen.
Vet att löneutmätning är tufft för oss alla som hamnat där:(
Hur gjorde ni? Förstår att man får vända o vrida på kronorna:(
Hur orkar man?
Idag när jag fick beslut om löneutmätning fast jag visste det skulle komma blev jag alldeles tom.
Reagerade värre än jag trodde varit yrslig o skakig hela dagen. Hade svårt att fixa jobbet idag blev okoncentrerad. Illamående mådde skit helt enkelt :(
Känns som jag vill ge upp allt men det ska jag inte göra. Vet inte hur vi ska klara oss är orolig för framtiden och tänker hur kunde jag fatta så dåliga beslut:( Min man råkade ju också illa ut nu är det inte bara spel utan annat bakom också ställt upp för fel människor och fått betala priset för både det och mitt spelmissbruk:(
Måste lägga en ordentlig budget och ta bort allt onödigt. Röker också men inte så mycket. Även om det blivit mer idag:(. Vet att jag är sjuksköterska och borde veta bättre med rökningen också ett missbruk:(
Tar tacksamt emot alla tips hur ni som har heller haft löneutmätning hanterade situationen;)
Stor Kram❤️❤️

Jag hade löneutmätning i ca 18 månader. Då det verkligen kändes som mest var under sommarmånaderna. Jag ljög upp min hyra med nästan 2000kr. Skrev att mitt bornde kostade 6500kr. De kollade aldrig upp det, iofs ingen konstig summa för boende i sthlm. Vafan Syrran. Jag tycker alla läkare står o trycker i rökbås vid sjukhusen ;):p. Jag hade ca 150k i skulder och bara vanlig inkassoränta på 8%. Så det är ju en fis i rymden jämnfört med många andra. Lycka till iaf :).

När du skriver att du vill ge upp allt, vad menar du då?

Man måste bita ihop och kämpa, det suger fett att ha löneutmätning. Det ligger nära till hands att bli bitter, så var det för min del i alla fall. Jag fick vända och vrida på varenda krona, jag la upp en budget på hur mycket jag hade att röra mig med per dag. Jag har bil och alla kostnader som kommer med det. Jag tog ett extrajobb av två anledningar: 1, var att de lån jag hade kvar inte skulle gå till kronofogden (det var verkligen prio ett) 2, att jag skulle ha lite mer pengar att röra mig med.

Mina föräldrar har hjälpt mig tidigare så jag ville inte belasta dem igen och tog skiten med Kronofogden. (När utmätningen var klar betalade jag tillbaka till mina föräldrar, inte för att jag var tvungen utan för att jag ville).

Jag skulle egentligen kunna skriva mycket om hur pissigt jag tycke det var. M E N det hjälper inte att älta och bli bitter. Jag valde att se framåt, att inte skuldbelägga mig själv mer utan att ta den tiden det skulle ta och göra det bästa av situationen. Det blev lite som att ”don´t do the crime, if you can´t do the time”, jag har själv försatt mig i denna situationen och då får jag fixa det.

Jag hade också tunga dagar, när jag klandrade mig själv hur dum jag har varit. Men ju längre tiden gick desto mindre sådana dagar hade jag. Det blev inte bättre/annorlunda av att klandra sig själv, det blev bättre av att se att skulden minskar och det går framåt.

Jag tänkte inte en enda gång att jag skulle betala in mer pengar till Kronofogden eftersom det hade minskat min skuld marginellt vare månad. Pengarna gjorde mitt liv lite lättare, hellre en månad extra utmätning med lite mer kvalitet i livet än att betala in en tusing extra.

Det är jobbigt att jobba heltid och dessutom jobba extra men det var så värt det för jag jobbade för mig och mitt välmående. Idag några månader efter att löneutmätningen upphört känner jag som att det är period av mitt liv som ligger långt bort även om det inte är så länge sedan. Jag är övertygad om att det har med den mentala biten att göra.

Alla är olika och bearbetar situationer på olika sätt, mitt sätt funkade för mig.

Kämpa på! Gör upp en budget, jobba extra och se framåt istället för att se bakåt. Lycka till!

Senast ändrad:
Jaaa Du @Syrran... vad ska jag säga mer än att ja sååå innerligt förstår Dig och det Ni går igenom...
Det är många omtumlande känslor som genomsyrar en och inte minst en enorm oro för vad som ”komma skall”...

Ja satt själv mycket och ältade vid mitt köksbord över hur i helvete kunde de bli så här illa... Ja som i mitt yrke, där ja har budgetansvar för 100tals miljoner kronor och sköter detta minutiöst, men likväl mina egna fjuttiga lönekronor gick ja ”bananas” över...
Några av mina arbetskamrater som vet om min situation, har även bekräftat mina egna tankar med just orden ”Du - va DU, som har sånt jäkla kontrollbehov & stenkoll på varje krona”. Ingen förstår - allra minst jag själv... :(

Nog om det. Nu är det som det är. Nu får vi ”bita i det sura äpplet” helt enkelt.

Att ha löneutmätning gör ONT - absolut, men det går. Man måste bara försöka sluta ”älta det” och likväl blicka framåt.
Jag hade löneutmätning i 8 månader innan jag fick ”inledande skuldsanering”. Jag skickade in min ansökan ett par månader efter utmätningen drog igång & detta klamrade ja mig fast vid... Detta fick mig att hålla humöret uppe...tror jag!
Ja kände dessa 8 månader att löneutmätning i ett par år, skulle ja kunna fixa, men förmodligen inte längre än så. Jag är helt säker på att det i förlängningen hade brutit ner mig psykiskt.
...men jag levde på hoppet om att endera dagen kunna ”få” en skuldsanering.
Försök tänka en månad i taget, försök ta ett eller två extrapass i månaden. I ditt yrke bör Du kunna ha den möjligheten. Det bör generera ett litet välbehövligt tillskott i kassan...
Har Du/Ni skulder som Ni inte tror att Ni ska kunna reglera via löneutmätning - sök då skuldsanering !!

Kämpa bästa Syrran ! Vi är många som har befunnit oss där Du/Ni är idag. Vi har alla överlevt! ❤️

Jaaa Du @Syrran... vad ska jag säga mer än att ja sååå innerligt förstår Dig och det Ni går igenom...
Det är många omtumlande känslor som genomsyrar en och inte minst en enorm oro för vad som ”komma skall”...

Ja satt själv mycket och ältade vid mitt köksbord över hur i helvete kunde de bli så här illa... Ja som i mitt yrke, där ja har budgetansvar för 100tals miljoner kronor och sköter detta minutiöst, men likväl mina egna fjuttiga lönekronor gick ja ”bananas” över...
Några av mina arbetskamrater som vet om min situation, har även bekräftat mina egna tankar med just orden ”Du - va DU, som har sånt jäkla kontrollbehov & stenkoll på varje krona”. Ingen förstår - allra minst jag själv... :(

Nog om det. Nu är det som det är. Nu får vi ”bita i det sura äpplet” helt enkelt.

Att ha löneutmätning gör ONT - absolut, men det går. Man måste bara försöka sluta ”älta det” och likväl blicka framåt.
Jag hade löneutmätning i 8 månader innan jag fick ”inledande skuldsanering”. Jag skickade in min ansökan ett par månader efter utmätningen drog igång & detta klamrade ja mig fast vid... Detta fick mig att hålla humöret uppe...tror jag!
Ja kände dessa 8 månader att löneutmätning i ett par år, skulle ja kunna fixa, men förmodligen inte längre än så. Jag är helt säker på att det i förlängningen hade brutit ner mig psykiskt.
...men jag levde på hoppet om att endera dagen kunna ”få” en skuldsanering.
Försök tänka en månad i taget, försök ta ett eller två extrapass i månaden. I ditt yrke bör Du kunna ha den möjligheten. Det bör generera ett litet välbehövligt tillskott i kassan...
Har Du/Ni skulder som Ni inte tror att Ni ska kunna reglera via löneutmätning - sök då skuldsanering !!

Kämpa bästa Syrran ! Vi är många som har befunnit oss där Du/Ni är idag. Vi har alla överlevt! ❤️
❤️❤️

Jag satte mig ner igår kväll och gick igenom allt , för jag vet att i november är det stor chans att jag kommer igång med löneutmätning , jag har hyra och 2 lån som jag ska betala jämte löneutmätningen . Så kommer får behålla kanske 11-12 om man går på fogdesns hemsida .. fattas typ 8k , men eftersom jag ska jämka så blir det ca 4k mer där varje månad och sen även mars får jag bonus på 10k extra . Sen sparade semester dagar som är sparade som kommer tas ut i pengar .. och den junilönen som är enorm ! Sen börja jämka nu i sep ..så kommer kunna spara ihop 40k fram till sista dec . Så kommer faktiskt få det gå runt sen. Sen får vi leva på min sambos lön som är 14-15k efter skatt ...sätt dig ner och skriv upp allt , för det tror jag det bästa är , jag räknade ihop hur mycket ränta som det blir hos fogden på lånen ...och mellan 5-6k ränta varje månad och ca 10k i amotering ... Får man fråga hur hög lön du har ? Men det viktigaste är att aldrig ge upp ! Aldrig !

Jag satte mig ner igår kväll och gick igenom allt , för jag vet att i november är det stor chans att jag kommer igång med löneutmätning , jag har hyra och 2 lån som jag ska betala jämte löneutmätningen . Så kommer får behålla kanske 11-12 om man går på fogdesns hemsida .. fattas typ 8k , men eftersom jag ska jämka så blir det ca 4k mer där varje månad och sen även mars får jag bonus på 10k extra . Sen sparade semester dagar som är sparade som kommer tas ut i pengar .. och den junilönen som är enorm ! Sen börja jämka nu i sep ..så kommer kunna spara ihop 40k fram till sista dec . Så kommer faktiskt få det gå runt sen. Sen får vi leva på min sambos lön som är 14-15k efter skatt ...sätt dig ner och skriv upp allt , för det tror jag det bästa är , jag räknade ihop hur mycket ränta som det blir hos fogden på lånen ...och mellan 5-6k ränta varje månad och ca 10k i amotering ... Får man fråga hur hög lön du har ? Men det viktigaste är att aldrig ge upp ! Aldrig !

Om du jämkar så blir det dock en disponibel inkomst, dvs mer som går till löneutmätningen, och inget som du kan lägga på egna avbetalningar.

Om du jämkar så blir det dock en disponibel inkomst, dvs mer som går till löneutmätningen, och inget som du kan lägga på egna avbetalningar.
Det var ju som @Lasseman sa igår att det beror ju på om det blir maxbeslut eller inte , för lönekontoret brukar alltid rapportera in 38k i lön föreskatt :) i såna fall skulle jag få det över ;)

Sen detta året sep till sista oktober hinner jag få ut 2 löner på ca 45k efter skatt och det kommer jag kunna behålla ca 20k varje månad och spara till november när utmätningen startar

Sen detta året sep till sista oktober hinner jag få ut 2 löner på ca 45k efter skatt och det kommer jag kunna behålla ca 20k varje månad och spara till november när utmätningen startar
Varför lägger du inte in alla dessa pengar på lånen istället? Ursäkta men jag förstår inte tänket, hur man hellre tar löneutmätning...? :(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp