Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ordning på ekonomin trots löneutmätning

Efter att blivit nekad skuldsanering 2 gånger har jag gett upp tanken att söka igen. Sista avslaget pga för liten skuld som ska kunna betalas med löneutmätning enligt beslutet. Enligt kfm`s skuldprognos blir det löneutmätning i ca 15 år för mig nu, och om inget oförutsett händer kommer ju min ekonomi se likadan ut med samma skulder och samma lön, vanlig löneökning och vanliga hyreshöjningar osv, så att söka igen känns ju meningslöst.

Men efter lite depp av detta beslut, så vill jag ta tag i min ekonomi och kämpa mig tillbaka ändå, fortare än dessa 15 år, om det är möjligt. Det finns däremot frågor jag inte riktigt får kläm på, som visar lite olika svar beroende på var jag söker efter svaren, eller inte hittar svar på alls.

Jag har inget prylar att sälja hemma, jag har min lön på heltid och pga sjukdom klarar jag inte av något extrajobb som i ett extra "riktigt" jobb. Däremot skulle jag eventuellt kunna få in lite extra pengar genom att tex vara hundvakt, hjälpa någon med flyttstäd, sälja lite svamp och bär under hösten och lite liknande tjänster. Det handlar ju inte om några stora summor, och visst är det väl så att det är lagligt att "tjäna" dessa pengar, och räknas mer som hobbyverksamhet i detta fall?

Funderar även på att bli kontaktperson i kommunen, ett litet arvode betalas ut ( runt 1000 kr i månaden beroende på hur stort uppdrag det är). Någon som vet om det är ok med detta "förtroendeuppdrag" med kronofogdeskulder?

Jag har inte maxbeslut på min löneutmätning, vilket gör att jag oftast får ut lite mer än förbehållsbeloppet med olika ob ersättningar och helgjobb. Jag är bra på att hålla nere mina kostnader och behöver egentligen inget mer än mat utöver mina fasta kostnader. Jag har vart lite slarvig sista tiden och inte sparat, men skulle kunna spara iallafall 2000 kr i månaden som det är nu. Jag vet att man inte får spara pengar under löneutmätning, men om jag ändå gör det, så är det iallafall 24 000 kr på ett år, plus ev några tusen till på hobbyverksamhet. Får man då köra "snöbollsmetoden" med dessa pengar? Jag har 4 lån/krediter som alla är under 50 000, så att försöka beta av dem efter hand, borde ju göra en hel del i längden att totalskulden ( 625 000 i dagsläget) går ner fortare med större lån kvar, men med bättre ränta, och färre borgenärer som får mer pengar att dela på. Men får man? Är det gynnande av borgenär om man betalar bara en skuld ( samtidigt som kfm drar löneutmätning till alla)? Om det är lagligt, undrar kfm var pengarna kommer ifrån om jag skulle kunna göra detta helt plötsligt? Kan man förhandla med borgenärer trots att skulderna ligger hos kfm? Kan man tex be borgenärer avskriva någon del av lånet, mot att de får en klumpsumma och man betalar av allt så som jag tänker? Ber man borgenären då att dra tillbaka lånet först, och brukar de ens gå med på det? Har funderat fram och tillbaka, be kfm dra lite mer varje månad istället? Men det gör ju inte samma skillnad på att skulderna går ner när alla får dela lika på löneutmätningen. Sparar jag dessutom själv, känns det ändå som att man har lite mer kontroll om något oförutsett händer någon månad och pengarna inte räcker. Rätt eller fel?

Och en sista fråga. Betalar kfm in varje månad till mina borgenärer, eller är det per kvartal eller år? Anledningen till frågan är skatteåterbäringen. Fick nu i Kivra att jag ( ja, eller kfm drar dem ju) får tillbaka 30 000. Med löneutmätningen på 11 plus dessa 30, borde ju skulden minska lite iallafall. Därför jag är nyfiken på hur ofta kfm betalar ut dessa pengar.

KFM fördelar medel från din utmätning varje månad.

Bra att du smält avslagen och landat i beslutsamhet att kämpa på.
Du kan förhandla med borgenärer om att de drar tillbaka mot att du betalar en summa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp