Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Optimera räntan beroende på lånestorlek

Det här ämnet berörs ibland lite här och där på forumet men, men jag har inte lyckats få en tydlig bild så tänkte det fick bli en egen tråd. Alltså:

Vilka lånenivåer är optimala för att få bästa räntan på större lån. Låt säga om man jämför 200 k, 350 K och 500 K.

Är det automatiskt så att man får bättre ränta ju lägre det sökta lånet är på? Borde inte långivarna tvärtom vara intresserade av att låna ut så mycket som möjligt och därför ge bättre ränta ju högre lån (ex 500 K) som söks? Eller innebär ett lägre belopp (200 K) att fler är med och konkurrerar om kunden och därför krigar med låg ränta som vapen (men generellt är det väl bolag som endast erbjuder lägre lån som har hög ränta så vad är det värt i så fall).

Lite förvirrad, kanske någon kan hjälpa till att tänka.

Har inget svar, utan är också intresserad av svaret!

Undrar dessutom också om det är bättre att ha två lån på tex 250-300000 vardera än ett stort på 500-600000? Alltså för räntans skull.

Min erfarenhet är att man generellt får bättre ränta på större lån med längre löptid, t.ex. 12 eller 14 år. Man får svar från flest banker om man söker på 300k eller 350k då de flesta banker har sin gräns där. Att söka på mindre eller högre är ofta onödigt då bankerna brukar ge sitt bästa erbjudande oavsett summa. Men om man söker på 400k+ kan man gå miste om svar från flera banker.

Dessutom verkar det som att man får bäst ränta när man kryssar i "Samla lån" under ansökan. Ibland får man lösenkrav från bankerna och ibland inte men sällan på hela summan. Mina erfarenheter gäller ansökan via Lendo, Advia och Axo.

Om man får ett lån på 600k är det ofta bättre än två lån på 300k vardera då man slipper dubbla avgifter osv. men som sagt är det lättare att få två lån än ett stort.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp